• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت؟

  • کد خبر : 16501
  • 10 اردیبهشت 1402 - 13:05
در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت؟
در جلسه علنی روز یکشنبه دهم اردیبهشت مجلس شورای اسلامی، بررسی استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و مخالفان و موافقان استیضاح وزیر نظرات خود را در مورد عملکرد وی بیان کردند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی دهم اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که وی ۶ ماه پیش نیز در مجلس استیضاح شده و توانسته بود با ۱۸۲ رای حمایتی از نمایندگان در این وزارتخانه بماند.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه دهم اردیبهشت مجلس شورای اسلامی، بررسی استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و مخالفان و موافقان استیضاح وزیر نظرات خود را در مورد عملکرد وی بیان کردند.

فاطمی امین استاد وعده هاست!

سید احمد رسولی نژاد، یکی از نمایندگان امضاکننده استیضاح گفت: شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه تولید کرده در حالیکه آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه خودرو اعلام شد. آماری که در وزارت صمت اعلام می‌شود، آمار خودروهای معیوب است در حالیکه خودروهایی که به پارکینگ عودت داده می شوند نباید جزو آمار محسوب شوند.

وی افزود: همچنین آماری که شرکت سایپا برای تولید داشته ۳۵۱ هزار خودرو بوده که طبق آمار ۳۸۱ هزار خودرو فروخته شده که باز هم آمار غلط است زیرا خودروهایی که به کف کارخانه عودت داده شده اند، جزو آمار محسوب شده اند. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۱ هزار خودرو بوده که اعلام شده حدود یک میلیون خودرو فروخته شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ اذعان کرد: آقای فاطمی امین که وعده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را داده به آن عمل نکرده، ایشان استاد وعده‌هاست. او اعلام کرده بود که ۱۰۰ برنامه برای وزارتخانه دارد اما روز استیضاح قبلی گفت که ۳۰۰ برنامه دارد؛ مگر برنامه کودک است که وزارتخانه به این عظمت در ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید اعلام کند؟

رسولی نژاد مطرح کرد: تعداد خودروهای پیش فروش قبل از نوروز ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد در حالیکه ۶۰۰ هزار دستگاه از قبل جزو تعهدات بود، یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه جزو تعهدات بوده است که این هم چالش بزرگی است. از طرفی قطعه سازان هر قیمتی را اعلام می کردند که ممکن است این شیوه موجب بحران شود. وزیر صمت وعده افزایش کیفیت خودرو را پیش از این اعلام کرده بود.

وی با اشاره به اینکه نه تنها کیفیت افزایش نیافته بلکه قیمت ها صعودی شده است، عنوان کرد: وزیر صمت صداقت در گفتار ندارد. وی بر خلاف وعده عرضه خودرو در بورس اعلام می کند که برخی از دستگاه ها و نهادها اجازه عرضه خودرو در بورس را نمی دهند؛ به صراحت بگوید کدام نهادها اجازه نمی دهند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نبود برنامه در تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان در تدوین نقشه راه، به حاشیه راندن صادرات کشور، از بین بردن شورای عالی غیرنفتی، تدوین پیش نویس ستاد هماهنگی‌های دولت که بیشتر مصوبات آن اجرایی نشده و ضعف در پیگیری بازگشت ارزهای صادراتی از جمله ناکارآمدی های وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

رسولی نژاد، افزایش کارت‌های بازرگانی و خارج شدن بازرگانان خوش نام از گردونه صادرات به علت قوانین دست و پا گیر در ارز صادراتی، ایجاد فضای رانتی به اعطای ارز به گروه‌های خاص، عدم رفع مشکلات ارزی گروه‌های مختلف کالایی، عدم نظارت بر مقررات صادرات و واردات و انتصاب افراد بی تخصص و به بهانه جوانگرایی به حاشیه راندن نیروهای متخصص را از دیگر موارد ناکارآمدی وزیر برشمرد.

