• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
10
شهردار کرج:

افزایش نیروی انسانی شهرداری، خیانتی جبران ناپذیر است/ وجود خلأ قانونی در جرم انگاری ساخت و ساز غیرمجاز

  • کد خبر : 19278
  • 11 تیر 1402 - 17:17
افزایش نیروی انسانی شهرداری، خیانتی جبران ناپذیر است/ وجود خلأ قانونی در جرم انگاری ساخت و ساز غیرمجاز
شهردار کرج گفت: اگر تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان یک جرم تلقی می شد، بسیاری از افراد جرأت نمی کردند در این حوزه مرتکب تخلف شوند، به ویژه در حوزه املاک قولنامه ای که قانون هیچ تکلیفی را برای آن ها مشخص نکرده است.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، مهرداد کیانی، شهردار کرج امروز در یکصد و شانزدهمین جلسه رسمی شورا گفت: اعضای شورای اسلامی شهر در راستای وظایف ذاتی خود، سوالات و تذکراتی را مطرح می کنند که ما به عنوان خدمتگزاران مردم و منتخبین شورا، موظف به پاسخگویی به این سوالات و رسیدگی به موضوعات مطروحه به نحو احسن هستیم. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج ۱۰ سوال را مطرح کرد که بنده پاسخ آن ها را به صورت کتبی ارسال کردم.

وی در پاسخ به نخستین سوال در خصوص مراکز نگهداری کودکان و رعایت مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توضیح داد: پیشنهاد اهرم های انگیزشی در قالب لایحه جوانی جمعیت در تاریخ ۱۶ بهمن سال ۱۴۰۱، به شورای شهر ارسال شد و پس از اینکه در کمیسیون رای آورد، در صحن مطرح و بنا به تشخیص اعضای شورا مقرر شد به منظور انجام اصلاحاتی به شهرداری عودت داده شود که دلیل بهره مندی از نقطه نظرات، این فرآیند طولانی و در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۲ لایحه جدیدی ارائه شد.

شهردار کرج با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با اداره کل آموزش و پرورش استان البرز جهت استفاده از امکانات مهدهای کودک و معرفی اماکن مناسب برای استفاده همکاران شهرداری از سوی این اداره کل مطرح کرد: پیگیری های مستمری در این زمینه صورت گرفت اما به دلیل وجود نظرات و افکار متفاوت و نقطه نظرات گوناگون مادران کودکان نوپا، در این زمینه هنوز به جمع بندی نرسیده ایم اما با بررسی لایحه جدید، این موضوع را جمع بندی و پیگیری می کنیم.

کیانی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم تحویل پروژه های به اتمام رسیده، با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر جلسات کمیسیون تحویل در سطح شهرداری مرکز و سازمان ها بیان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۳۷۵ پروژه توسط این کمیسیون در سطح مرکز و سازمان ها تحویل شده است و امروز به استثنای چند پروژه خاص که احتمالا به دلایل قضائی با مشکل مواجه هستند، پروژه ای نداریم که تحویل آن دچار مشکل شده باشد؛ شاید مواردی وجود داشته باشد اما کثرت ندارد.

طی مدت مسئولیت من، هیچ فردی به صورت سفارشی جذب شهرداری نشده است

وی با اشاره به لیست تهاتر املاک کارکنان شهرداری و آمار جذب پرسنل جدید اذعان کرد: شهرداری کرج آمادگی دارد بنا به درخواست اعضای شورای اسلامی شهر، شرایط دسترسی آن ها به سامانه جامع حقوقی را فراهم کند. در خصوص سوالی مبنی بر ارسال لیست تمام نیروهای جذب شده در قالب تامین نیرو، تاکید می کنم که در مدت خدمتگزاری بنده، به هیچ وجه، به روش های گذشته و به صورت سفارشی و توصیه ای، نیروی انسانی جذب بدنه شهرداری نشده است مگر با رای و دستور مقامات قضایی.

شهردار کرج افزایش نیروی انسانی و بزرگ کردن بدنه شهرداری را خیانتی جبران ناپذیر دانست و افزود: در ادوار گذشته، چند هزار نیروی انسانی به بدنه شهرداری کرج تزریق شده اند که این موضوع موجب شده هر ماه، بجای هزینه کرد در راستای انجام پروژه های عمرانی بزرگ، حقوق پرداخت کنیم. در پاسخ به سوال بعدی، مکان موردنظر برای راه اندازی درمانگاه و مرکز درمانی شهرداری، ساختمان مکمل شهرداری است که به دلیل مباحث حقوقی با پیمانکار، ساختمان تحویل ما نشده است.

