• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
مدیرکل بهزیستی استان البرز؛

باید برای اشکالات تقنینی چاره ای اندیشیده شود

  • کد خبر : 8572
  • 31 تیر 1401 - 11:10
باید برای اشکالات تقنینی چاره ای اندیشیده شود
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: اشکالات تقنینی گاها دستگاه ها را مقابل هم قرار می دهد که باید با پیشنهاد استاندار این موضوع در شورای تامین استان مطرح و برای رفع آن، چاره ای اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز در قرارگاه اجتماعی استان که با حضور استاندار البرز، مدیران اجرایی و مسئولین ارشد استان البرز در سالن شهدای دولت استانداری با محوریت هفته بهزیستی برگزار شد، اختصاص یک روز در تقویم شمسی به نام روز بهزیستی را نشان از اهمیت تلاش برای بهتر زیستن آحاد جامعه دانست.

وی با اشاره به چهل و دومین سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی با شعار «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه، بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی معرفی شده که البته مسائل حوزه های اجتماعی، بسیار وسیع، در هم تنیده و چند وجهی بوده و دستگاه های متعددی متولی رسیدگی به مسائل این حوزه هستند که سازمان بهزیستی نیز یکی از این دستگاه های اجرایی است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت بهزیستی بیان کرد: در این سازمان ۱۸۴ ریزفعالیت پیگیری می شود که البته هیچ دستگاهی از دستگاه های اجرایی به این اندازه ریزفعالیت و شرح وظایف ندارد. حوزه کاری ما از زمان قبل از تولد افراد آغاز شده و تا زمان سالمندی آن ها نیز ادامه دارد. بهزیستی استان البرز بصورت مستقیم به ۱۵۲ هزار نفر خدمات مستمر و غیرمستمر ارائه می کند.

محمدی فلاح با بیان اینکه تاکنون ۵۸۶ مرکز از اداره کل بهزیستی مجوز فعالیت دریافت کرده و در حال ارائه خدمات هستند افزود: کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، بانوان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، بیماران اعصاب و روان، سالمندان و افرادی که دارای سوء مصرف مواد مخدر هستند در گروه هدف ما  قرار دارند. ۴۸۰ نفر پرسنل رسمی و دو هزار و ۶۱۲ نفر پرسنل شاغل در مراکز غیردولتی بعنوان شرکای کاری، به جامعه هدف خدمت رسانی می کنند.

اطلاعات متقن در حوزه اجتماعی در استان البرز موجود نیست

وی با تاکید بر اینکه برخی از مسائل جامعه در حال تبدیل شدن به مسائل امنیتی و اجتماعی هستند و با بیان اینکه اطلاعات متقن در حوزه اجتماعی بصورت تمام و کمال در استان موجود نیست اظهار کرد: می طلبد که در این حوزه توجهی ویژه صورت گیرد، در واقع باید گفت که با توجه به نوع آسیب های نوپدید، مدل های خطی دیگر جوابگوی نیازها نخواهند بود و باید به سمت ضرب مفاهیم و در واقع تأکید کارکردی حرکت کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اشکالات تقنینی و معضلات آن تصریح کرد: این اشکالات گاها دستگاه ها را مقابل هم قرار می دهد که باید با پیشنهاد نماینده عالی دولت در استان این موضوع در شورای تامین استان مطرح و برای رفع آن، چاره ای اندیشیده شود. در حکمرانی مطلوب به ویژه در حوزه بهزیستی هیچ راهی جز مشارکت مردم و برون سپاری خدمات به خود آن ها وجود ندارد، اما در این راستا عدم دانش مدیریتی، چالشی است که با آن مواجهیم.

محمدی فلاح اذعان کرد: جمع آوری، رصد، ارزیابی و صحت سنجی در آمارهای اجتماعی متولی مشخصی ندارد و ما هیچ مکانیزم هشداردهنده ای در مسائل اجتماعی نداریم، بنابراین لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی جهت مؤسسات مردم نهاد و گروه های جهادی و خیریه ها در سطح استان کاملا مشهود است. پیشنهاد می دهیم به منظور حرکت در جهت رتبه بندی مؤسسات و گروه های جهادی و خیریه ها، کارگروهی با محوریت استانداری تشکیل شود.

وی اضافه کرد: با این اقدام، وضعیت موسسات مذکور بر اساس توان فنی و تخصص هایی که دارند جهت بهره مندی هرچه بیشتر مشخص می شود. آمایش سرزمین، نقش راهبری و آینده پژوهی نیز که از وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، از مطالبات جدی محسوب می شود و نیاز است برای دستگاه های درگیر مسائل اجتماعی از جمله بهزیستی افق پنج یا ۱۰ ساله استان مشخص شود تا بدانیم در مسائل اجتماعی قرار هست با چه افقی و در کدام راستا حرکت کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان خاطرنشان کرد: حجم معضلات و مشکلات مختلف در استان البرز بسیار زیاد است و در راستای حل این مشکلات، اداره کل بهزیستی استان دست یاریِ تک تک دستگاه های فعال در حوزه های اجتماعی، خیرین، مردم و گروه های جهادی را می فشارد تا به یاری خداوند بتوانیم از این دوران گذار با موفقیت و سربلندی عبور کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=8572

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.