• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
1
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

باید با علت های فساد برخورد و اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکند مشمول ترک فعل شود

  • کد خبر : 33706
  • 03 آبان 1403 - 19:16
باید با علت های فساد برخورد و اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکند مشمول ترک فعل شود
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: شاید یکی از دلایل افزایش پرونده‌ها این است که در قوه قضائیه در بیشتر مواقع به سراغ علت‌ها نرفته‌ایم و مجموعه‌هایی که تکالیفی را بر عهده داشته‌اند، نقش خود را به درستی ایفا نکرده‌اند، در حالی که اگر به وظایف خود عمل نکنند باید مشمول قانون ترک فعل شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، سید امیر مرتضوی، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز برگزار شد، گفت: خانواده ابتدایی ترین پایگاه اجتماعی است و قداست دارد به همین دلیل یکی از اولویت های مهم ما در دستگاه قضا توجه به این نهاد است که می توان در این زمینه از زبان هنر استفاده کرد زیرا تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اگر خانواده متلاشی شود مشکلات زیادی را در آینده در پی خواهد داشت، ادامه داد: قوه قضائیه اقدامات اثربخشی را در حوزه محافظت از این نهاد مهم انجام داده و همچنان ادامه می دهد و در این راستا مراکز مشاوره به صورت مستمر مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند تا ببینیم نتیجه اقدامات صورت گرفته چیست و درصد صلح و سازش و بازگشت پذیری در این مراکز تا چه اندازه است؟

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: پیش از این ملاقات والدین متارکه کرده با فرزندان در کلانتری ها و پاسگاه ها انجام می شد اما با راه اندازی مراکز ملاقات با طفل و بر اساس قانون حمایت از خانواده، این مهم امروز در مراکز مذکور با حضور مشاور و مددکار صورت می گیرد که همین موضوع در برخی موارد زمینه سازش والدین فراهم می شود.

برخورد قاطع با فساد یکی از اولویت‌های ما در دستگاه قضائی است

مرتضوی در خصوص پیشگیری از فسادهای مالی نیز مطرح کرد: در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی، تحقیقات و اقدامات گسترده‌ای در زمینه شناسایی گلوگاه‌های فساد و مشکلاتی آن، انجام و در نهایت ۱۲ اصل انتخاب و مقرر شد به دستگاه‌ها ابلاغ شوند تا همه سازمان‌ها ملزم به رعایت اصولی شوند که به پیشگیری از فساد اداری کمک می‌کند لذا در درون قوه قضائیه به این مقوله به صورت جدی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وظیفه ما مقابله با فساد به معنای جدی است، این امر موجب می‌شود افراد انتخاب شده در حوزه‌های مرتبط با پرونده‌ها، مجرب، توانمند، متخصص و متعهد باشند. برخورد قاطع با فساد یکی از اولویت‌های ما در دستگاه قضائی است. علاوه بر این، وظیفه حمایت از سرمایه گذاری‌های مشروع را نیز بر عهده داریم و در خصوص کسانی که در راستای توسعه و پیشرفت کشور سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کرده‌اند، باید حمایت حقوقی نیز از آنها داشته باشیم.

باید به سراغ کسانی برویم که فساد و بی بند و باری را ترویج می‌دهند

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تاکید بر حل مشکلات واحدهای تولیدی و جلوگیری از تعطیلی این مراکز و بیکاری کارگران، در خصوص مقوله حجاب و عفاف بیان کرد: در قانون مربوطه که در انتظار بررسی و تصویب مجلس است، تکالیفی برای سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف مشخص شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نقش‌هایی را تعریف کرده و دست ما خالی نیست، اما باید به سراغ کسانی برویم که فساد و بی بند و باری را ترویج می‌دهند.

به گفته مرتضی همه این تحرکات، عالمانه و عامدانه نیست و گاها برخی اقدامات و افعال از روی غفلت و جهل انجام می‌شود که باید برای آنها برنامه داشت بنابراین انجام اقدامات هدفمند و صحیح و هوشمندانه ضروری است و در هیچ کاری افراط و تفریط جوابگو نیست. در جرم شناسی علت یابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر فقط به صورت مداوم با معلول برخورد شود، به جایی نمی رسیم، باید با علت نیز برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه هر جا هدفمند و هوشمندانه عمل کردیم موفق شدیم خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل افزایش پرونده‌ها این است که در قوه قضائیه در بیشتر مواقع به سراغ علت‌ها نرفته‌ایم و سازمان‌ها، ادارات و مجموعه‌هایی که وظایف و تکالیفی را بر عهده داشته‌اند، نقش خود را به درستی ایفا نکرده‌اند، در حالی که اگر به وظایف خود عمل نکنند باید مشمول قانون ترک فعل شوند.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در خصوص اتباع غیرمجاز نیز گفت: دستگاه‌های مختلف تکالیف متعددی بر عهده دارند که باید آنها را اجرایی و عملیاتی کنند و پاسخگو باشند. در حوزه پیشگیری از وقوع جرم رویکرد مشارکتی است و یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند یک مأموریت را به سرانجام برساند، همه باید در یکدیگر باشند تا کار مدیریت شود و به نتیجه برسد که ساماندهی اتباع از جمله آنهاست.

مرتضوی عنوان کرد: در حوزه فضای سایبری و مجازی نیز یکی از برنامه‌های ما ارتقای سطح آگاهی‌های حقوقی شهروندان است که در این زمینه به صورت مستمر اطلاع رسانی‌های لازم در حال انجام است اما مردم نیز باید مراقب باشند و به هر پیامی به خصوص پیامک های حاوی لینک اعتماد نکنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند. در این راستا پیامک‌های استانی و ملی نیز برای آسیب‌های اجتماعی اولویت دار فعال است.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=33706

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.