به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرج در بیست و سومین جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب المرجب گفت: بایسته است که طرح آمایش اموزشی و ماموریت واحدهای دانشگاهی با توجه به پتانسیل واحدهای استان از نظر نیازها و ظرفیت ها بررسی و شناسایی شود همچنین تناسب آموزش با فرصت های شغلی براساس سند آمایش استان مدنظر قرار گیرد. تغییر جهت بر مبنای آمایش تلخی های زیادی دارد چون چند سال دانشگاه عادت کرده و ترک عادت سخت است.
وی با اشاره به مواردی که در ارتقا رتبه و جایگاه دانشگاه نقش بسزایی دارند گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در بین دانشگاه های کشور رتبه خوبی را داراست که البته این رتبه در سه سال اخیر ارتقا یافته است. افزایش تعداد مقالات داخلی، مقالات بین المللی، تعداد ژورنال ها، همایش ها، افزایش تعداد دانشجویان، تکمیل هرم هیات علمی و استاد، برگزاری نشست های علمی و تخصصی در رشد و ارتقاء جایگاه دانشگاه موثر است.
رئیس دانشگاه آزاد آسلامی کرج با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت گفت: امسال در چهارمین دوره ی جشنواره امامت و مهدویت، مسابقه ی کتابخوانی نیایش با موضوع زیارت جامعه کبیره و صحیفه سجادیه به میزبانی استان البرز برگزار خواهد شد و انتظار می رود که مسئولان دانشگاه، کلیه ی هماهنگی های لازم برای برگزاری جشنواره ای باشکوه و شایسته را داشته باشند، چرا که بهره مندی از این ظرفیت مناسب، بهترین فرصت و غنیمت برای مجموعه ی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه نیل به اهداف معنوی و انقلابی ایران اسلامی است.
کلانتری در ادامه با اشاره به تفکیک معاونت پژوهش و فناوری و ایجاد دو معاونت، بنام های معاونت پژوهش و معاونت فناوری و نواوری بیان کرد: امروز میخواهم در این زمینه انتظارات خود را بیان کنم ابتدا لزوم هدایت دانشجویان در مسیر حل مسائل کشور در پایان نامه های ارشد و تز دکتری است ،یکی از زمینه های اجرایی کردن این مهم تمرکز پایان نامه ها و رساله های دانشجویی بر موضوع یادشده برشمرد. دستگاه های اجرایی، سازمانها و شهرداری ها در ارائه ی اولویت ها به دانشگاه، نقشی تعیین کننده و اثرگذار خواهند داشت ، بنابراین پیگیری لازم است.
وی با توجه به اهمیت طرح پایش سامانه پژوهشی اثرگذار یکپارچه ی شبکه ای خاطر نشان کرد: شایسته است دانشجویان را راهنمایی کنید بر مبنای این سامانه موضوعات پژوهشی خود را انتخاب نموده و اساتید راهنما از امکان افزایش سهمیه برخوردار می شوند. همچنین با عنایت به رویکرد میان رشته ای طرح پایش، یکی از مهمترین انتظارات حوزه ی پژوهش یعنی همکاری و تعامل همزمان چندین رشته، در اجرای بازجست های علمی محقق خواهد شد.
کلانتری تصریح کرد: ایجاد مراکز پژوهشی، نگارش مقاله های هدفمند، تمرکز بر فناوری های پیشرفته توسط استادان در عرصه ی علوم مختلف از جمله علوم انسانی از دیگر انتظارات در حوزه پژوهش است.شاید در نگاه نخست، حوزه هایی همچون گفتمان مقاومت، حافظ شناسی، امر به معروف و نهی از منکر، حسینیه شهدا و… به صنعت متصل نشود، اما هر یک در جایگاه خود شاخه ای از درخت دانش هستند که می توانند تنومند شوند و شایسته است که چهارچوب های آن به دقت تعریف شده، امکان تعاملات میان رشته ای آنها با چشم انداز تاثیر در عرصه ی صنعت و کارآفرینی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
وی اظهار کرد: بایسته است رویکرد طرح های برون دانشگاهی از قبیل طرح های مسئله محور و حرکت بدنه ی دانشگاه به سوی پژوهش های کاربردی باشد، چرا که اگر بخواهیم مرجعیت علمی پیدا کنیم یکی از راه ها، یافتن مشکلات کلیدی و توجه به برنامه های علمی، تکمیل شبکه ی آزمایشگاهی و کارگاهی در سطح استان، چاپ کتاب و فعالیت چشمگیر باشگاه پژوهشگران دانشگاه ،افزایش ژورنال های علمی و پژوهشی ، از جمله اقدامات دیگری است که در حوزه پژوهش باید توجه شود .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج گفت: در حوزه فناوری و نواوری، ایجاد سرای نوآوری برای تبدیل پژوهش به نوآوری و پیوند با صنعت هرچند کار ساده ای نیست و فرآیندهای خاص دارد، اما با تقویت مرکز رشد و تعریف سراهای نوآوری جدید می توانیم شرکت های مختلف و دفاتر تحقیق و توسعه را به همپیوند دهیم و درآینده زمینه ساز ایجاد شرکت های دانش بنیان باشیم.
این استاد تمام دانشگاه بر لزوم ورود متقابل صنعت به آزمایشگاه های دانشگاه و ورود دانشگاه به عرصه های صنعتی اشاره کرد و افزود: شبکه ی آزمایشگاهی قوی دانشگاه آزاد اسلامی کرج می تواند ارتباط گسترده با صنعت داشته باشد و زمینه تحقیق و توسعه بیشتر دانشجویان ارشد و دکتری را فراهم کند.
کلانتری افزود: ازصندوق های پژوهش و فناوری استانی و کشوری به نحو بهینه و شایسته استفاده کنید.قطعا زمینه ساز رشد و توسعه خواهند شد.بنگاه های اقتصادی هنوز به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما احساس نیاز نکرده اند، چرا که در وهله نخست به دنبال دوام و بقاء و سپس فروش و سهم بازار و سودآوری هستند و سعی می کنند با بالاترین سرعت و کمترین هزینه و زمان پیش بروند.و نیازی به دانشگاه ندارند
وی گفت: اگر دانشگاه نوآوری داشته باشد، صنعت به سراغ دانشگاه و مراکز آموزشی خواهد آمد، لذا ما در مجموعه خودمان باید اسباب مفاهمه با صنعت را فراهم کنیم. لازم است اکو سیستم نوآوری و فناوری، مراکز رشد، سراهای نوآوری، صندوق پژوهش و فناوری و واسطه گری ها در دانشگاه شکل گیرد، چرا که تنها در صورت حرکت دانشگاه به سمت صنعت است که تبادل و پیوند و تولید به سرانجام مطلوب خواهد رسید.