• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
11

توضیحات مدیرکل میراث‌ فرهنگی البرز در مورد ریزش دیواره بنای امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد

  • کد خبر : 19757
  • 22 تیر 1402 - 13:47
توضیحات مدیرکل میراث‌ فرهنگی البرز در مورد ریزش دیواره بنای امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در خصوص ریزش دیواره بنای تاریخی امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد گفت: عملیات خاکبرداری سنگینی بدون حضور ناظر میراث فرهنگی پای دیوار این امامزاده انجام شده و با توجه به وجود حفره غیرمجاز پای دیوار سازه دوام نیاورد و بخشی از دیواره فرو ریخت.

به گزارش دیده بان البرز، رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در خصوص ریزش دیواره بنای تاریخی امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد گفت: عملیات خاکبرداری سنگینی در روز تعطیل و بدون حضور ناظر میراث فرهنگی پای دیوار این امامزاده انجام شده و با توجه به وجود حفره غیرمجاز پای دیوار سازه دوام نیاورد و بخشی از دیواره فرو ریخت.

وی عنوان کرد: ناظر عالی این اداره کل به محض اطلاع از خاکبرداری سنگین در این محوطه تذکر به توقف عملیات می‌دهد اما خاکبرداری ادامه می‌یابد. دستگاه متولی و پیمانکار باید زیر نظر ناظر عالی از سوی میراث ‌فرهنگی کار می کردند اما مرمت علیرغم مکاتبات متعدد و بدون ارسال جزئیات اجرای طرح مذکور آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز مطرح کرد: قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی ـ فرهنگی همه دستگاه‌ها و مراکز و نهادها را مکلف می‌کند که بناهای تاریخی که در اختیار دارند را با اعتبارات جاری خود حفظ و مرمت کنند که اوقاف نیز یکی از دستگاه‌هایی است که باید نسبت به حفظ و مرمت بناهای تاریخی و ثبتی در اختیار خود اهتمام ورزد.

خاکی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی وظیفه نظارت و تعیین چارچوب های حفظ و مرمت را بر عهده دارد، بیان کرد: این امامزاده دارای ارزش بالای تاریخی، فرهنگی و ثبتی بوده و حفظ و مرمت آن بر عهده مالک است. ‌میراث فرهنگی نیز به عنوان ناظر عالی موظف است چارچوب‌های حفظ و مرمت را تذکر دهد که به اوقاف نیز تذکرات لازم در این زمینه داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اظهار کرد: میراث‌ فرهنگی تکالیف قانونی را به اوقاف متذکر شده و از این مجموعه درخواست می شود هر چه سریع‌تر نسبت به بازسازی امامزاده واجب التعظیم سلیمان (ع) اشتهارد و رفع نگرانی مردم متدین استان البرز و این منطقه اقدام کنند؛ ما نیز به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل می‌کنیم.

به گفته وی، در طول این مدت جلسات شورای فنی، شورای تأمین و نشست دادستانی برای رفع هر چه سریعتر این مشکل برگزار شده و میراث ‌فرهنگی برای پایش وضعیت اضطراری بنا اقداماتی را انجام داده است. با توجه به اینکه این اتفاق بدون اطلاع ناظر اداره کل اتفاق افتاده، مصرانه می‌خواهیم از اقدامات مشابه جلوگیری شود، در غیر اینصورت اقدامات قضایی متناسب انجام می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19757

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.