• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ضرب الاجل رئیس قوه قضائیه ظرف ۴۸ ساعت وارد فاز عملیاتی شد/ آغاز اقدامات آزادسازی بستر رودخانه کرج

  • کد خبر : 7337
  • 29 دی 1400 - 19:14
ضرب الاجل رئیس قوه قضائیه ظرف ۴۸ ساعت وارد فاز عملیاتی شد/ آغاز اقدامات آزادسازی بستر رودخانه کرج
نشست ویژه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی و قرارگاه صیانت از بیت المال استان البرز با موضوع آزادسازی بستر رودخانه کرج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان البرز، نشست ویژه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی و قرارگاه صیانت از بیت المال استان البرز با حضور رئیس کل دادگستری استان، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون قضایی و دبیر شورای تحول قضایی دادگستری کل استان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار البرز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج، مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های عضو «قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری‌» برگزار شد.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در این جلسه با اشاره به دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در خصوص آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج، بیان کرد: رئیس قوه قضائیه ضمن تقدیر از عملکرد پیشگیرانه دادگستری کل استان در مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز از طریق ایجاد سامانه رصد برخط تغییرکاربری با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، به دادستان کل کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ماموریت داد تا نسبت به بررسی طرح دادگستری استان البرز اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه برای شروع جدی مقابله با تصرف حریم و بستر رودخانه کرج، بر این موضوع تاکید کرد و گفت: امروز کمتر از ۴۸ ساعت پس از این دستور، نشست ویژه قرارگاه با دعوت از دستگاه‌های عضو تشکیل شد تا نسبت به عملیاتی شدن آزادسازی حریم و بستر این رودخانه اقدام شود.

وی در ادامه با تبیین علل تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری‌ها در البرز، برای اولین بار در کشور گفت: اراضی ملی، منابع طبیعی و زمین های کشاورزی اعم از زراعی و باغ های البرز در معرض سوءاستفاده قرار داشته و با توجه به قرارگیری در نزدیکی پایتخت و شرایط مساعد آب و هوایی، در معرض تغییر کاربری‌های گسترده بود و اقدامات معمول برای مقابله با این موج فزاینده، بازدارندگی لازم را نداشته است.

فاضلی هریکندی یادآور شد: از نخستین روزهای سال ۱۳۹۹ قرارگاهی با محوریت پنجگانه مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز، مقابله با تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، حفر چاه‌های غیرمجاز، آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و پیشگیری و مقابله با جرائم علیه محیط زیست، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در ادامه به دستاوردهای قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری های غیرمجاز استان اشاره و بیان کرد: با اقدامات انجام شده با اینکه در فاصله سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ حدود سه هزار و ۱۹۷ هکتار آزادسازی شده بود ولی فقط در سال ۱۳۹۹، حدود سه هزار و ۸۷۳ هکتار آزادسازی شد که ۲۱ درصد بیشتر از مجموع پنج سال پیش از آن است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرزاضافه کرد: در ۹ ماهه امسال نیز از تغییر کاربری ۶ هزار و ۹۷۴ هکتار آزادسازی به ارزش حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان جلوگیری شده که ۸۰ درصد بیش از اراضی آزادسازی شده سال ۱۳۹۹ است.

فاضلی هریکندی در ادامه برخی از دستاوردهای قرارگاه در حوزه‌های پنجگانه را برشمرد و تصریح کرد: در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی نیز در حالی که در سال ۹۹ میزان رفع تصرف ۷۲ هکتار بوده است این مقدار در ۹ ماهه امسال به ۸۲۸ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه چاه‌های غیرمجاز نیز ۴۹۹ حلقه چاه غیرمجاز پلمب شده است افزود: در سال ۹۹ جمعا ۱۳ هکتار از حریم و بستر رودخانه های آتشگاه کرج و ولیان، کردان، باغبانکلا و کوشک زر ساوجبلاغ رفع تصرف شد که در ۹ ماهه امسال به ۸ هکتار رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز اذعان کرد: در زمینه محیط زیست نیز، صدها اقدام در این حوزه انجام شده که در ۹ ماهه امسال می‌توان به یه هزار و ۲۳ مورد پایش و شناسایی عوامل آلاینده آب، هوا و خاک اشاره کرد. همچنین ۴۱۰ مورد اخطاریه های زیست محیطی رفع آلایندگی صادر و برای ۲۶ واحد آلاینده محیط زیست نیز پرونده قضایی تشکیل شد.

راه اندازی سامانه هوشمند رصد تغییر کاربری‌ها با ظرفیت‌های استانی

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز تصریح کرد: با توجه به راه اندازی سامانه هوشمند رصد و پایش تغییر کاربری‌ها در استان به نام «کشت یار» که توسط یکی از شرکت‌های دانش بیان استان انجام شده، برای اولین بار امکان پایش اقدامات به صورت برخط برای متولیان این حوزه وجود دارد.

وی در ادامه به مسائل و مشکلات موجود در حریم و بستر رودخانه کرج اشاره کرد و افزود: در طول مدت مسئولیت در دادگستری کل استان در خصوص بناهای جدید در حاشیه رودخانه کرج مقابله جدی صورت گرفته است. اماکن فعلی دارای قدمتی به اندازه جاده چالوس است و از قبل وجود داشته اند که با پیگیری‌های قرارگاه، نیاز بود ابتدا طرح ساماندهی این رودخانه جهت شناسایی املاک واقع در بستر و حریم انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز عنوان کرد: این ساماندهی با مشارکت دستگاه‌های متولی انجام و هم اکنون بیش از ۴۰۰ متصرف حقیقی و حقوقی با حدود ۶۷۵ بنا و مستحدثاتی که تمام یا بخشی از آن در بستر یا حریم قرار دارد، شناسایی شدند که از این میان حدود ۱۶ متصرف از دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی دارای ۱۹ بنا و مستحدثات در حریم و بستر هستند.

فاضلی هریکندی یادآور شد: اخطاریه به تمام اماکن برای آزادسازی بستر رودخانه صادر شده است که با توجه به نیاز به عزم و حمایت از اجرای طرح در سطح ملی، با دستور رئیس قوه قضائیه این مسیر اکنون همواره شده و حسب دستور رئیس قوه قضائیه اولین اقدام نیز از بنای متعلق به قوه قضائیه آغاز خواهد شد.

وی در ادامه متذکر شد: بنای مربوط به قوه قضائیه که ساختمانی کوچک و قدیمی است و بخشی از آن در بستر رودخانه کرج واقع شده مربوط به دوران پیش از انقلاب است که به همان شکل به قوه قضائیه منتقل شده اما با توجه به پیشگام بودن این قوه در آزادسازی بستر رودخانه کرج، این بنا نخستین بنایی است که بر روی بستر رودخانه کرج تخریب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز از ایجاد کمیته ویژه آزادسازی رودخانه کرج خبر داد و بیان کرد: این کمیته با حضور نمایندگان دارای اختیارات ویژه دستگاه ها جلسات خود را برگزار خواهد کرد تا اقدامات، سرعت بیشتری بگیرد. تصمیمات این کمیته، به منزله تصمیمات قرارگاه خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=7337

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.