• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
10
مدیرعامل شرکت گاز استان البرز:

حدود ۷۰ درصد گاز مصرفی در نیروگاه های برق، به گرما تبدیل می شود

  • کد خبر : 20020
  • 26 تیر 1402 - 21:22
حدود ۷۰ درصد گاز مصرفی در نیروگاه های برق، به گرما تبدیل می شود
مدیرعامل شرکت گاز استان البرز گفت: روزانه بین 250 تا 300 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه های تولید برق تزریق می شود اما حدود 30 درصد مفید بوده و حدود 70 درصد به گرما تبدیل می شود که این هدر رفت انرژی باید برای مدیران ارشد توضیح داده شود.

به گزارش دیده بان البرز، سید رضا غفاریان، مدیرعامل شرکت گاز استان البرز در نخستین جلسه توجیهی روسای بهینه سازی گازهای استانی که به میزبانی شرکت گاز این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه مصرف روزانه گاز طبیعی در کشور یک میلیارد مترمکعب است، گفت: با توجه به توسعه تکنولوژی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این میزان کاهش پیدا کند؛ به عبارتی کارشناسان صنعت گاز در اتاق فکر باید راهکارهای خوب مصرف کردن را پیدا کنند و به جامعه انتقال دهند.

وی به وجود تفکر سنتی در بخشی از بدنه مدیریتی اشاره و مطرح کرد: ممکن است در نحوه استفاده از این ثروت های خدادادی خوب ریل گذاری نشده باشد که باید در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد و این وظیفه کارشناسان بهینه سازی مصرف گاز است که با شجاعت و خلاقیت مسیرهای سنتی را اصلاح کنند و با ارائه نظرات جدید راه های بهینه سازی مصرف گاز را به مردم و مدیران ارشد آموزش دهند.

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز بیان کرد: باید شیوه صحیح مصرف گاز را به شهروندان آموزش دهیم، آگاه سازی را در دستور کار خود قرار دهیم و چشم انداز راهکار استفاده صحیح از انرژی گاز را برای مردم ترسیم کنیم و این وظیفه ماست که در این وادی گام برداریم و حتی مدیران ارشد و مردم را نسبت به بهینه سازی مصرف گاز آگاه سازیم.

غفاریان با بیان اینکه گاز برای ساختن است، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی استفاده می شود و این وظیفه کارشناسان ارشد بهینه سازی این صنعت است که با تولید محتوا که جنبه اطلاع رسانی داشته باشد، مسئول و مدیر ارشد را نسبت به آمار و ارقام مصرفی آگاه سازند، چه بسا در کشورهای دیگر رقم ۶۰۰ میلیون مصرف روزانه برای مصرف چند روز آن کشور باشد.

وی ضمن قدردانی از واحد گازرسانی به صنایع و مجتمع های مسکونی شرکت گاز استان البرز که بیش از تعهد خود عمل کرده اند، افزود: در این استان واحدهای تولیدی وجود داشتند که ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار لیتر سوخت مایع استفاده می کردند، در حالیکه حدود ۲۰۰ متر با شبکه گاز فاصله داشتند؛ با تلاشی که در این واحد شد توانستیم به این واحد تولیدی گاز برسانیم و این مقدار سوخت مایع ذخیره و جایگزین شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز با اشاره به شیوه های تولید در بخش صنعت و کشاورزی تأکید کرد: به هر قیمتی نباید از انرژی گاز برای تولید استفاده کرد و باید صرفه های اقتصادی آن را در نظر گرفت. کارشناس بهینه سازی باید به صورت مرتب از تریبون ها و رسانه هایی که در سطح جامعه وجود دارند، برای آگاهی مدیران ارشد، استراتژی تدوین و هدف گذاری کنند تا مدیر بر اساس آن داده ها بتواند تصمیم درست بگیرد.

غفاریان بیان کرد: روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه های تولید برق تزریق می شود اما باید بررسی کرد که بازدهی آن چه مقدار است؛ بر اساس نظر کارشناسان حدود ۳۰ درصد مفید بوده و حدود ۷۰ درصد به گرما تبدیل می شود که این هدر رفت انرژی باید برای مدیران ارشد توجیه و توضیح داده شود.

وی ابعاد مختلف استفاده بخش صنایع و کشاورزی از انرژی گاز را تشریح کرد و گفت: مدیران ارشد این دو بخش حتی در سطح وزارت باید بدانند آیا اشتغالزایی در برخی از مشاغل در این دو بخش به قیمت استفاده از انرژی گاز مقرون به صرفه هست یا خیر؟ و پس از ارزیابی مقرون به صرفه بودن مجوز آن شغل را صادر کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز استفاده و بهینه سازی مصرف گاز را از جمله اولویت های مهم صنعت گاز عنوان کرد و ادامه داد: روسای بهینه سازی رزمندگان خط مقدم آگاهی سازی در این زمینه هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=20020

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.