وی ادامه داد: عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرهزینه در سازمان‌هایی مانند تجارت توسعه ایران، مردمی نبودن مدیران انتصابی ایشان، حضور برخی از مدیران ناکارآمد در راس برخی از سازمان‌ها، عدم توجه به مشکلات مردم شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری جلسات پرهزینه و عدم وجود کارکارشناسی در حوزه‌های مختلف نیز از دیگر ناکارآمدی های او هستند.

لیست بلند بالایی از رانت ها و فسادهای ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم

سید ناصر موسوی لارگانی، دیگر نماینده خواستار استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در نطق موافق استیضاح هشدار دادم که نسبت به توانایی آقای فاطمی امین شک داشته و دارم و هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، وی ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد.

وی تصریح کرد: او بدون کار کارشناسی و اخذ نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را بهم ریخت و افراد مختلفی از نزدیکان را در پست های مهم مدیریتی منصوب و بدنه تخصصی را منزوی کرد. حساب اقدامات او از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانت ها و فسادهای افراد و گروه ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم اما بناست برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخص های برنامه های وزیر صمت بپردازیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش ۲۰ برابری را تحمیل کرده است، افزود: همچنین قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است.

موسوی لارگانی افزود: قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالیکه قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینه ها ۱۰ درصد تاثیر دارد. متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته مجموعاً ۱۰۰ درصد افزایش داشته، حتی دی ماه سال گذشته قیمت یونولیت تنها در چند هفته ۴۰۰ درصد، قیمت فولاد ۹۰ درصد، قیمت سیمان ۴۰ درصد، شیشه و ماسه ۱۰۰ درصد و گروه مصالح مس، سیم و کابل نیز به این میزان افزایش قیمت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شما اعلام کردید که قرعه کشی را از سایپا حذف کرده اید؛ قرعه کشی که همه آن رانت و فساد بود، حذف شد و بقیه نیز حذف خواهد شد و خودروسازان به دنبال فروش اقساطی هستند. بهتر است شما اعلام کنید کدام خودروساز به دنبال فروش اقساطی است؟ خودروسازان پول را اکنون دریافت می کنند و مورد تحویل را برای دو سال آینده تعیین می کنند، ضمن اینکه شما قرعه کشی را برداشته‌اید.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما نوبت بندی انجام داده اید که تا دو سال نیز به طول می انجامد، از سوی دیگر دو سال محصولات خودروسازان را پیش پیش فروخته اید که این موضوع خود می تواند منشأ جدید بحران باشد. اعلام کنید که به غیر از آینده فروشی چه اقدامی انجام داده اید؟

موسوی لارگانی گفت: میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند ۸ فرمان رئیس جمهور حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد که با توجه به تیراژ ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال گذشته به دلیل نبود عامل کرونا بود زیرا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمی توانست به نحو احسن انجام شود.

فاطمی امین، توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد

دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز اذعان کرد: زیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد، بیشتر مدیر دو کارخانه خودروسازی در کشور است و نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند. فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد و باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

وزیر صمت، با سوء مدیریت خود موجب تشدید شرایط بازار شد

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه استیضاح یکی از اهرم های قانونی مجلس است، متذکر شد: آقای فاطمی امین چرا بر اساس اختیارات قانونی اقدام به واردات خودروی استاندارد نکردید و پس از آنکه استیضاح شما قطعی شد، لایحه دو فوریتی دادید. او در طول ۲۰ ماه گذشته فرصت های زیادی را از دست داد و به گفته رئیس مجلس و رئیس جمهور سه بار به وی وقت دادیم، در جریان استیضاح آبان ۱۴۰۲ با رأی خود به وزیر صمت فرصت دادیم.