کیانی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای حل این مشکل، اخذ مجوزهای مربوطه از مراجع ذیصلاح و بررسی شرایط لازم برای جذب سرمایه گذار در حال انجام است، در رابطه با پروژه الماس که مرتبط با سازمان ساماندهی مشاغل شهری است، گفت: امروز در این زمینه با موضوعی مواجهیم که معارض ملکی و دعوای حقوقی دارد و مراجع قضائی باید نسبت به این موضوع اعلام حکم کنند؛ جلسات صلح و سازش در این خصوص برگزار شده اما به نتیجه نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه برخی از این مسائل در سنوات گذشته آغاز شده اند اما ما به دنبال مقصر نیستیم، مطرح کرد: در رابطه با معیشت و قرارداد نیروهای پاکبان و سبزبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج پیشنهاد تاسیس یک شرکت تامین نیرو را مطرح کرد اما علیرغم موافقت ما با این پیشنهاد خوب و سازنده و اعتقاد به جلوگیری از تضییع حقوق نیروها با عملی شدن آن، سازمان شهرداری ها با این موضوع مخالفت کرد، بنابراین نمی توانستیم کار را در این راستا پیش ببریم.

ساخت و ساز غیرمجاز به دلیل عدم جرم انگاری در قانون، گریبانگیر شهرداری است

شهردار کرج افزود: اما در عوض این امر، از روزی که در این جایگاه مشغول خدمتگزاری هستم، تلاش کرده ایم در حد بضاعت و در چارچول قانون، عادلانه رفتار کنم و در این راستا سبدهای کالایی که همکاران در آستانه بازنشستگی و نیز کارت های خریدی که به مناسبت نوروز همه کارکنان دریافت کردند، به نیروهای سبزبان و پاکبان نیز اهدا شد و هیچ تفاوتی در این زمینه اعمال نشد؛ ما به صورت ویژه نسبت به این موضوع توجه داریم و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی کنیم.

کیانی با بیان اینکه امور مربوط به بیمه تکمیلی این نیروها نیز این ماه انجام می شود و وقفه پیش آمده به دلیل اتمام قرارداد بیمه تکمیلی فعلی است، خود را متعهد و موظف به توجه ویژه به معیشت سبزبانان و پاکبانان شهرداری کرج دانست و در پاسخ به سوال بعدی اظهار کرد: ساخت و ساز غیرمجاز و احداث ساختمان های ناایمن در مناطق حاشیه ای پدیده جدیدی نیست و در همه شهرها با آن مواجه هستیم؛ این موضوع به دلیل عدم جرم انگاری در قانون، گریبانگیر شهرداری است.

وی اضافه کرد: اگر تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان یک جرم تلقی می شد، بسیاری از افراد جرأت نمی کردند در این حوزه مرتکب تخلف شوند، به ویژه در حوزه املاک قولنامه ای که قانون هیچ تکلیفی را برای آن ها مشخص نکرده است، بنابراین گاهی اوقات به دلیل خلأ قانونی، افرادی مرتکب تخلفاتی در این زمینه می شوند که ما با تخلفات بزرگ ساخت و ساز به شدت برخورد کرده ایم و آمار موجود نیز گواه این موضوع هست.

شهردار کرج تصریح کرد: دستگاه های نظارتی شهادت می دهند که در مناطق مستعد ساخت و ساز غیرمجاز، عملکرد نسبتا خوبی داریم، نمره عالی نمی گیریم اما در مقایسه با گذشته، آمار نشان می دهد که ما بی تفاوت نبوده ایم. موضوع دو نقشه ای بودن ساختمان ها در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و منتظر ابلاغ آن هستیم. بسیاری از تخلفات رخ داده در این حوزه، به دلیل همین موضوع است که امید آن می رود با ابلاغ طرح مذکور، این مشکل حل شود.

اختصاص بودجه قابل توجه به اورهال ماشین آلات ملکی و خرید ماشین آلات تخصصی

کیانی در پاسخ به سوالی در رابطه با فساد اداری در بحث رفت و روب شهری توضیح داد: نوع قرارداد با پیمانکاران دچار نقصان است که بر همین اساس، دستورالعمل هایی به ما ابلاغ شده که سازمان برنامه و بودجه نظام جمع آوری زباله و محاسبه آن را تغییر داده است. ما نیز بر اساس همین امر، در قراردادهای جدید با پیمانکاران، موضوعاتی از جمله استفاده از سرویس بهای رشته پسماند، انعقاد قراردادهای سه ساله، استفاده از ردیاب در خودروهای پیمانکار خدمات شهری و … را لحاظ می کنیم.

وی در رابطه با سوال مطرح شده در خصوص اورهال شدن ماشین آلات ملکی شهرداری بجای اجاره آن ها عنوان کرد: پس از گذشته یک دهه، برای اولین بار در بودجه سال جاری مبلغ قابل توجهی برای اورهال شدن ماشین آلات ملکی و خرید ماشین آلات تخصصی در حوزه های اجرایی اختصاص یافته است اما چون برخی ماشین آلات، در مدت زمان کوتاهی موردنیاز ما هستند، خریداری آن ها از سوی شهرداری توجیه اقتصادی ندارد.

