• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
12
مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان البرز خبر داد؛

ثبت ملی دستکندهای صخره‌ای دو هزار ساله اشتهارد

  • کد خبر : 18775
  • 28 خرداد 1402 - 11:17
ثبت ملی دستکندهای صخره‌ای دو هزار ساله اشتهارد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان البرز از ثبت دستکندهای صخره‌ای تاریخی اشتهارد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این دستکندها در سال ۱۳۹۰ در منطقه قشلاق دایلر از روستاهای توابع اشتهارد کشف شد.

وی مطرح کرد: بیشتر سفال‌های کشف شده در این منطقه مربوط به سده‌های سه و چهار دوران اسلامی تا دوره صفوی است و بیش از یک هزار سال قدمت دارند اما با توجه به کشف تعدادی سفال مربوط به دوران اشکانی در این دستکندها می‌توان گفت که قدمت حداقل بخشی از آن به بیش از دو هزار سال می‌‌رسد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز عنوان کرد: تاکنون حدود ۲۰ بنای صخره‌ای مجزا در کنار یکدیگر اما با فاصله‌های دور و نزدیک در آن محل شناسایی ‌شده است. بناها تک اتاقی، دو اتاقی و برخی هم دارای سه اتاق هستند و ورودی آن ها بر اساس نورگیری و جهت باد به سمت شمال و شرق تعبیه شده تا علاوه بر نورگیری خلاف جهت بادهای منطقه باشد.

به گفته خاکی، نزدیکی مجموعه معماری صخره‌ای اشتهارد به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای مانند رود شور، دریاچه نمک، کویر، کوه‌های رنگی، غار نمکی و بافت تاریخی شهرستان اشتهارد و همچنین محوطه باستانی ازبکی، تالاب صالحیه و فرودگاه آزادی ظرفیت خاصی را برای توسعه گردشگری در این منطقه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده این دستکندها در سال ۱۳۹۵ برای ثبت به وزارتخانه ارسال شده اما برای بررسی‌های بیشتر مسکوت مانده بود، بیان کرد: این پرونده امسال پس از پیگیری‌های لازم دوباره با مستندات بیشتر به شواری ثبت کشور ارسال شد و پس از دفاعیه های لازم به ثبت ملی رسید.

 مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز اظهار کرد: برای این محوطه ۱۵۰ هکتار عرصه و ۴۰۰ هکتار حریم پیشنهاد و مقرر شده پژوهشکده باستان‌شناسی نیز از محل پیشنهادی عرصه و حریم بازدید و نظر خود را در این خصوص اعلام کند. اکنون این دستکندها به منظور بهره برداری به عنوان پروژه اکوکمپ گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18775

ثبت دیدگاه

  1. Hi to every one, since I am really keen of reading this weblog’s post to be updated daily. It consists of pleasant stuff. Перекладные фокусы

  2. медицинская справка ۲۰۲۳ spravki-kupit.ru

  3. Saved as a favorite, I really like your web site! диплом ۲۰۲۳

  4. Hey! I’m at work browsing your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the outstanding work! гостиничные документы санкт петербург

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.