به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیدهبان البرز، عزیزالله افضلی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، امروز در نخستین جلسه هفته ملی مهارت ضمن تبریک این هفته، با اشاره به وضعیت نامطلوب مهارتآموزی در کشور بیان کرد: دانشجویانی هستند که با وجود داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشتههای مهندسی، هنگام مراجعه برای اشتغال صراحتاً میگویند که حاضر نیستند در خط تولید فعالیت کنند.
وی ادامه داد: این افراد حتی ترجیح میدهند نگهبان باشند اما در محیطی اداری مشغول به کار شوند. این نگاه، ناشی از کمبود آموزشهای عملی در دوران تحصیل آنهاست؛ دانشآموختگانی که فاقد تخصصهای کاربردی هستند. با نگاهی به آمار بیکاری در البرز، از یک سو شاهد انبوهی از افراد بیکار دارای مدارک دانشگاهی هستیم و از سوی دیگر، صنایع و بخشهای اقتصادی در جستوجوی تکنسینها، کارگران ماهر و کارشناسان فنی هستند.
افضلی این ناترازی را ناشی از شکاف بین نظام آموزشی و نیاز واقعی بازار کار دانست و با تاکید بر اهمیت مهارتآموزی، خاطرنشان کرد: توسعه دانشگاهها با نیت ارتقای آموزش عالی در کشور پس از انقلاب شکل گرفت. پیش از انقلاب، جامعه با وجود عقبماندگی در این حوزه، بیشتر گرایش به سمت بازار کار داشت و این یک روند طبیعی محسوب میشد. اما پس از انقلاب، دانشگاه رفتن به نوعی ارزش کاذب تبدیل شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز ادامه داد: این تفکر که «کسی که به دانشگاه نرود، آیندهای ندارد» هنوز در ذهن بسیاری از خانوادهها وجود دارد؛ در حالی که اکنون به این درک رسیدهایم که مدرک دانشگاهی به تنهایی کافی نیست و آنچه جامعه به آن نیاز دارد، مهارت و تخصص کاربردی است.
وی با نگاهی به کشورهای توسعهیافته، بهویژه کشورهای صنعتی، درمییابیم که بخش عمدهای از تقاضای بازار کار این کشورها مربوط به نیروهای ماهر و تکنسینها است، نه لزوماً افراد دارای مدارک عالی دانشگاهی. البته جذب نخبگان علمی نیز برای آنها اهمیت دارد، اما نیاز بازار در جای دیگری است. ظرفیت مناسبی در دستگاههای مختلف استان برای تربیت نیروی ماهر وجود دارد، اما حلقه مفقوده این مسیر، نبود آمایش دقیق از وضعیت تقاضای بازار کار است.
بیکاران تحصیل کرده و تقاضای گسترده صنایع برای نیروی کار
افضلی گفت: در این حوزه، نهادهایی نظیر اتاق بازرگانی، خانه صنعت، اتاق اصناف و NGO ها باید نقش پررنگتری ایفا کنند چرا که بخش عمدهای از نیازسنجیها در بخش خصوصی اتفاق میافتد. با وجود تقاضای گسترده صنایع برای جذب نیروی کار ماهر و در عین حال، تعداد زیاد بیکاران تحصیلکرده، هنوز نتوانستهایم این دو بخش را به هم متصل کنیم.
معاون استاندار البرز اذعان کرد: از طرفی، بسیاری از فارغالتحصیلان نیز پس از پایان تحصیل، به دنبال یادگیری مهارت نمیروند. چند درصد از آنها واقعاً به سمت آموزش عملی و مهارتآموزی میروند؟ سیستمهای آموزشی مختلفی مانند دانشگاههای علمیکاربردی، پیام نور، آزاد و… در کشور داریم اما به درستی با یکدیگر مرتبط نشدهاند تا بتوانند در یک مسیر پیوسته حرکت کنند.
افضلی ضمن ابراز تاسف با بیان اینکه حتی هنوز بسیاری از افراد جامعه با نقش و کارکرد دانشگاه ملی مهارت آشنا نیستند و اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارند، خاطرنشان کرد: در استان البرز باید به دو موضوع اساسی توجه کنیم که اولین موضوع، اطلاعرسانی گسترده برای افزایش آگاهی مردم تا بتوانند مسیر درستی را در آینده شغلی خود انتخاب کنند و دچار سردرگمی نشوند.
وی موضوع دوم را ظرفیتسنجی و نیازسنجی دقیق بازار کار برای هدایت بهتر آموزشها و تربیت نیروهای مورد نیاز عنوان و اظهار کرد: دستگاههایی مانند ادارهکل آموزش فنی و حرفهای البرز که رسالت اصلی آنها تربیت نیروی ماهر است، باید نیازهای مشاغل و رستههای موردتقاضای بازار را شناسایی کنند. اکنون در استان، حدود چهار هزار واحد صنعتی و حدود ۱۵۰ هزار واحد صنفی فعال هستند که نیاز فوری به کارگر، تکنسین و کارشناس در حوزههای تخصصی خود دارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز تاکید کرد: بسیاری از کارگاههای تولیدی کوچک به دلیل محدودیتهای قانونی، امکان دریافت مجوز بهرهبرداری صنعتی ندارند، اما حجم تولید و فعالیتشان در سطح صنایع بزرگ است. این کارگاهها اغلب در قالب صنایع کوچک و متوسط تعریف میشوند و توان ایجاد دانشگاه یا مرکز آموزشی مستقل را ندارند.
افضلی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما، شناسایی، معرفی و بهرهبرداری از ظرفیتهای مهارتی موجود در استان است، گفت: ظرفیتهای موجود در حوزه مهارتآموزی هنوز بهدرستی در استان شناخته نشدهاند که معرفی آنها برعهده ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان است. باید این ظرفیتها را در کنار یکدیگر قرار داد و با همافزایی از آنها استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی بدون سرمایه انسانی امکانپذیر نیست، مطرح کرد: پیشران توسعه، اقتصاد است، اما این اقتصاد بدون انسان ماهر شکل نمیگیرد. باید منابع آموزشی و مهارتی استان تقویت شده و به این بخش به عنوان سرمایهگذاری نگاه شود، نه هزینه، هر زمان که نگاهمان به آموزش بهعنوان یک سرمایهگذاری باشد، آن زمان موفق خواهیم بود.
خبرنگار: صدیقه صباغیان
انتهای پیام/










