• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خبر داد؛

اخذ ۶۴ رشته کاربردی و مهارتی پرمتقاضی در دانشگاه آزاد البرز/ اولین دانشکده بین المللی در کرج راه اندازی می شود

  • کد خبر : 17716
  • 03 خرداد 1402 - 14:02
اخذ ۶۴ رشته کاربردی و مهارتی پرمتقاضی در دانشگاه آزاد البرز/ اولین دانشکده بین المللی در کرج راه اندازی می شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از اخذ 64 رشته کاربردی و مهارتی پرمتقاضی از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: اولین دانشکده بین المللی با ظرفیت پذیرش 600 دانشجوی خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و ... در کرج راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر حسین کلانتری خلیل آباد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه کرامت و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه کلی برای همه کشور دارد که دانشگاه هر استان بر اساس آن، برنامه ها و خط مشی های خود را تعیین و بر مبنای آن ها حرکت می کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه چهار ساله دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تا سال ۱۴۰۴ از راه اندازی دانشکده هوش مصنوعی در این استان برای نخستین بار در سیستم دانشگاه آزاد خبر داد و افزود: در حال حاضر، این دانشکده حدود پنج هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه های مختلف صنایع، برق، کشاورزی و … دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بیان کرد: با توجه به اینکه هوش مصنوعی با رشته های مختلف در ارتباط است، یکی از ماموریت هایی که در این زمینه دانشگاه آزاد به ما محول کرده، برگزاری همایش ملی هوش مصنوعی به همراه نمایشگاه ملی به عنوان گام دوم است که در مهر ماه برگزار می شود. برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام و محورها تعیین شده و در حال برنامه ریزی هستیم.

کلانتری خلیل آباد از اخذ ۶۴ رشته کاربردی و مهارتی پرمتقاضی از سال گذشته تاکنون خبر داد و عنوان کرد: طبق آمار ابلاغ شده از وزارت علوم و تحقیقات، ۱۲ رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد اخذ شده است، در حالیکه در طول هفت سال گذشته، هیچ رشته ای در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در استان البرز اخذ نشده بود. رایزنی های لازم برای اخذ دو رشته مدیریتی جدید نیز در حال انجام است.

راه اندازه دو دانشکده مهارت و کارآفرینی در البرز

وی راه اندازی دو دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحدهای کرج و هشتگرد را از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزشی دانست و با اشاره به تحصیل حدود ۳ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۶۹ رشته در این دانشکده ها اظهار کرد: همچنین دو مرکز آموزشی جدید در شهرستان های طالقان و فردیس راه اندازی شده که البته مرکز طالقان وجود داشت اما چند سالی تعطیل شده بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مطرح کرد: در حال حاضر بازنگری و پایش ۶۰ درصد رشته های تحصیلی این دانشگاه در حال انجام است و برخی رشته هایی که دانشجو پذیر نیستند یا استقبال از آن ها پایین است حذف و رشته های جدیدی جایگزین آن ها می شوند. از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه می توان به راه اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزشی و مشاوره شغلی در دانشکده مهارت اشاره کرد.

کلانتری خلیل آباد افزود: افرادی که در این مرکز به تحصیل می پردازند، علاوه بر اخذ مدرک دانشگاهی، یک مدرک آموزش فنی و حرفه ای نیز دریافت می کنند تا بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند. ۶ مدرسه عالی مهارتی و کاربنیان نیز در استان البرز ایجاد شده و برنامه ریزی های لازم در حال انجام است تا چهار مرکز دیگر نیز راه اندازی شود. در این مدارس، آموزش های تخصصی از مقطع دیپلم به بالا ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: از میان ۵۷۰ واحد موجود در دانشگاه آزاد، مجوز هفت واحد دانشکده بین الملل به این استان اعطا شده و اولین دانشکده بین المللی با ظرفیت پذیرش ۶۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و … در کرج راه اندازی می شود و در تلاش هستیم تا سال آینده، تعداد دانشجویان این دانشکده را به سه هزار نفر برسانیم.

