• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

تنفس بیش از ۲۴ بار در دقیقه بیمار کرونایی زنگ خطر است

  • کد خبر : 1141
  • 20 آبان 1399 - 23:34
تنفس بیش از ۲۴ بار در دقیقه بیمار کرونایی زنگ خطر است
فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: اگر تنفس فرد مبتلا به کرونا در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) زنگ خطر است و باید فورا به مراکز درمانی مراجعه شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر امیر عباس واعظی، فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: اگر تنفس فرد مبتلا به کرونا در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) و همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطر است و باید فورا به مراکز درمانی مراجعه شود.

وی ادامه داد: برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونایی باید بیمار در جایی آرام بنشیند و تعداد تنفس وی توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود؛ اگر تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تأکید کرد: در صورت ضعف و بی حالی و مشکل در تنفس حتما به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید تا اکسیژن خون از طریق سر انگشت بیمار مورد بررسی قرار گیرد و چک شود. توصیه ما بررسی روزانه اکسیژن خون در افراد بیمار با مشکلات زمینه ای و مسن است.

به گفته وی، افرادی با بیماری قلبی پیشرفته مانند نارسایی قلبی، بیماری کلیه پیشرفته به خصوص بیماران دیالیزی، بیماری زمینه ای کبدی پیشرفته مانند سیروز کبدی، افراد دیابتی نوع ۲ و افراد چاق و پرفشاری خون، افراد سیگاری و کسانی که مشکلات ریوی و تنفسی دارند و یا از اسپری تنفسی استفاده می کنند از جمله بیماران زمینه ای در معرض خطر هستند.

واعظی خاطرنشان کرد: اگر فردی با بیماری زمینه ای در ابتدا دچار علائم خفیف بیماری کووید ۱۹ شود نباید فکر کند بیماری در حال خاموشی است و باید از انجام فعالیت های پراسترس جسمی و روحی که فشار زیادی به او وارد می کند مانند ورزش های خیلی سنگین بپرهیزد.

فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز همچنین استفاده از مایعات به اندازه مناسب به صورت میانگین دو لیتر در روز و افزایش تنوع در تغذیه و مصرف سبزیجات و میوه ها را توصیه کرد و افزود: تزریق کورتن در بیماران بستری که نیاز به کمک تنفسی دارند بسیار کمک کننده است.

وی اضافه کرد: اما برای بیماران مبتلا به کرونا که در فاز اولیه و خفیف هستند استفاده از کورتن توصیه نمی شود زیرا این دوره، دوره پراکندگی ویروس است و مشاهده شده احتمال پراکنده شدن ویروس در افرادی که کورتن مصرف می کنند بیشتر از افراد عادی بوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=1141

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.