• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
11
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس:

تراکم فروشی، به افزایش مداوم تقاضای آب در کرج و فردیس دامن زده است

  • کد خبر : 19869
  • 24 تیر 1402 - 21:53
تراکم فروشی، به افزایش مداوم تقاضای آب در کرج و فردیس دامن زده است
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه بدقواره و بی ضابطه شهری و تراکم فروشی‌، به افزایش مداوم تقاضای آب به ویژه در شهرستان‌های کرج و فردیس دامن زده است.

به گزارش دیده بان البرز، مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: با ۵۵ میلیون مترمکعب تخصیص جدید که در دوره اخیر برای استان البرز گرفته شد، مجموع تخصیص آب شرب از سدهای استان، به ۱۱۰ میلیون مترمکعب در سال رسید که ۸۵ میلیون مترمکعب آن سهم شهرستان کرج بوده و در حال حاضر این تخصیص به صورت کامل در حال برداشت است.

وی مطرح کرد: با توسعه تصفیه‌خانه شماره دو که اواسط سال ۹۹ آغاز شد و سال گذشته به بهره‌برداری رسید، حدود ۶۵ میلیون مترمکعب تخصیص سد طالقان توسط این تصفیه‌خانه در حال برداشت است. ۲۰ میلیون مترمکعب تخصیص از محل رودخانه کرج باقی می‌ماند که هشت میلیون مترمکعب آن توسط تصفیه‌خانه شماره یک برداشت می شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۲ میلیون مترمکعب دیگر هم به صورت موقت تا تکمیل تصفیه‌خانه شماره سه، از طریق چاه فِلمن کنار رودخانه کرج، در حال برداشت است، عنوان کرد: کل سهمیه آب شهرستان کرج از دو سد در حال برداشت است. در جریان قطعی اخیر، با اخذ دستور وزیر نیرو، برداشت لازم از سدهای استان حتی بالاتر از سهمیه (به میزان حداکثر ظرفیت شبکه) نیز در حال انجام است.

عسگری در رابطه با ماجرای کسری مخازن و آخرین وضعیت آن اظهار کرد: مخازن نقش ذخیره‌ سازی آب را دارند که می‌توانند با ذخیره آب هنگام پایین بودن مصرف و توزیع آن در ساعات اوج مصرف، موجب پایداری تأمین آب شوند؛ هرچه میزان مخازن افزایش یابد، پایداری تأمین آب به ویژه در ساعات اوج مصرف و بروز حوادث، بیشتر می‌شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اما باید توجه کرد که مسئله تعداد مخازن ربطی به موضوع برداشت آب از سدهای کرج و طالقان ندارد. برای برداشت از سد و رودخانه، نیاز به زیرساخت‌های آبی مانند تصفیه‌خانه یا زیرساخت‌های موقت مثل چاه فِلمن است.

وی در خصوص وضعیت مخازن آبی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ به دلیل ترک فعل‌ها و کم‌کاری‌های صورت گرفته، با کسری قابل توجه ۳۰۰ هزار مترمکعبی مخازن مواجه بودیم که با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده حدود ۱۵ درصد این کسری تا امسال جبران شد‌ و برای سال پیش رو با پیگیری‌های مستمر از معاون اول رئیس جمهور و وزارت نیرو، با قول وزیر نیرو مساعدت ویژه تکمیل تصفیه‌خانه شماره سه و جبران کسری مخازن از طریق تخصیص اعتبارات ملی و استانی به پروژه‌های در دست اقدام، صورت می گیرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: چرا با وجود تخصیص جدید از سد طالقان و رودخانه کرج، مشکل کم آبی به طور کامل حل نشده است؟ تا قبل از این تخصیص، نسبت آب زیرزمینی و آب سطحی ۸۵ درصد به ۱۵ درصد بود که با اضافه شدن تخصیصات جدید این نسبت به ۷۰ و ۳۰ درصد تبدیل شد اما علیرغم افزایش تخصیص از منابع آب سطحی، مشکلاتی در استان وجود دارد.

به گفته عسگری، مطابق مطالعه انجام شده، استان البرز هر ساله بیش از یک متر از تراز آب زیرزمینی خود را از دست می‌دهد و این سرعت آنقدر زیاد است که تخصیصات جدید فقط بخشی از تبعات موضوع را کمتر می‌کند. با وجود تخصیصات جدید آبی، وابستگی ۷۰ درصدی به منابع زیرزمینی وجود دارد لذا با قطعی برق و اختلال در عملکرد پمپ چاه‌ها، پایداری تامین آب دچار مشکل و شبکه با افت فشار یا قطعی آب مواجه می‌شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته از وزارت نیرو و حضور معاون وزیر در استان البرز، طبق هماهنگی به عمل آمده مقرر شد حتی المقدور قطعی برق به ویژه در مناطقی که وابسته به آب زیرزمینی هستند، کاهش یابد، به گونه‌ای که منابع آبی قابل مدیریت شود و شاهد بهبود وضعیت در سطح شهرستان باشیم.

عسگری با اشاره به اینکه شهرستان کرج تا سال ۹۹ بیش از ۱۹٫۲ برابر توان اکولوژیک بارگذاری جمعیتی داشته است، گفت: به بیان دیگر توسعه بدقواره و بی ضابطه شهری و تراکم فروشی‌، به افزایش مداوم تقاضای آب به ویژه در شهرستان‌های کرج و فردیس دامن زده است. نمی توان با تراکم فروشی به فکر درآمد شهرداری‌ها بود و نگاهی به مسئله تامین آب و برق در بارگذاری‌های جدید نداشت.

وی گفت: نگاه جزیره‌ای و عدم توجه به درهم‌ تنیدگی و پیوستگی مسائل با یکدیگر، منجر به این کمبودها شده، بنابراین مدیریت منابع آب و انرژی بدون توجه به الگوی شهرسازی، صنعت و کشاورزی مقدور نیست. ما میراث‌دار روندی هستیم که باغ‌شهر کرج را به این حال در آورده که امروز باید درکنار نگرانی برای آب شرب، تأمین حق‌آبه باغات پایین دست رودخانه را به کرات از وزارت نیرو پیگیری کنیم. ضمن عذرخواهی از همشهریان بابت کمبودها، به تلاش خود برای کاهش مشکلات ادامه خواهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19869

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.