سه دانشکده موضوعی در البرز راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به توان تخصصی هر استان، در حال حرکت به سمت ایجاد دانشکده های موضوعی است، اذعان کرد: در این راستا سه دانشکده هنر و معماری، خانواده های ایرانی و اسلامی و نوترکیب ها برای استان البرز پیشنهاد شده است. دانشکده نوترکیب ها، میان رشته ای ها با گرایش های متفاوت و در حوزه های مختلف را دور هم جمع می کند.

کلانتری خلیل آباد با اشاره به اخذ مجوز راه اندازی دانشکده هنر و معماری بیان کرد: مرکز جذب و هدایت تحصیلی را نیز در چارت دانشگاه ایجاد کرده و فضایی را در دانشگاه واحد کرج به آن اختصاص داده ایم. ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه به حوزه آموزش های کوتاه مدت در کشور اختصاص یافته که در حال گردش است و تاکنون ۵۷۰ میلیون تومان به البرز تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه پیش از این، آمار بودجه تخصیص یافته به البرز صفر بوده که در تلاش هستیم بودجه در نظر گرفته شده را در سال جاری به سه میلیارد تومان برسانیم، عنوان کرد: ایجاد میزهای خدمات آموزشی و چابک سازی خدمات نیز همه دانشکده ها از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به شمار می رود که موجب کاهش مراجعه به حوزه های مختلف شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به مراجعه حضوری روزانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو به طور متوسط به این دانشگاه اظهار کرد: فعالیت در این دانشگاه با این حجم از مراجعه بسیار دشوار است اما برخی افراد از بیرون این مجموعه را مشاهده و از روی بی تقوایی حکم صادر می کنند اما بنده که این مسئولیت را پذیرفته ام، محکم و مقاوم ایستاده ام و امور را به پیش می برم و با کسی هم تعارف ندارم.

ایجاد مرکز آموزشی در شهرداری گرمدره در صورت اختصاص فضا و امکانات لازم

کلانتری خلیل آباد ایجاد زیرساخت های آموزش الکترونیکی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آموزشی برشمرد و مطرح کرد: امور جذب هیئت علمی این دانشگاه چند سال رکود داشت که مجدد آغاز شده و تاکنون ۱۸ نفر برای امسال درخواست داده اند. همچنین بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با شهرداری گرمدره، مقرر شده در صورت اختصاص فضا و امکانات، یک مرکز آموزشی در آنجا ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۶ تفاهم نامه با مجموعه های مختلف در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش نیز امکانات و شرایط خوبی فراهم شده است. برگزاری جشنواره هفته پژوهش به ما سپرده شد و در بین استان های کشور، رتبه اول را کسب کردیم. راه اندازی سرای نوآوری محصولات کشاورزی و فرآورده های ارگانیک و مرکز رشد اقماری در دانشگاه آزاد مرکز نظرآباد از دیگر اقدامات است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، راه اندازی مرکز رشد در هشتگرد و ارتقای مرکز رشد واحد کرج به سطح یک با تاییدیه وزارت علوم و تحقیقات را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه پژوهشی برشمرد و گفت: در نمایشگاه عصر امید، ۱۵۸ ایده، استارتاپ، گروه و هسته پژوهشی شرکت کردند و استان البرز در بین دانشگاه های آزاد کشور، رتبه چهارم را کسب کرد.

کلانتری خلیل آباد کسب رتبه دوم کشوری در نهمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد را از دیگر افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز دانست و از ارتقای آزمایشگاه های دانشگاه و کسب درآمد بیش از یک و نیم میلیارد تومانی آن ها خبر داد و اظهار کرد: مجوز آزمایشگاه استاندارد، محیط زیست و غذا و دارو تقریبا اخذ شده و مجوز کارگاه مرکزی صنایع چوب و آزمایشگاه بیوتکنولوژی نیز در حال اخذ است.

