• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

اسکن ریه در روزهای اول بیماری، شدت کرونا را نشان نمی دهد

  • کد خبر : 1164
  • 21 آبان 1399 - 10:56
اسکن ریه در روزهای اول بیماری، شدت کرونا را نشان نمی دهد
یک فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: بسیاری از افراد با اصرار به پزشک در همان روزهای اولیه بیماری تقاضای انجام سی تی اسکن را دارند در صورتی که اسکن ریه در روزهای اول شدت بیماری را نشان نمی دهد و برای بیمار اطمینان کاذب ایجاد می کند.

دکتر امیر عباس واعظی، فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت و گو با پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: ویروس کرونا بیشتر دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد و در مطالعاتی که انجام شده بیشتر از ۵۰ درصد افراد مبتلا به کووید ۱۹ حداقل یک علامت گوارشی را داشته اند؛ شایع ترین علامت بی اشتهایی و سپس اسهال است که در ۱۶ درصد بیماران مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه علائم گوارشی مانند بی اشتهایی، اسهال، درد شکمی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ بعد از بی اشتهایی و اسهال بسیار شایع هستند، افزود: اگر علائم گوارشی از جمله تهوع، اسهال، افت فشار و بی حالی به واسطه از دست رفتن آب بدن بیش از پنج یا ۶ روز در فردی ادامه پیدا کرد حتما بیمار به پزشک مراجعه کند.

فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز عنوان کرد: استفاده از داروهایی مانند ناپروکسن که مردم زیاد مصرف می کنند و عامل خطر خونریزی گوارشی است و مدفوع بیمار تیره رنگ می شود، یکی از موارد اورژانسی است که بیمار باید حتمأ به پزشک مراجعه کند.

واعظی در مورد سی تی اسکن ریه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ گفت: بسیاری از افراد با اصرار به پزشک در همان روزهای اولیه بیماری تقاضای انجام سی تی اسکن را دارند در صورتی که اسکن ریه در روزهای اول شدت بیماری را نشان نمی دهد و برای بیمار اطمینان کاذب ایجاد می کند و موجب مراجعه دیر هنگام بیمار می شود در صورتی که بیماری در حال پیشرفت است.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز،  سی تی اسکن بی رویه و تکرار آن ممکن است مخصوصأ در خانم های جوان خطراتی مانند سرطان سینه را در سال های آینده افزایش دهد؛ در صورتی که تعداد تنفس های فرد افزایش یابد (بیشتر از ۲۴ عدد در دقیقه) و دچار کاهش اکسیژن خون شود معمولأ پزشک تصمیم به انجام سی تی اسکن می گیرد.

وی درخصوص تغذیه بیماران کرونایی تأکید کرد: تغذیه عادی برای بیمارانی که دچار تهوع یا اسهال شده اند سخت است بنابراین به خصوص در بی اشتهایی دفعات غذا خوردن با حجم کم را افزایش دهند و در صورت داشتن تهوع از غذاهایی که بو و عطر زیادی دارند استفاده نکنند؛ کراکرهای خشک نمک دار برای این افراد گزینه خوبی است.

واعظی یادآور شد: توصیه می شود تمام افراد در هفته اول بروز بیماری خود پایشی را انجام دهند و تعداد تنفس ها را بشمارند و مرتب اکسیژن انگشت را چک کنند و در صورت مشاهده تنفس بیش از ۲۴ عدد در دقیقه و افت اکسیژن سر انگشت حتما به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=1164

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.