وی با بیان اینکه این وزیر در حوزه خودرو اعم از کنترل قیمت بازار، کیفیت خودرو و واردات آن هیچ کاری انجام نداد و با سوء مدیریت خود موجب تشدید شرایط بازار شد، یادآور شد: وزیر صمت اختیارات کافی برای تدوین آیین نامه واردات خودرو را دارد اما چرا در جریان بررسی واردات خودرو در جلسه مجمع تشخیص مصلحت از مصوبه واردات دفاع نکرد؟ 

نماینده مردم اردبیل، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم ترین و بی برنامه ترین بازار کشور، بازار خودرو بوده و هر فصل یک تصمیم درباره فروش گرفته شده است. این تشتت تصمیم گیری ها ناشی از نفوذ مافیای تولیدکنندگان خودرو نیست؟ آقای وزیر شما فقط به آمار تولید خودرو اشاره می کنید اما وقتی هیچ اثری از بهبود کیفیت و ثبات قیمت خودرو نیست و مردم اثر مناسبی از آمارهای شما را شاهد نیستند، چه سودی به حال مردم دارد؟ 

بدری گفت: آقای وزیر آیا می دانید هر روز خودروسازان از کیفیت خودروها می کاهند و قطعات از چین می آورند و در واقع آن ها مونتاژکار هستد نه قطعه ساز؟ آیا می دانید خودروسازان داخلی فلز حلب را سه لایه و مصرف کرده و وسیله قتل هموطنان را فراهم می کنند در حالیکه در دنیا خودروسازان از ورق کم کربن برای تولید خودروساز استفاده می کنند؟ مردم از ما می خواهند تغییر و تحول در وزارت صمت ایجاد شود و الان وقت آن است.

امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه، سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت اذعان کرد: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند. اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا نیز می آید؛ امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.

این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است

روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید؛ اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام بوده و این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است. ما از فشارهای دوستان شما تاثیر نمی پذیریم، سخنگوی شما به چه دلیلی علت استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان عنوان می کند؟

وی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: چرا آبروی مجلس را ُبردید؟ چرا در هفته های اخیر باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و اتش می زنند تا استیضاح شما به سرانجام نرسد؟ مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می شوند چون با برنامه های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

مابه التفارت قیمت ها، به جیب کدام نانجیبی می رود که سرمایه اجتماعی را منهدم کرده است؟

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح وزیر صمت بیان کرد: فلسفه استیضاح کمک به دولت است برای آنکه گلوگاه‌های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود، هرچند همواره در فصل استیضاح مجلس مورد آماج حملات و تخریب‌های ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و کسانی که می‌خواهند صندلی‌های قدرت خود را بر خاک بنشانند و ماندگار بمانند شان نمایندگان مجلس را خاک می‌کند اما این ها باعث نمی‌شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم.

وی تاکید کرد: امروز ما موظف هستیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضع موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم؛ کسانی که مردم را به این باور رسانده‌اند که مافیا بخشی از دولت است چون به زیست مسالمت‌آمیز با مافیا رسیده‌اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی کمک به مافیا می‌دانند تا ما باور کنیم آن ها در مقابله با مافیا قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی‌خاصیت سر به فلک کشیده است؟ اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت بسیاری از خودروهای بی‌کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده‌اند کمتر از ۳۰۰ میلیون هستند. سوال من نماینده این است که مابه‌التفاوت این قیمت‌ها به جیب کدام نانجیبی می‌رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است؟

فلاحی خاطرنشان کرد: وزارت صمت افتخارش این است که تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده است؛ چه کسی به شما اجازه داده که ۴۰ درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت می‌کنید؛ این چه تولید ملی است که هر موقع دشمنان این ملت، فتیله تحریم را بالا می‌کشند بازار شما کن‌فیکون می‌شود؟

۶۸ درصد تورم لوازم خانگی در مدت وزارت فاطمین امین

حجت الاسلام احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:  فاطمی امین در مدیریت بازار کُند عمل می کند؛ ۶۸ درصد تورم لوازم خانگی را در این مدت وزارت وی داشته ایم. آیا نمایندگان می توانند پاسخ حوزه انتخابیه را بدهند؟ در حوزه راهبردها وزیر صمت موظف به اصلاح ساختار تولید و تجارت با اقتصاد دانش بنیان شد اما هنوز آیین نامه آن آماده نشده است. ماه ها و سال هاست یک تولیدکننده ۳ هزار و ۷۰۰ تن مواد اولیه می‌خواهد وارد کند اما تنها ۹۰۰ تن به آن داده اند.