افزایش بودجه دانشگاه آزاد استان البرز به ۶۰۶ میلیارد تومان

وی اخذ مجوز مرکز تحقیات علوم کشاورزی و صنایع غذایی و مرکز تحقیقات علوم اجتماعی را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و با اشاره به اینکه مراحل اخذ مجوز مرکز تحقیقات روانشناسی نیز در حال انجام است، عنوان کرد: در مجموع، دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز دارای ۶ مرکز تحقیقاتی است که تا یک ماه آینده، یک مرکز دیگر نیز به این آمار افزوده می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به ارائه خدمات مرکز تحقیقات آماری ایجاد شده در سطح دانشگاه به خارج از مجموعه، از برگزاری همایش های حکمت و معماری اسلامی، نقش آموزش های مهارتی در اشتغال و کارآفرینی، کسب و کارهای استارتاپی، حکمرانی اسلامی و جامعه پردازی و تمدن اسلامی و بیش از ۱۵ کرسی نظریه پردازی خبر داد.

کلانتری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مالی بیان کرد: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که اکنون این بودجه به ۶۰۶ میلیارد تومان افزایش یافته است. در سال گذشته، درآمد غیرشهریه ای این دانشگاه ها ۹ میلیارد تومان بوده که در سال جاری، با اینکه سه ماه از سال مالی باقی مانده، این رقم به ۴۵ میلیارد تومان رسیده در حالیکه تعهد ما در این زمینه ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به حرکت به سمت تک برگی کردن سندهای دانشگاه و زمین های داخل شهر اظهار کرد: برگزاری بیش از ۱۵۰ کرسی آزاداندیشی دانشجویی، کسب رتبه اول کشوری در حوزه دامپزشکی، کسب پنج مقام برتر کشوری در حوزه قرآن کریم، برگزاری دوره های مختلف در حوزه عفاف و حجاب و تدوین دستورالعمل هایی در این حوزه از جمله اقدامات انجام شده در عرصه فرهنگی هستند.

تاسیس ۶ مدرسه زیر مجموعه معاونت سما

کلانتری خلیل آباد با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی افزود: یکی از شیوه نامه های اجرایی حوزه عفاف و حجاب که برای اولین بار در کشور تدوین شد، توسط این دانشگاه تهیه و به همه دانشگاه های آزاد استان و کشور ابلاغ شد. از بین هفت هزار دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حتی یک نفر هم خبطی در این زمینه نکرده و موارد مربوط به دانشجویان ترم های یک تا سه بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گسترش فضای انقلابی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان ها را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و بیان کرد: برگزاری اردوها و جشنواره های فرهنگی مختلف، دیدار با خانواده های معظم شهدا و جانبازان، برگزاری جشنواره نیایش و بیست و هفتمین دوره از طرح ولایت نیز از جمله اقداماتی هستند که توسط این دانشگاه انجام شده اند.

وی با اشاره به اینکه بهسازی و مرمت مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز در دستورکار قرار دارد، کسب رتبه های مختلف در حوزه های ورزشی و مدال های طلا، نقره و برنز را از دیگر افتخارات این دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: ۹ مدرسه زیر مجموعه معاونت سمای دانشگاه آزاد فعالیت می کنند که این تعداد تا اول مهر ماه به ۱۵ مورد افزایش خواهد یافت.

کلانتری خلیل آباد از ایجاد پنج مدرسه و یک مهدکودک زیرمجموعه معاونت سما در این استان خبر داد و عنوان کرد: در حوزه پزشکی، رایزنی های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده که تا سال ۱۴۰۴، ۹ رشته به رشته های دانشگاه افزوده شود. در حوزه دامپزشکی، استان البرز پس از تهران مرکز، در جایگاه دوم قرار دارد که در تلاش هستیم در جایگاه نخست قرار بگیریم.

وی از راه اندازی نخستین کلینیک دامپزشکی در مهرشهر کرج تا یک ماه آینده خبر داد و بیان کرد: اقدامات خوبی با مشارکت خیرین نیز در حال انجام است که بازسازی سوله ورزشی دانشگاه به ارزش حدود یک میلیارد تومان از جمله آن هاست و مذاکرات لازم برای ساخت یک مدرسه با مشارکت یکی از خیرین صورت گرفته است. همچنین این دانشگاه ۱۳ نشریه دارد که در تلاش هستیم تعداد آن ها را به ۲۰ مورد برسانیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

عکس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=17716

ثبت دیدگاه

  1. I am really grateful to the owner of this web site who has shared this impressive article at here.

    My homepage slot666 (thb168.online)

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.