شهردار کرج خاطرنشان کرد: در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت مزایا به افراد بدون حضور در محل کار این توضیح ضروری است که روزی که در این جایگاه قرار گرفتم، چند هزار نفر با استفاده از سامانه، حضور و غیاب خود را ثبت می کردند که این سامانه مطمئن نبود، به همین دلیل با قید فوریت استفاده از آن ها متوقف کردیم و شیوه ثبت حضور و غیاب را تغییر دادیم. امروز بالغ بر ۹۹ درصد همکاران شهرداری، حضور و غیاب خود را ثبت می کنند و قول می دهم درصد باقیمانده را نیز تعیین تکلیف کنم.

کیانی با تاکید بر اینکه همه همکاران شهرداری از جمله مدیران ارشد و مشاورین باید ساعت ورود و خروج خود را ثبت کنند، تغییر ناگهانی روندی که چند دهه در شهرداری ادامه داشته را مستلزم زمان و حوصله دانست و با اشاره به سوال مطرح شده در خصوص معیار انتخاب مدیران مطرح کرد: به دلیل عدم وجود دستورالعمل یا آئین نامه مصوب در این زمینه، انتخاب مدیران صرفا با تشخیص شهردار صورت می گیرد و من مدیران را بر اساس نحوه عملکرد، سوابق مدیریتی و شرایط تصدی پست برگزیدم.

وی با بیان اینکه با تشکیل کمیته شایسته گزینی، ارزیابی افراد بر اساس یکسری شاخص های تعیین شده و بکارگیری نرم افزار شایسته گزینی نیز در دستورکار قرار دارد، افزود: افرادی که با عنوان سرپرست در جایگاهی منصوب شده اند، باید در نظام شایسته گزینی، پارامترهای مشخص شده را پاس کنند تا پس از آن حکم قطعی برایشان صادر شود. ما معصوم نیستیم و نمی توانیم ادعا کنیم که همه امور را به نحو احسن انجام داده ایم اما برای عمل کردن به تکالیف خود تلاش می کنیم. نتیجه و عملکرد شهرداری نشان دهنده میزان موفقیت ماست که در این راستا همکاری و همراهی اعضای شورای شهر انکارناپذیر است.

قاسم پور: شورای اسلامی شهر کرج در ارتقای معیشت کارکنان شهرداری پیشقدم است

علی قاسم پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به توضیحات شهردار در مورد بیمه تکمیلی پاکبانان و سبزبانان توضیح داد: پیشنهاد پوشش بیمه تکمیلی توسط شورای اسلامی شهر کرج ارائه شده و اجرای آن به موجب همراهی شهرداری با شورای شهر بوده است، نه شورا با شهرداری. لایحه مربوط به معیشت کارکنان نیز مدت ها بین شهرداری و شورای شهر در رفت و آمد بود اما آنچه که اهمیت دارد، نکته ای است که همواره توسط پاکبانان شهرداری به سمع و نظر اعضای شورا می رسد.

وی عنوان کرد: این سوال برای همکاران به وجود آمده است که چطور شهردار تهران دستور داده، حقوق پاکبانان ۴۰ درصد افزایش یابد؟ اگر این موضوع راهکار قانونی دارد، با توجه به اینکه فاصله تهران تا کرج، ۳۰ کیلومتر است، می توان بررسی های لازم در این زمینه را از مسئولینی که در تهران این امر را عملی کردند، به عمل آورد. شورای اسلامی شهر کرج با ارتقای معیشت کارکنان شهرداری هیچ مشکلی ندارد و در این زمینه پیشقدم است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج تغییر دفترچه ها را دومین موضوع مطروحه برشمرد و خطاب به شهردار بیان کرد: در جریان این تغییر شما باید معیشت و تضمین شغلی نیروها را در حوزه پیمانکاری محکم تر و شرایطی را فراهم کنید که پیمانکار نتواند به معیشت آن ها ورود کند و از طرفی نیروها از پشتوانه شغلی برخوردار باشند و بدانند که شهرداری و شورای اسلامی شهر از آن ها حمایت می کند. امید است در عوض این تغییر، شهر پاک تری داشته باشیم و شرمنده مردم و مسئولین نباشیم.

قهرمانی صارم: انتظار می رفت شهردار خاتمه دادن به فرصت سوزی را جایگزین توجیه می کرد

مریم قهرمانی صارم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج نیز در پاسخ به توضیحات شهردار تصریح کرد: امیدوار بودم شهردار بیش از این دغدغه موضوعات، کمبودها، کاستی ها، ناکارآمدی ها و مشکلات بدیهی و واضح موجود را داشت و ضمن پذیرش آن ها، برنامه های خود را برای اصلاح روند، مقابله با حیف و میل حقوق عامه، تقابل با فساد دامنه دار ارائه و خاتمه دادن به فرصت سوزی را جایگزین توجیه و پاک کردن صورت مسئله می کرد که اینطور نبود. بر اساس ماده ۸۳ قانون، پاسخ های شهردار در مهلت قانونی بررسی و اقدام بعدی با برآیند انتفاع شهر و مردم اطلاع رسانی می شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19278

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.