وی اظهار کرد: در حوزه پشتیبانی قرار شد از اختلال در واحدهای تولیدی جلوگیری کنید؛ شما ۴۲ واحد سلولزی را که استاندارد کیفیت آن ها را تأیید و سازمان حمایت قیمت گذاری کرده بود، نابود کردید. چرا سه هزار تن محصول سلولزی وارد شد؟ گِل به سر من که کارخانه تعطیل شده است. کارخانه ای در حوزه انتخابیه من تعطیل شد که کارگرش شندرغاز دریافت می کرد. وقتی به وزیر می گوییم، می گویند عمدا آن ها تعطیل کرده اند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاطمی امین آدم پاک دستی است اما عملکرد وی ضعیف است، تصریح کرد: گفتید کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو را تا پایان ۱۴۰۱ داریم؛ کاهش ۲۰ درصدی؟ داد مردم درآمده است. گفتید منظورم کاهش قیمت تمام شده تولید بوده است. آقای وزیر مگر درهم تنیدگی قیمت را می توان منکر شد؟ در سال ۱۴۰۰ خودروسازان ۶۷ هزار دستگاه خودرو بیش از آنچه تولید کرده اند، فروخته اند؛ یعنی مردم طلای زن و بچه خود را فروخته اند تا پراید بگیرند اما به جای مهر، اسفند ماه تحویل آن ها شده است.

با هرگونه رانت خواری و ویژه خواری مقابله می کنیم

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع از عملکرد خود بیان کرد: با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنیم و در این راه تاوان هم خواهیم داد؛ ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه سازی ها شویم، بلکه باید عقب ماندگی ها و گرفتاری‌های معیشتی مردم را جبران کنیم که این نیازمند همدلی و هم افزایی است. در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد، اتهامی که در شان مجلس و دولت نبود و در حقیقت ظلم بزرگی بود.

وی افزود: سوال این است که چرا با آبروی نظام بازی می‌شود؟ این موضوع موجب خدشه وارد شدن به حیثیت مجلس و دولت و همچنین اعتماد عمومی شد. ملت ایران بداند که شخص فاطمی ‌امین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشده‌اند. چرا دولت و مجلس تخریب می‌شوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب می‌شود؟‌ چرا برخی برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود؟ آیا این ها جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت عنوان کرد: تیتر می‌زنند «لابی‌های آمریکایی فاطمی‌امین»؛ ما کجایمان به آمریکایی‌ها می‌خورد؟ چرا بیرون مجلس عده‌ای خوشحالند و چه می‌کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ می‌گویند «تیغ و گیوتین استیضاح»! مگر اینجا قتلگاه است؟ نمایندگان مردم سوالاتی می‌پرسند و بنده پاسخ‌گو هستم. اگر پاسخ‌ها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمتگزار دیگری واگذار خواهم کرد.

فاطمی امین مطرح کرد: چرا دو قطبی‌سازی می‌شود؟ چه کسی به دنبال دو قطبی‌سازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند اما هر کس به دنبال فضای دو قطبی و در حال خیانت کردن است. یکی از سخنرانان این جلسه به شرکتی اشاره کرد که فقط سه هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و پرونده‌اش در سازمان تعزیرات حکومتی مفتوح است و یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده است. چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی برای ضارب وساطت کردند تا آزاد شود؟

وی با اشاره به بازار خودرو اظهار کرد: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج می‌برد اما اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیده‌ایم. در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش روی خود می‌دیدیم؛ نخست اینکه در خصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و به‌جای اینکه وسط میدان باشم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم و دوم اینکه وارد میدان عمل شوم و مسائل را زیرساختی حل کنم. اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانه‌های بهبود حاصل شده است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه صنعت خودرو مسائل زیادی دارد اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید، خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، واردات خودرو متوقف و در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد، این روزها را در صنعت خودروی کشور نمی دیدیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است لذا با فراز و نشیب تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود.

