• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

چرا برخی افراد نیاز به سینما و سالن تئاتر را احساس نمی کنند؟

  • کد خبر : 6084
  • 22 تیر 1400 - 20:12
چرا برخی افراد نیاز به سینما و سالن تئاتر را احساس نمی کنند؟
رئیس حوزه هنری استان البرز با اشاره به فرسودگی پروسه های فرهنگی و تمایل برخی افراد به حفظ بافت قدیمی شهر کرج گفت: آیا به این موضوع فکر شده که سرانه سینما و اماکن فرهنگی هنری به نسبت جمعیت کرج چقدراست؟ چرا برخی افراد نیاز به سینما و سالن تئاتر را احساس نمی کنند؟

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، نشست احیای هویت فرهنگی شهر کرج به همت حوزه هنری البرز و با حضور مسئولین نهادهای فرهنگی و اعضای قدیم و جدید شورای اسلامی شهر کرج با موضوع تعیین تکلیف سینما هجرت برگزار شد.

محمد مهرابی، رئیس حوزه هنری استان البرز در این جلسه، یکی از اولویت های حوزه هنری استان البرز را ساخت مکان های فرهنگی و هنری دانست و گفت: شهر کرج به  سینما، سالن نمایش، کتابخانه، نگارخانه و سایر زیرساخت‌های فرهنگی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ساخت سینما و پردیس سینمایی به شکل تخصصی در شرکت «بهمن سبز» که زیر مجموعه حوزه هنری است وجود دارد عنوان کرد: با این ویژگی می‌توانیم شرایط خوبی را برای شهر و شهروندان فراهم کنیم البته تحقق این امر، نیازمند همکاری و تعامل مسئولین به خصوص شهرداری است.

رئیس حوزه هنری استان البرز ضمن گلایه از بی توجهی ها و فرسایشی شدن پروسه برخی امور فرهنگی در شهر گفت: طی این۱۰ سال که پیگیر تعیین تکلیف سینما هجرت و پردیس سینمایی هستیم، در سایر استان‌ها حدود ۱۰۰ سالن سینمایی توسط شرکت بهمن سبز ساخته شده است، چرا استان ما نباید از این فرصت بهره مطلوب را ببرد؟

مهرابی تصریح کرد: ما از سال ۹۰ پیگیر این موضوع هستیم اما برخی اعضای کنونی شورای شهر می گویند که تمایل دارند حس نوستالژیک این سینما دوباره احیا شود. این موضوع که بافت قدیمی کرج حفظ شود بد نیست اما آیا به این موضوع فکر شده که سرانه سینما و اماکن فرهنگی هنری به نسبت جمعیت کرج چقدراست؟ چرا برخی افراد نیاز به سینما و سالن تئاتر را احساس نمی کنند؟

منصور وحیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج ضمن ابراز تاسف از عدم بررسی ها و تصمیمات غیر کارشناسانه در برخی امور فرهنگی  گفت: در شورای شهر سلایق گوناگونی وجود دارد و در دوره های مختلف تصمیمات متفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه این اختلاف سلیقه ها همیشه و همه جا وجود دارد اذعان کرد: این مسئله به دلیل وجود سلایق گوناگون تاکنون به نتیجه نرسیده اما امروز زمان آن رسیده که این امر محقق شود. توصیه بنده این است  که سینما هجرت را به یک مرکز تجاری تبدیل کنند و پردیس سینمایی کنار پارک ایران کوچک ساخته شود.

عمار ایزدیار، منتخب مردم کرج در ششمین دوره شورای شهر نیز ضمن ترسیم بافت و تراکم جمعیتی  کرج و نیازسنجی مردم نسبت به اماکن  گردشگری و نیاز مبرم به اماکن فرهنگی و هنری در شهر توضیح داد: می توان در ضلع شمالی و ورودی خیابان تهران یک پهنه گردشگری ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: ما ناگزیریم که خیابان تهران را تعریض کنیم. ضمنا حفظ کردن بافت نوستالژیک سینما با فیلم های از کرخه تا راین، بادیگارد، آژانس شیشه ای و … امکان پذیر نیست؛ پس این یک تناقض است.

منتخب مردم کرج در ششمین دوره شورای شهر با اشاره به تغییر فضای فرهنگی و ذائقه مردم بیان کرد: نمی توان استقبال مخاطب و فروش در سینماهای ساویز و پرشین را با سینما هجرت مقایسه کرد. پهنه گردشگری فرهنگی و هنری شهر ما بلوار ماهان است.

ایزدیار افزود: همه فضاهای مناسب شهری در یک موقعیت مرکزی تری  نسبت به دیگر مناطق کرج در بلوار ماهان  قرار گرفته اند و زمانی که خانواده ای به آن منطقه می آید؛ می تواند از مکان های فرهنگی متعددی نیز استفاده کند.

وی برای حمایت از پروژه ساخت پردیس سینمایی توسط حوزه هنری البرز اعلام آمادگی کرد و گفت: چارچوب ذهنی دوستانی که در شورای ششم مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند، به سمت مسائل فرهنگی است. به عبارتی نگاه ما این است که اولویت ها را از مستحدثات مانند تقاطع غیرهمسطح و ابنیه و از این دست به سمت مباحث فرهنگی اجتماعی سوق دهیم تا حال مردم بهتر شود.

ایزدیار با اشاره به اولویت قرار دادن اقشار ضعیف و کم درآمد عنوان کرد: حتی می توانیم روی بلیط سینما یارانه دهیم تا مردم از همه سطوح بتوانند فیلم خوب ببینند که این امر با همکاری نهادهایی مانند حوزه هنری و سازمان تبلیغات محقق می شود و البته خواهش من این است که فیلم هایی با رویکرد انقلاب اسلامی اکران شود.

گفتنی است، حوزه هنری استان البرز از سال۹۰ به دنبال تعیین تکلیف سینما هجرت و ساخت پردیس یا فرهنگسرای فرهنگی و هنری است که تاکنون به دلیل تغییر مدیریت ها و سلایق مدیران شهری این امر میسر نشده است.

شایان ذکر است که جلسه هویت بخشی شهر کرج به همت حوزه هنری استان البرز قریب به یک سال است که هر هفته با حضور متولیان فرهنگی کلانشهر کرج برگزار می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=6084

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.