• امروز : پنج شنبه - ۱۱ آذر - ۱۴۰۰
  • برابر با : 27 - ربيع ثاني - 1443
  • برابر با : Thursday - 2 December - 2021
4

دانش آموزان استثنایی ناتوان نیستند/حمایت از کودکان استثنایی با مداخله بهنگام طلایی

  • کد خبر : 1965
  • 12 آذر 1399 - 11:52
دانش آموزان استثنایی ناتوان نیستند/حمایت از کودکان استثنایی با مداخله بهنگام طلایی
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنايی استان البرز گفت: یکی از محاسن اجرای بسته های تحولی این است که پس از شناساندن توانمندی های دانش آموزان استثنایی به مردم اثبات می شود که بر خلاف تصور برخی، دانش آموزان استثنایی نه تنها ناتوان نیستند بلکه دارای توانمندی های بسیاری هستند که شاید دانش آموزان عادی از آن برخوردار نباشند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، کم توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که به علت نقص جسمی یا ذهنی (مادرزادی و غیر از آن) اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده است. بسیار مشاهده می شود این افراد علیرغم داشتن محدودیت های حسی و حرکتی از توانمندی های عجیبی برخوردار هستند.

حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر و حتی المقدور عادی، در راس حقوق این افراد قراردارد و حق بهره مندی از خدماتی همچون آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

امسال ۱۳ آذر روز جهانی معلولان است که در آستانه این روز خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت و گویی را با عباس کشاورز، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنايی استان البرز در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط این اداره در سال تحصیلی کرونایی ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

چه تعداد مدارس استثنایی در سطح استان وجود دارد و چند نفر دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند؟

۱۸ مدرسه استثنایی در استان البرز وجود دارد که از این تعداد ۱۷ مدرسه به صورت دولتی و یک مدرسه نیز به صورت غیردولتی فعالیت می کند.

همچنین ۱۹ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰ مرکز به صورت دولتی و ۹ مرکز به صورت غیردولتی فعالیت می کنند. یک هزار و ۸۸۹ نفر دانش آموز در مدارس استثنایی و ۹ هزار و ۲۲۳ نفر نیز به صورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و آموزش از طریق فضای مجازی، چه اقداماتی برای دانش آموزان استثنایی با نیازمندی های ویژه صورت گرفته است؟

زمانی که استان البرز در شرایط زرد کرونایی قرار گرفت، همزمان با حضور دانش آموزان در مدارس و کلاس ها، رعایت تمام اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مدارس و مراکز مربوطه صورت گرفت.

در همان زمان، ملزومات بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش نیز به مقدار کافی در اختیار تمام مراکز و مدارس استثنایی سطح استان قرار گرفت.

زمان اعلام وضعیت قرمز و ممنوعیت حضور دانش آموزان در مدارس، زمینه های فعالیت تمام مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری در فضای مجازی از طریق ایجاد گروه ها، کانال ها و پایگاه های آموزشی برای معلمان و اعضای توانبخشی مدارس فراهم شد.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده، راه اندازی استودیوی تولید محتوای آموزشی در اداره آموزش و پرورش استثنایی استان البرز بود که همزمان با آغاز سال تحصیلی با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد. این استودیو دارای تجهیزات کاملی است که در راستای تولید محتوا برای آموزش دانش آموزان استثنایی فعالیت می کند.

همچنین کارگاه ها و دوره های ضمن خدمت معلمان از طریق آموزش های مجازی در شرایط شیوع ویروس کرونا برگزار شده و هم اکنون نیز در حال برگزاری است.

راه اندازی مدرسه مجازی در سایت و پرتال اداره آموزش و پرورش استثنایی نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه بود که حدود ۸۰۰ فیلم و کلیپ آموزشی از گروه ها و مقاطع مختلف جهت آموزش مجازی دانش آموزان در آن بارگزاری شد.