فاطمی ‌امین یادآور شد: سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که با وجود تداوم تحریم‌ها تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید. دشمن می‌داند خودرو مسائل اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد و به همین دلیل روی آن دست گذاشته است. این در حالی است که با تلاش های انجام شده، در پایان سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها به کمتر از یک ‌هزار دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی در تولید خودرو حاصل شد.

برای استیضاح وزیر، نه کسی خودرویی داده و نه کسی خودرویی گرفته!

محمدرضا میر تاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: در ۱۱ دوره مجلس هیچ نمونه ای نداریم که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دو بار استیضاح شود، از این جهت گلایه دارم که اگر نوبتی هم باشد نوبت دیگران است. چرا آنچنان عمل کردید که از استیضاح قبلی هنوز دو ماه نگذشته بود که استیضاح جدید کلید خورد؟ با اینکه در استیضاح قبلی ۱۸۲ نفر مخالف استیضاح بودند.

وی با اشاره به اینکه استیضاح وزیر صمت باید در راستای حل مشکلات باشد، افزود: اینجا استیضاح فاطمی امین چه مشکلی را حل می کند؟ وقتی وزیری را استیضاح می کنیم باید چند دلیل داشته باشد؛ یا وزیر پاکدست نباشد و خطایی از او سر زده، کم کار باشد و یا شاخص های حوزه وزارت او حاکی از این باشد که این وزیر مثبت نیست. همه قبول دارند که وزیر شخصی پاکدست است و معاونین منتخب او نیز همینطور هستند و تا پای جان با مافیای فساد مقابله می کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعه تحویل خوردو شاسی بلند به برخی از نمایندگان برای رای منفی به استیضاح وزیر صمت بیان کرد: همه این را قبول دارند که این موضوع کذب است که انتظار داشتم هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه خود را در مجلس قرائت کند. آنچه مورد تصدیق همه بوده این است که نه کسی برای استیضاح از دولت خودرویی داده و نه کسی از مجلس خودرویی گرفته است.

میر تاج الدینی در مورد شاخص های عملکرد حوزه صنعت و معدن با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها در این زمینه بیان کرد: تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش داشته، خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار خوردو به زیر یک هزار خودرو رسیده و تولید اتوبوس در ۱۱ ماه به ۱۴۴ درصد افزایش یافته و تولید پتروشیمی هشت درصد، انواع لوازم خانگی و تراکتور نیز ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت خودرو اذعان کرد: تورم در این حوزه وجود دارد اما باید ریشه ها و مشکلات بیماری مزمن خوردو را درمان کنیم. اگر وزارت صمت در این قضیه دخیل باشد، درصد سهم آن کمتر از بقیه است. آیا نوسانات ارزی در این موضوع تاثیر ندارد؟ آیا تحریم ها این تاثیری ندارد؟ اولین تحریم هایی که در سال ۱۳۹۷ آغاز شد مربوط به خودرو بود و قطعات خودرو هم به موقع ارائه نشد.

چه تضمینی وجود دارد دولت فرد پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند؟

سید جلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مطلبی که امروز مطرح کردند این بود که آمارهای خودرویی و آمارهای معدن دولت و آمارهای تولید غلط و آمارهای صادرات خلاف واقع است. به کجا می‌رویم؟ همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، بین ما و دولت مگر تفاوتی وجود ندارد؟ هر کسی در جایگاه خود قرار دارد.

