• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
13
امام جمعه طالقان:

دامداری در طالقان در حال نابودی است/ به داد دامداران برسید

  • کد خبر : 28594
  • 07 خرداد 1403 - 17:36
دامداری در طالقان در حال نابودی است/ به داد دامداران برسید
امام جمعه طالقان گفت: دامداری در طالقان در حال نابود شدن است و حمایتی از دامداران مشاهده نمی شود که بخشی از موضوع به قوانین بر می گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حجت الاسلام والمسلمین سید فضل الله حسینی، امام جمعه طالقان پیش از ظهر دوشنبه در رزمایش ملی جهاد دامپزشکی که در شهرستان طالقان برگزار شد، گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۴۹ درصد از بیماری های انسان به حیوانات مربوط می شود که رقم بالایی است.

وی افزود: نگهداری از حیوانات در خانه از نظر کمی و کیفی توسعه یافته و روز به روز بر آمار آن افزوده می شود و هرچه کشور پیشرفته تر باشد تنوع در این زمینه بیشتر است. دلیل اینکه رابطه عاطفی بسیاری بین انسان ها و حیوانات به وجود آمده این است که دچار بحران عاطفه هستیم و قصد جبران آن به وسیله حیوانات را داریم.

امام جمعه طالقان با اشاره به اینکه تحمل بیماری برای حیوان آسان تر از انسان است، عنوان کرد، به عنوان مثال بیماری هاری که برای انسان صددرصد کشنده است، حیوان با ابتلا به آن زنده می ماند. ۱۵ تیر ماه به عنوان روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: در خصوص موضوع سگ های ولگرد بسیاری از دستگاه ها مسوولیت دارند که دامپزشکی، شهرداری و جهاد کشاورزی از جمله آنها هستند. چرا در این زمینه بیخیال هستیم؟ مهمترین حلقه انتقال و گسترش بیماری های مشترک از حیوان به انسان، سگ های ولگرد هستند.

وی با بیان اینکه اسلام ارتباط انسان با حیوان را کاری فرض کرده نه عاطفی، گفت: طالقان شهرستانی خوش آب و هواست اما مردم آن جرات نمی کنند شب ها در خیابان ها و کوچه های شهر قدم بزنند. چرا نسبت به سگ های ولگرد آرام بی آزاری که شب ها وحشی می شوند بی توجهی و بی تفاوتی وجود دارد؟

امام جمعه طالقان با اشاره به اینکه حیوانات در تسخیر انسان ها هستند، نه بالعکس و با بیان اینکه بی توجهی دنیای امروز به این مسائل منشا ایدئولوژیکی دارد، اظهار کرد: یک حیوان مانند سگ هرگز نمی تواند جای انسان را بگیرد زیرا نظام خلقت بهم می خورد، انسان ها باید عاطفه خود را با یکدیگر تبادل کنند نه با حیوانات.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی عنوان کرد: طبق فتوای مقام معظم رهبری، نگهداری سگ در منزل شرعا مذموم بوده و اگر موجب تشبه به کفار و ترویج فرهنگ آنها یا موجب اذیت همسایه ها شود، حرام است، به استثنای سگ های نگهبان، گله و چوپان که باید در خدمت انسان باشد.

وی با تاکید بر ضرورت کنترل دام های بیماری زایی که به طالقان وارد می شود، بیان کرد: دامداری در طالقان در حال نابود شدن است و حمایتی از دامداران مشاهده نمی شود که بخشی از موضوع به قوانین بر می گردد. مسئول باید قوانین را بدون شکستن، به نفع مردم خم و منعطف کند اما این امر مشاهده نمی شود.

امام جمعه طالقان مطرح کرد: دامداری به وسیله مسئولان دام در حال نابودی است که باید فکری به حال نجات دامداری شود، به داد دامداران برسید. زمینه تهیه دام در طالقان باید فراهم شود که یکی از موارد ایجاد کشتارگاه است. کار به صورت جهادی پیش می رود، نه در صورت درگیری با ماده ها و تبصره ها.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=28594

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.