• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
11
مدیرکل بهزیستی استان البرز عنوان کرد؛

حمایت بهزیستی البرز از بیش از ۵ هزار ناشنوا

  • کد خبر : 22682
  • 08 مهر 1402 - 12:34
حمایت بهزیستی البرز از بیش از ۵ هزار ناشنوا
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: اکنون 5 هزار و 313 ناشنوا زیر پوشش بهزیستی استان البرز هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش دیده بان البرز، وجیهه محمد فلاح، مدیرکل بهزیستی استان البرز در آئین تجلیل از ناشنوایان موفق استان با اشاره به نامگذاری هشتم مهر ماه به نام روز جهانی ناشنوایان گفت: هدف از این نامگذاری این روز ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان و توجه به مشکلات پیش روی آن هاست.

وی عنوان کرد: خدمات مختلفی برای ناشنوایان در بهزیستی برنامه ریزی و در طول سال به آن ها ارائه می شود که شامل خدمات توانبخشی و توانپزشکی در مراکز درمان تخصصی و آموزش مهارت‏‌های زندگی به ویژه شیوه‌های ارتباط تلفیقی (لب‌خوانی و زبان اشاره) است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز، حمایت از برنامه‏‌های حرفه ‏آموزی و پرداخت وام اشتغال، اجرای طرح‏‌های مختلف توانمندسازی، پرداخت کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون، معافیت سربازی، یارانه کمک هزینه انجام آزمایش ژنتیک را از دیگر خدمات ارائه شده به ناشنوایان برشمرد.

محمدی فلاح با اشاره به کمک هزینه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، معافیت در پرداخت هزینه های انشعابات آب و برق و گاز و کمک هزینه های موردی به عنوان دیگر خدمات قابل ارائه به این افراد مطرح کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۱۳ ناشنوا و کم شنوا در استان البرز تحت حمایت بهزیستی هستند.

وی افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۶۵۵ نفر مستمری بگیر هستند. طی یک سال گذشته ۱۲۰ نفر از خدمات شهریه دانشجویی و دانش آموزی و ۴۷۱ مددجو از خدمات سمک رایگان و ۲۹۲ ناشنوا و کم شنوا نیز از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی در البرز بهره مند شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز، آگاهی‌رسانی را یکی از راه‌های کاهش ناشنوایی برشمرد و تصریح کرد: اختلال شنوایی از هر یک هزار نوزاد در یک تا سه نوزاد اتفاق می افتد و نیمی از کم‌شنوایی‌ها اگر به موقع مورد رسیدگی قرار گیرند، امکان درمان دارند.

محمدی فلاح با تاکید بر ضرورت کشف زودهنگام کم شنوایی پیش از سه ماهگی و ارائه خدمات لازم پیش از ۶ ماهگی به نوزاد و خانواده او گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۱۶ هزار و ۵۰ نوزاد غربالگری شنوایی شدند و اکنون این اقدام در ۱۴ پایگاه شامل زایشگاه و پایگاه های زیرمجموعه بهزیستی انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: همچنین یک مرکز آموزشی به نام مرکز آوا در استان البرز ویژه ناشنوایان وجود دارد که با رویکرد خانواده محور خدمات آموزشی مختلف همچون گفتار درمانی، آموزش شنیداری و كلاس های آموزشی را به افراد ارائه می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=22682

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.