• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7
در سال گذشته صورت گرفت؛

تامین ۲۵ درصد بودجه شهرداری کرج از محل مالیات بر ارزش افزوده/ نحوه هزینه کرد مالیات ها باید به مردم اطلاع رسانی شود

  • کد خبر : 19636
  • 20 تیر 1402 - 20:36
تامین ۲۵ درصد بودجه شهرداری کرج از محل مالیات بر ارزش افزوده/ نحوه هزینه کرد مالیات ها باید به مردم اطلاع رسانی شود
مدیرکل امور مالیاتی استان البرز گفت: در سال گذشته، یک هزار و 530 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری کرج اختصاص یافت که تقریبا 25 درصد بودجه شهر را تشکیل می داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، یکصد و نوزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج ظهر امروز با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و معاونین وی، مدیران شهرداری، مدیرکل امور مالیاتی استان البرز و اصحاب رسانه برگزار شد.

درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در راستای آبادانی شهر هزینه شود

حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج در این جلسه گفت: بخشی از منابع درآمدی مالیات برای امور مختلف ملی، استانی و شهری مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتیکه نگاه ها به موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده به گونه دیگری است و تصور می شود بسیاری از هزینه های کشور از طریق فروش نفت و خام فروشی آن تامین می شود.

وی مطرح کرد: چند سالی است که مالیات بر ارزش افزوده به کمک شهرداری ها آمده و بخشی از بودجه شهرها از این طریق تامین و به این درآمد به عنوان درآمدهای پایدار شهری نگاه می شود. در سال گذشته، بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده به بودجه شهرداری کرج تزریق شد که قریب به حدود ۲۵ درصد بودجه شهر را شامل می شود و باید در پروژه ها و آبادانی شهر استفاده شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که تعامل شهرداری و اداره کل امور مالیاتی استان البرز بیش از این باشد و مجموعه شهرداری بتواند به این اداره کل که یاریگر مدیریت شهری است، کمک کند تا درآمدهای حاصل از عوارض ارزش افزوده به صورت دقیق در راستای آبادانی شهر و خدمت به مردم هزینه شود.

مالیات در اقتصاد مملکت حرف اول را می زند

محمدرضا محمدی، مدیرکل امور مالیاتی استان البرز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در صحن شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه امروز مالیات حرف اول را در اقتصاد مملکت می زند، گفت: در سایر کشورها به گونه ای برنامه ریزی و فرهنگسازی شده که مردم با میل و رغبت اقدام به پرداخت مالیات می کنند زیرا خروجی آن در آبادانی شهر و رفاه شهروندان مشاهده می شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته، با احتساب سهم ۱۰ درصدی وزارت کشور و پارک علم و فناوری و عشایر، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های استان البرز پرداخت شد که بر اساس نفوذ جمعیتی، ۵۰ درصد آن یعنی یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان به شهرداری کرج اختصاص یافت که تقریبا ۲۵ درصد بودجه شهرداری را تشکیل می داد.

مدیرکل امور مالیاتی استان البرز با اشاره به اینکه مودیان مالیاتی همواره به دنبال این هستند که بدانند مالیات بر ارزش افزوده ای که پرداخت می کنند، در کجا و چگونه هزینه می شود، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۷، نرخ مالیات بر ارزش افزوده سه درصد بود که در پایان برنامه توسعه به ۹ درصد رسید. امروز بر اساس اصلاحیه قانون یک درصد از آن به بیمه سلامت و چهار درصد به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت می شود.

محمدی بیان کرد: با توجه به اینکه هر ماه میزان مالیاتی که در ماه گذشته وصول شده به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می شود، انتظار می رود به گونه ای رفتار شود که مردم بدانند مالیاتی که پرداخت می کنند، در کجا هزینه می شود و از این طریق میل و اشتیاق بیشتری نسبت به پرداخت عوارض و مالیات داشته پیدا کنند. آیا مبلغ پرداختی به شهرداری نمی تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی را در بر بگیرد؟

رشد چشمگیر نرخ مالیات بر ارزش افزوده

وی با اشاره به رشد چشمگیر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال های متوالی و با بیان اینکه یکی از عواملی که موجب پرداخت مالیات می شود، رشد اقتصادی است، خاطرنشان کرد: آیا نمی شود اعتبار لازم برای برخی پروژه های شهری از محل درآمدهای مالیاتی تامین و این موضوع از طریق نصب تابلو در محل پروژه و استفاده از ظرفیت های دیگر، اطلاع رسانی شود تا مردم نتیجه پرداخت مالیات خود را مشاهده کنند؟

مدیرکل امور مالیاتی استان البرز مطرح کرد: بسیاری از مودیان در سال رقم چشمگیری را به عنوان مالیات پرداخت می کنند که می توان در برخی مناسبت ها از جمله هفته مالیات به عنوان شهروندان نمونه و مسئول از آن ها که بیشترین سهم را در پرداخت عوارض داشته اند، تقدیر به عمل آورد و جایزه ای تحت عنوان تخفیف در عوارض نوسازی برای آن ها در نظر گرفته شود تا مردم نسبت به پرداخت مالیات تشویق شوند.

محمدی عنوان کرد: برای ما موجب افتخار است که ماموران مالیاتی بدون هیچگونه چشمداشتی، عوارض ارزش افزوده را وصول می کنند و در عمران و آبادانی شهر دخالت مستقیم دارند و مردم هم که دوست دارند هر روز شهر خود را بهتر و زیباتر ببینند، وقتی متوجه شوند که در آبادانی شهر دخالت مستقیم دارند، بیشتر نسبت به پرداخت مالیات ترغیب می شوند.