وی افزود: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده اینگونه دستاوردهای نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم؟ خیلی بد است که وزیر این مملکت و دولت مردمی با آمار، نمودار و مستند به گزارشات مرکز پژوهش‌ها و گزارش مرکز آمار آماری را اعلام کند و بعد من به‌راحتی بگویم این آمارها خلاف است. شما با فاطمی امین مشکل دارید، منعی ندارد اما با نظام که مشکل ندارید، این کار را نکنید، اینگونه نمی‌توانیم جواب دهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنقدر دشمن علیه ما در رسانه‌های داخلی و خارجی کار می‌کند که روی عملکرد دولت یک علامت سوال بگذارد و بعد ما پشت این تریبون مقدس بگوییم بله حرف شما درست است، چراکه می‌خواهیم فاطمی ‌امین بیفتد، او را بیندازید، رای که با شما است، حق هم که با شماست، اما چرا با این منطق؟ 

میرمحمدی عنوان کرد: مصاحبه کرده و خیلی راحت مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنیم که چهار ماه پیش ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان داده‌اند که استیضاح فاطمی امین را پس بگیرند. چه کسی را می‌زنیم؟ شما دارید مجلس را می‌زنید، یکی از رکن‌های نظام را می‌زنید و دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید؛ تو رو به خدا این کار را نکنید.

وی خطاب به نمایندگان بیان کرد: برخی نمایندگان جملات عجیب و غریبی را مطرح می‌کنند، اینکه آمارهای وزیر خلاف واقع بوده و او و این وزارتخانه همه دولت را زمین‌گیر کرده است؛ این چه عبارتی است که به‌کار می‌برید؟ آیا واقعاً همه دولت امروز زمین‌گیر است؟ خیلی راحت به آقای فاطمی امین عنوان می‌کنید که شما افراد نزدیک به خود را به مجموعه آورده‌اید؛ از این افراد اسم ببرید، شما همه پرسنل وزارت صنعت و معدن را گوشه‌نشین کرده‌اید.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر بار تیغ استیضاح بالای سر وزیر باشد موجب فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود؟ آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی عنوان کرد: مگر وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می زنید؟ وی مسئول تولید کشور بوده و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد. حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست اما تاکید می کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است.

وی ادامه داد: استیضاح موجب می شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود؛ چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند؟ در خصوص مافیای صنعت نیز مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی دو سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده و از رئیس جمهور درخواست می کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند. رکوردهای تولید قابل قبول بوده اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است.

میرمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، فاطمی امین را فردی حساس نسبت به فساد، رانت خواری، مافیا و روابط ناسالم اداری دانست و خاطرنشان کرد: در جاهایی که قیمت کالا باشد، مانور مافیا بیشتر می شود اما هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره مبارزه با مظاهر فساد بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست. همه شاخص ها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایه گذاری در کشور به ویژه تجهیزات تولیدی رو به رشد است.

وی رشد این شاخص ها را بیانگر موفقیت وزیر صمت دانست و با تاکید بر اینکه وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد، به دستور هشت بندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره و مطرح کرد: ما این مشکل را در برخی دیگر از بخش‌ها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد زیرا تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است. بهبود وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس قرار دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم گام هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش های آن نیز موجود است، بیان کرد: باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا موجود است، از هیچ کسی گذشت نمی‌شود. در مدیریت هر نقطه از کشور ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: هر کس در مسئله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد، باید محاکمه شود و همینطور هم شد. خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد و باید در این زمینه تلاش کرد. ‌اینکه وزیر را فقط با مسئله خودرو مورد بررسی قرار دهیم درست نیست. گام‌هایی در جهت افزایش تولید و کیفیت خودرو برداشته شده است اما در میانه راه است. قیمت سازی از رویه های غلطی است که دولت نسبت به آن حساسیت دارد.

