• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

تورم شدید نهاده های تولید، مهمترین چالش صنایع پلاستیک

  • کد خبر : 1269
  • 24 آبان 1399 - 11:13
تورم شدید نهاده های تولید، مهمترین چالش صنایع پلاستیک
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز، تورم شدید نهاده های تولید را مهمترین چالش صنایع پلاستیک دانست و گفت: راه اندازی کارگاه های کوچک و با اشتغال مناسب تنها بر پایه اقتصاد درستی که تورم آن بیش از 50 درصد نباشد، میسر است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، مجید غیاثی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه فعالیت صنعت پلیمر از سال ۱۳۴۴ و با تاسیس شرکت پولیکای کرج وابسته به پتروشیمی آبادان در استان البرز پایه ریزی شد، گفت: در کنار شروع این فعالیت، صنایع کوچک، متوسط و بزرگ این صنعت نیز در البرز پا گرفت و پلیمر استان به مروز توسعه یافت تا به زمان کنونی رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی که صنایع پلاستیکی هستند به دو بخش وابستگی دارند؛ یک مورد خود صنعت پتروشیمی است که بابت خرید مواد اولیه تولید داخل و همچنین تولیدات خارجی صنعت پلیمر به آن وابسته است؛ در این میان بسیاری از مواد اولیه موردنیاز این صنعت نیز در ایران تولیدی ندارد و باید از خارج از کشور وارد شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز بیان کرد: از نظر اشتغالزایی نیز صنعت پلاستیک جزو برترین صنایع است؛ در این صنعت به صورت کارگاهی و با سرمایه اندک می توان کار کرد و برای حدود ۲۰ نفر اشتغالزایی داشت، البته تحقق این مهم یعنی راه اندازی کارگاه های کوچک و با اشتغال مناسب تنها بر پایه اقتصاد درستی که تورم آن بیش از ۵۰ درصد نباشد، میسر است.

غیاثی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد کشور ثبات داشته باشد در صنعت پلاستیک می توان با سرمایه اندک کارگاه های کوچک تولیدی راه اندازی کرد، افزود: در کنار آن راه اندازی کارخانه های متوسط و بزرگ در صنعت پلاستیک نیز محقق می شود، کما اینکه در استان البرز تمامی این ظرفیت ها وجود دارد. صنعت پلاستیک نیز همانند سایر صنایع در شرایط کنونی دچار عدم ثبات و نقدینگی، تغییر پی در پی نرخ ارز و در نتیجه تغییرات پیاپی محصولات تولیدی است.

وی با بیان اینکه موارد فوق منجر به این شده که تولیدکنندگان صنعت پلاستیک در فروش با مشکل مواجهه شوند، مطرح کرد: اکنون صنعت پلاستیک در البرز صنعتی قوی است اما صنعتگران این بخش در بحث نقدینگی، تامین مواد اولیه و فروش با مشکل مواجهه هستند؛ اگر این مشکلات نباشد البرز می تواند قطب تولید پلاستیک ایران باشد، چه بسا در حال حاضر جایگاه البرز در صنعت پی وی سی کشور سوم یا در نهایت چهارم است.

نائب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن پلاستیک استان البرز توضیح داد: در حال حاضر در بحث مواد اولیه صنعت پی.وی .سی هر هفته به صورت متغیر از ۵ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت از سوی صنعت پتروشیمی صورت می گیرد، کما اینکه در بحث تامین مواد اولیه خارجی این تغییر قیمت ها بیشتر است و هر هفته گران تر از قبل می شود.

وی تشریح کرد: یک تولیدکننده صنعت پی .وی .سی از زمان خرید مواد اولیه تا فروش محصول نهایی به بیش از یک ماه زمان نیاز دارد، از طرفی تا مجدد مواد اولیه را تهیه کند و به تولید برسد دو ماه زمان می برد؛ این در حالی است که هفته ای حدود ۵ درصد موارد اولیه موردنیاز تولید آن گران می شود؛ به عبارتی پس از ۸ هفته با افزایش ۴۰ درصدی در زمینه خرید مواد اولیه مواجه می شود و طی این مدت چنین سودی نداشته و در واقع زیان نیز کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه باید جلوی افزایش قیمت های پی در پی از سوی دولت گرفته شود، عنوان کرد: محصولات تولیدی صنعت پی وی سی در شاخه هایی مانند ساختمان سازی و خطوط انتقال آب و فاضلاب به کار می رود؛ زمانی که در این موارد گرانی حاصل می شود، طبیعی است که دیگر شاخه ها نیز با افزایش قیمت مواجه شود.

وی درخصوص میزان وابستگی  دیگر صنایع، به صنایع پلاستیکی تولید داخل به دلیل شرایط تحریمی و عدم ورود برخی کالاهای وارداتی گفت: در بحث مواد اولیه توجه به کیفیت ضرورت دارد و باید به آن توجه داشت، از طرفی یکی از محاسن تحریم ها این بوده که در داخل کشور به ابداع ها و تولیداتی جدید در حوزه پلاستیک رسیده ایم اما باید به قیمت تمام شده برای این کار و زمانی که صرف تولید آن شده نیز دقت داشته باشیم.

غیاثی با اشاره به اینکه باید به سوی تولید مواد اولیه ای حرکت کنیم که نمونه آن در دنیا نیست یا کمتر تولید می شود، افزود: صنعتگران حوزه پلاستیک در داخل کشور بابت تحریم ها در حال زیان دادن هستند. به عنوان مثال برای واردات مواد اولیه زمان و فکر بیشتری نیاز است که این خود موجب خسارت است زیرا به عنوان یک تولیدکننده باید بر روی مواردی متمرکز شویم که ارزآوری و سودآوری بیشتری برای کشور به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=1269

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.