وی بیان کرد: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که باید درآمدهای پایدار ایجاد کند تا بتواند اداره شود. وقتی بدون دردسر، ۲۵ درصد از درآمد پایدار شهری از محل مالیات تامین می شود و شهردار نیز تعامل خوبی با ما دارد، درخواست می شود شورای اسلامی شهر کرج نسبت به تصویب طرح اطلاع رسانی تامین اعتبار پروژه ها و هزینه کرد در حوزه عمرانی از محل مالیات بر ارزش افزوده اقدام کند تا دست شهرداری در این زمینه باز باشد و بتوانیم با همکاری یکدیگر، اقدامات موثری را در راستای فرهنگسازی پرداخت مالیات رقم بزنیم.

اعلام آمادگی شورای شهر برای ترغیب مردم به پرداخت مالیات

علی قاسم پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه باید به سمت اقتصاد فارغ از نفت حرکت و اقتصاد را مبتنی بر مسائل دیگر مدیریت کنیم، تصویب قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را یکی از دلایل ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری دانست و مطرح کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون، درصدی از این بودجه، آورده شهر است، ما آمادگی داریم در راستای ترغیب مردم به پرداخت مالیات پیش قدم باشیم.

وی گفت: تا به این لحظه این موضوع مطرح نشده و فقط از ظرفیت ها و امکانات در اختیار شهرداری استفاده شده است اما اگر قصد داشته باشیم فراتر از آن و ذیل سند و برنامه اجرایی مشترک در راستای ترغیب مردم فعالیت کنیم، به نظرم اعضای شورا مخالفتی ندارند، به شرط اینکه بر اساس یک سند، همکاری شود. لایحه مربوطه از سوی شهردار یا اداره کل امور مالیاتی به شورا ارسال شود تا پس از بررسی های لازم، از امکانات قانونی و آنچه در توان داریم برای کمک به آبادانی شهر و کشور استفاده کنیم.

فرهنگسازی در حوزه پرداخت مالیات، سرمایه گذاری است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سعیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج، فرهنگسازی در حوزه پرداخت مالیات را امری مهم و اساسی خواند و با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت شهری می تواند در این زمینه هزینه کند، اظهار کرد: بی شک، این هزینه نیست، سرمایه گذاری است که بخشی از آموزش های شهروندی به شمار می رود و باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تولید محتوا با استفاده از ابزارهای در اختیار مدیریت شهری به منظور فرهنگسازی در این زمینه عنوان کرد: تقدیر از شهروندان نمونه و مسئول که بیشترین تعهد و پرداخت مالیات را داشتند نیز امری جذاب است که می تواند ضمن ایجاد انگیزه در شهروندان، به افزایش مشارکت آن ها در آبادانی شهر از طریق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کمک کند که کمیسیون فرهنگی شورا آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

ضرورت تشکیل کارگروه پایش حوزه مالیات

محمد اسدیان، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی شورای اسلامی شهر کرج توضیح داد: در فصل چهار قانون توسعه هفتم، سه بند در حوزه اصلاح نظام مالیاتی آمده که بخشی از آن ها در فعالیت های مدیریت شهری تاثیرگذار است. پیشنهاد بنده این است که علاوه بر فرهنگسازی، کارگروه پایش مالیات هم تشکیل شود و مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر نیز در حوزه مالیات ورود کنند؛ رخداد و برون داد آن در حوزه شهری خواهد بود.

وی با اشاره به آمار وحشتناک فرار مالیاتی در استان البرز، ضمن اعلام موافقت خود با پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: اگر کارگروهی فعال شود و حداقل سه ماه یکبار حوزه مالیاتی را پایش کند، علاوه بر کمک به اداره کل امور مالیاتی استان البرز برای افزایش وصول مالیات، موجب رقم خوردن اصلاحاتی در سطح شهر نیز می شود.

تعامل شورای ششم با دستگاه های دولتی در جهت فرهنگسازی

جواد چپردار، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج نیز اظهار کرد: ما در پرداخت و دریافت حقوق خود در مدیریت شهری و نیز در معیشت خانواده هایمان که مالیات پرداخت می کنیم، این مطالبه را داریم که مالیات پرداختی چه آثاری برای شهر و مردم دارد. از سوی دیگر، به جهت یک مجموعه مصرف کننده از ارزش افزوده در قالب مدیریت شهری، مکلف به ارائه خدمات به مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه ای با حضور شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص ساماندهی سازه های تبلیغاتی شهر مقرر شد آئین نامه ای در رابطه با خدمات دهی تنظیم و تعیین شود که ما اعلام می کنیم مدیریت شهری و شورای شهر آمادگی دارد در صورت نیاز به ترویج یا اشاعه فرهنگ در حوزه های مختلف، با تمام دستگاه های دولتی استان البرز نهایت تعامل را داشته باشد زیرا کمک به دولت انقلابی و مردمی جزو تکالیف شورای ششم است.

وی اذعان کرد: دستگاه های دولتی در بودجه خود ردیفی برای اشاعه فرهنگ های متبوع دارند که غالبا کم اثر و بی اثر است و گاهی نیز برخی دستگاه ها از این ردیف ها استفاده نمی کنند. ما در شورای شهر آمادگی داریم در صورت نیاز به همکاری، با بهره گیری از ظرفیت های سامانه تبلیغات و سازه های تبلیغاتی شهر با دستگاه های مختلف همکاری داشته باشیم، همانگونه که همواره در تعامل مشترک با دستگاه های دولتی پیش قدم بوده ایم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19636

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.