وی افزود: این مسئله زیبنده نیست و از مسائلی مشترکی است که باید با این مافیا، سوداگری و قیمت سازی اینگونه برخورد جدی شود. وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم در این رابطه صورت می‌گیرد که قابل توجه است، حتماً باید در داوری و عملکرد یک مسئول نسبت به همه قضایای که اتفاق افتاده توجه کنیم. اختصاص ۵۰ درصد خودروها به فرزندآوری اقدام پسندیده ای تشویقی برای فرزندآوری است اما خانمی که در نقاط دور است، حواله خودرو را در بازار می‌فروشد و با این تصمیم ۵۱۰ درصد از تولیدات به گونه دیگر عرضه می شود.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده سواری و با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خوردو هم بر اساس وظیفه عمل کرده است، مطرح کرد: بخش های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می گیرند اما داوری و سوال در رابطه با این است که وزیر چگونه عمل کرده است؛ این سوال درستی است اما باید به نقش همه نهادها در این حوزه توجه شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعامل با یکدیگر در جهت گره گشایی مشکلات مردم گام بردارند، تصریح کرد: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت خواری است. به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نبوده و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست. نمایندگان یقین بدانید پاک دستی و مبارزه با فساد امروز یکی از مسائل اولیه و اساسی و مهم و مورد توجه ماست.

وی عنوان کرد: برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است. در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که اکنون سرپرست دارند و به زودی هم وزیر را معرفی خواهم کرد، ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: رای نمایندگان ملاک است اما نکته این است که وضعیت ثبات در وزارتخانه ها اهمیت دارد و آن را اصل جدی می دانیم. امیدواریم که تصمیم شما به ثبات در وزارتخانه بسیاری از دغدغه ها را رفع کند. ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=16501

ثبت دیدگاه

  1. cialis tadalafil 40mg tadalafil 20mg us top ed drugs

  2. levitra or cialis tadalafil otc mens erection pills

  3. order duricef 250mg sale buy lamivudine generic order proscar 5mg online

  4. buy cefadroxil 250mg online cheap buy proscar 1mg generic buy propecia

  5. purchase fluconazole generic buy fluconazole 200mg cipro 500mg brand

  6. order estradiol pill buy minipress pills for sale buy prazosin medication

  7. fluconazole 100mg cheap ampicillin usa purchase cipro generic

  8. order vermox online cheap vermox where to buy purchase tadalafil sale

  9. order metronidazole without prescription brand bactrim 480mg cephalexin medication

  10. order vermox online cheap buy mebendazole for sale purchase tadalis pill

  11. cleocin 300mg tablet erythromycin oral low cost ed pills

  12. brand tamoxifen 20mg buy rhinocort generic cefuroxime price

  13. buy indomethacin generic lamisil uk cefixime 200mg drug

  14. tamoxifen 20mg brand ceftin where to buy ceftin 250mg cheap

  15. how to get indomethacin without a prescription generic indomethacin 75mg buy cefixime 200mg online cheap

  16. trimox brand biaxin 500mg us buy biaxin 250mg

  17. purchase bimatoprost for sale order desyrel 50mg without prescription order trazodone 100mg without prescription

  18. order trimox 250mg without prescription anastrozole over the counter clarithromycin 500mg uk

  19. bimatoprost drug robaxin price desyrel 50mg drug

  20. how to buy clonidine buy antivert medication buy cheap generic spiriva

  21. catapres 0.1mg without prescription buy antivert 25 mg generic cost spiriva 9 mcg

  22. purchase suhagra sale suhagra 50mg for sale sildalis price

  23. buy minocin without prescription cheap terazosin 1mg actos 15mg usa

  24. cheap minocycline 100mg order hytrin 1mg pill order pioglitazone generic

  25. leflunomide 10mg over the counter buy azulfidine 500 mg online cheap purchase azulfidine online

  26. buy arava 10mg sale order viagra 50mg for sale buy sulfasalazine 500mg pills

  27. accutane 10mg uk buy azithromycin online cheap buy azithromycin 500mg sale

  28. absorica buy online buy generic azithromycin over the counter purchase zithromax online

  29. order tadalafil online canadian cialis and healthcare cialis for sales

  30. cialis 20mg oral order cialis 5mg sale buy tadalafil 5mg sale

  31. buy azipro pills for sale buy generic gabapentin 600mg gabapentin 600mg for sale

