• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

حمایت از خانواده های زندانیان تکرار چرخه جرم را متوقف می کند

  • کد خبر : 5706
  • 04 خرداد 1400 - 16:18
حمایت از خانواده های زندانیان تکرار چرخه جرم را متوقف می کند
مدیرکل سازمان زندان های استان البرز اذعان کرد: برخی از خانواده های زندانیان نه تنها در ارتکاب جرم زندانی نقشی ندارند بلکه گاهی از آن بی اطلاع نیز هستند بنابراین باید به آن ها توجه شود زیرا حمایت از خانواده های زندانیان تکرار چرخه جرم را متوقف می کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، اسماعیل جمیاری مدیرکل زندان‌های استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز با حضور خبرنگاران و مسئولان روابط عمومی های زندان‌های البرز در ساختمان اداری زندان شهید کچویی فردیس برگزار شد ضمن عرض تبریک هفته ارتباطات، خبرنگاران را سربازان عرصه رسانه خواند و اذعان کرد: به جرات می توان گفت که سازمان زندان ها در میان دیگر سازمان ها در اجرای برنامه های ملی و مذهبی پیشقدم ‌بوده است.

وی ضمن قدردانی از مشارکت خیرین در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، افزود: خیرین فقط کسانی نیستند که با پرداخت وجوه نقد به کمک جامعه هدف می آیند بلکه گروه هایی که با قلم و قدم خود نیز گامی در این راستا بر می دارند جزو خیرین محسوب می شوند، ما نیز شما اصحاب رسانه را خیر می دانیم و از این بابت از شما تشکر می کنیم.

مدیرکل سازمان زندان های استان البرز با اشاره به روز پنجم خرداد که چند سالی است در تقویم ما به نام روز ملی نسیم مهر و با هدف حمایت از خانواده های زتدانیان عنوان می شود بیان کرد: مشکلات این خانواده ها صرفا با یک نامگذاری حل نمی شود اما همین که مسئولین در این روز به یاد آن ها باشند و برنامه های متعددی را در این راستا برگزار کنند جای تشکر و قدردانی دارد.

جمیاری خاطرنشان کرد: در گذشته های نه چندان دور که حکومت در دست یاغیان بود، زندان به عنوان دهلیز یا سیاه چالی شناخته می شد که زندانیان در آن از کمنرین امکانات رفاهی برخوردار نبودند اما بعد از طلوع انقلاب، سازمان زندان ها تشکیل و ماموریت جدیدی برای آن معرفی شد که همزمان، فضا، شرایط، امکانات و حتی لباس زندان بان ها نیز تغییر پیدا کرد.

ماموریت سازمان زندان ها در راستای آیاق قرآن است

وی با بیان اینکه ماموریت مهم ما در راستای آیات قرآن است مطرح کرد: رسالت سازمان زندان ها بر محورهای امنیتی و تامینی، اصلاح و تربیت، اشتغال، حرفه آموزی و سواد آموزی استوار است. در این راستا نگهداری و مراقبت از زندانیان، اولین وظیفه واضح سازمان زندان هاست که در تمام دنیا به همین صورت است اما رسالت اصلی ما برگرفته از شرع و قانون نیز هست و اقدامات تربیتی فراوانی در راستای اصلاح و تربیت مددجویان صورت می گیرد.

مدیرکل سازمان زندان های استان البرز با بیان اینکه زندان یک شهر است و زندانیان نیز باید از تمام امکاناتی که مردم در شهرها از آن برخوردارند به جز آزادی، بهره مند شوند تاکید کرد: روزانه در سطح زندان های کشور صدها اقدام فرهنگی، تربیتی، ورزشی، مهارت آموزی و … صورت می گیرد و بدون آنکه به فرد، جرم و مجازات وی توجه شود تمام خدمات و امکانات برای آن ها در نظر گرفته می شود.

جمیاری، جهل را یکی از علل وقوع جرم‌ در جامعه دانست و اشاره کرد: سوادآموزی در زندان برای زندانیانی که کمتر از ۶۰ سال سن دارند اجباری است و در این راستا تفاهم نامه هایی وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای منعقد شده که بر اساس آن ها، زندانیان می توانند تحصیلات خود را در تمام مقاطع تحصیلی ادامه دهند و مدارک لازم را بدون قید نام زندان، کسب کنند.

وی با تاکید بر تقویت اعتقادات دینی مددجویان در زندان ها و برپایی مراسم اعتکاف در زندان های استان البرز اظهار کرد: ضعف باورهای دینی یکی دیگر از علل وقوع جرم در جامعه است لذا روحانیون و مبلغان دینی با حضور در زندان ها و برپایی نماز جماعت در تقویت اعتقادات دینی این مددجویان تلاش می کنند.

مدیرکل سازمان زندان های استان البرز با اشاره به اهمیت اشتغال و حرفه آموزی زندانیان در زندان ها عنوان کرد: بیکاری یکی دیگر از عواملی است که موجب می شود برخی افراد به سمت بزه و جرم بروند بنابراین با راه اندازی کارگاه های اشتغال در ندامتگاه ها سعی کرده ایم تا مددجویان در زندان حرفه هایی را فراگیرند که بعد از ازادی زمینه اشغال انان فراهم شود.

لزوم توجه به خانواده های زندانیان

جمیاری در مورد اقدامات حمایتی صورت گرفته از خانواده های زندانیان گفت: ستاد دیه استان البرز در راستای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد اقدامات موثری را انجام می دهد و با مشارکت خیرین و کمک های مردمی اقدام به آزادسازی زندانیان غیربزهکار می کند؛ انجمن های حمایت از خانواده های زندانیان نیز  حمایت های لازم از این خانواده ها را انجام می دهند زیرا غفلت از این خانواده ها موجب تکرار چرخه جرم می شود.

وی سرکشی از خانواده های زندانیان و توزیع بسته های معیشتی میان این خانواده ها را از دیگر اقدامات سازمان زندان های استان البرز برشمرد و عنوان کرد: برخی از این خانواده ها نه تنها در ارتکاب جرم سرپرستان خانواده نقشی ندارند بلکه گاهی از آن بی اطلاع نیز هستند بنابراین وقتی فرد زندانی از تمام امکانات به جز آزادی در زندان برخوردار است باید به خانواده وی نیز توجه شود زیرا غفلت از آنان خطرناک است.

مدیرکل سازمان زندان های استان البرز راه اندازی مراکز مراقبت پس از خروج را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان زندان ها عنوان و اعلام کرد: زندانیان پس از آزادی از بند می توانند در این مراکز، حرفه های مختلف را بیاموزند و گواهی مربوطه را دریافت کنند و متناسب با آن به منظور راه اندازی کسب و کار مورد نظر، وام قرض الحسنه دریافت کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=5706

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.