همچنین لینک ها و نشانه های اینترنتی فیلم های بارگزاری شده جهت بازدید اولیا و مربیان برای آن ها ارسال شد و بر اساس آمارهای به دست آمده تاکنون بالغ بر ۱۶ هزار نفر از این سایت بازدید کرده اند.

از سوی اداره آموزش و پرورش استثنایی وظایفی نیز برای معلمان در حوزه های آموزشی، پرورشی، توانبخشی و تربیت بدنی تعریف شده و همکاران در حال تولید محتوای برخی کتب درسی برای تمام استان های کشور هستند.

در مورد بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی توضیح بفرمایید.

امسال آموزش و پرورش استثنایی دارای سه بسته تحولی بود که مورد تاکید فراوان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار گرفت.

یکی از این بسته ها مدرسه انطباقی است؛ به این صورت که تمام شرایط مدرسه اعم از مناسب سازی فضای فیزیکی مدرسه، معلمان، اولیا و کسانی که به نوعی با مدرسه در ارتباط هستند باید به نحوی منطبق با شرایط مدرسه و دانش آموزان باشد.

بسته تحولی دوم، مداخله بهنگام طلایی است؛ در این طرح تا جایی که امکان پذیر باشد کودکان از بدو تولد تا چهار سالگی مورد ارزیابی قرار می گیرند تا با تشخیص به موقع، از آسیب های بعدی که ممکن است به آن دچار شوند، جلوگیری شود. این بسته به نوعی می کوشد پس از شناسایی کودک دارای نیاز ویژه، وی و خانواده اش را مورد حمایت توانبخشی و آموزشی قرار دهد.

بسته تحولی سوم نیز در پی توسعه مشارکت تمام ارکان و اجزای جامعه در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است که از طریق مصاحبه هایی که با مدیران کل، امام جمعه، نمایندگان مجلس و نیز تبلیغاتی که در صدا و سیمای مرکز استان انجام می شود صورت می گیرد.

یکی از محاسنی که اجرای این بسته تحولی دارد این است که پس از شناساندن توانمندی های دانش آموزان استثنایی به مردم اثبات می شود که بر خلاف تصور برخی، دانش آموزان استثنایی ناتوان نیستند بلکه دارای توانمندی های بسیاری هستند که شاید دانش آموزان عادی از آن برخوردار نباشند.

در مورد دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این راستا، اجرای طرح شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری توسط مراکز مربوطه صورت گرفته که با هماهنگی مناطق آموزش و پرورش عادی انجام شود.

برخی از این دانش آموزان از ابتدای آموزش از طریق فضای مجازی، به گوشی هوشمند و تبلت و در پی آن فضای مجازی دسترسی نداشتند که در این راستا بسته های آموزشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مدارس استثنایی برای این دانش آموزان تولید و به والدین آن ها تحویل داده شده است.

در این طرح، ۲۰ دستگاه تبلت و گوشی هوشمند توسط خیرین برای دانش آموزان استثنایی البرز و ۹۴ دستگاه گوشی هوشمند و تبلت نیز توسط استانداری البرز برای دانش آموزان اتباع فاقد تبلت تهیه شده است.

همچنین تهیه بیش از ۱۵۰ دستگاه گوشی هوشمند نیز در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته تا دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز مشکلی برای آموزش از طریق فضای مجازی نداشته باشند.

از مساعدت شما در انجام این مصاحبه بسیار سپاسگزاریم و برای شما و همکارانتان آرزوی موفقیت و کامیابی داریم.

من هم فرصت را غنیمت می شمارم و روز جهانی معلولان را به مجموعه بزرگ آموزش و پرورش استثنایی، همکاران تلاشگر و دلسوز، دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آن ها تبریک عرض می کنم؛ همچنین برای شما و همکارانتان سعادت و توفیق روزافزون آرزومندم.

—————————————————

گفت و گو: صدیقه صباغیان

—————————————————

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=1965

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.