  32. azithromycin drug prednisolone 5mg cost brand neurontin 800mg

  33. ivermectin 5 mg price stromectol 6mg price prednisone 40mg without prescription

  34. ivermectin 3 mg for sale top rated ed pills order deltasone 10mg online

  35. purchase furosemide pills monodox usa purchase ventolin inhalator without prescription

  36. buy furosemide generic diuretic lasix 40mg generic ventolin inhalator for sale

  37. order levitra 20mg online cheap zanaflex cheap plaquenil brand

  38. buy generic levitra 10mg cost hydroxychloroquine 200mg purchase plaquenil pills

  39. cost ramipril 5mg ramipril pills arcoxia where to buy

  40. asacol without prescription oral irbesartan purchase irbesartan generic

  41. buy levitra 20mg hydroxychloroquine usa order plaquenil 200mg pill

  42. order vardenafil 20mg tizanidine 2mg oral buy hydroxychloroquine 400mg pill

  43. buy cheap generic mesalamine order mesalamine pills irbesartan canada

  44. temovate drug buy buspirone generic buy amiodarone 200mg generic

  45. buy olmesartan 10mg for sale buy generic divalproex for sale order divalproex without prescription

  46. olmesartan 10mg without prescription verapamil 120mg sale depakote 500mg over the counter

  47. order temovate where can i buy temovate buy cordarone 200mg

  48. cost temovate buy buspirone 10mg pill buy amiodarone 100mg sale

  49. order carvedilol 25mg buy cenforce 100mg pill aralen 250mg ca

  50. buy generic diamox buy imuran 25mg order imuran sale

  51. order digoxin 250mg online cheap buy molnunat 200mg online cheap molnunat 200mg brand

  52. buy naproxen 250mg online oral omnicef generic prevacid

  53. buy coreg 25mg online cheap buy chloroquine 250mg buy chloroquine 250mg pill

  54. order proventil generic albuterol 100mcg tablet phenazopyridine ca

  55. singulair cost buy amantadine 100mg pills avlosulfon order online

  56. olumiant 2mg pill buy glycomet tablets order generic lipitor 80mg

  57. olumiant 4mg without prescription cheap lipitor 20mg cost atorvastatin

  58. buy cheap nifedipine buy generic allegra online buy generic fexofenadine over the counter

  59. norvasc 10mg brand amlodipine uk buy prilosec 20mg pill

  60. norvasc 10mg tablet order zestril 10mg online cheap buy prilosec 10mg

  61. dapoxetine price orlistat over the counter xenical 120mg brand

  62. buy lopressor without a prescription methylprednisolone 8mg oral medrol 16 mg for sale

  63. buy diltiazem generic diltiazem 180mg over the counter buy zyloprim 100mg without prescription

  64. order lopressor 100mg sale cost metoprolol buy medrol online

  65. purchase diltiazem pills zyloprim canada order allopurinol 300mg generic

  66. buy triamcinolone without a prescription order triamcinolone 4mg pill claritin oral

  67. buy rosuvastatin 10mg sale order crestor 10mg online domperidone 10mg for sale

  68. generic aristocort cost desloratadine loratadine medication

  69. buy crestor cheap oral domperidone 10mg domperidone online

  70. buy generic ampicillin for sale cost ciprofloxacin 1000mg flagyl over the counter

  71. ampicillin pills flagyl 400mg sale metronidazole online

  72. buy septra without a prescription cephalexin 500mg price clindamycin tablet

  73. order toradol colchicine canada inderal online buy

  74. plavix online order purchase methotrexate for sale buy warfarin generic

  75. purchase erythromycin online cheap order sildenafil 100mg generic order generic tamoxifen 20mg

  76. buy erythromycin pills order nolvadex 10mg generic order nolvadex 20mg generic

  77. metoclopramide 10mg over the counter order cozaar 25mg generic esomeprazole 40mg cost

  78. rhinocort nasal spray buy generic ceftin for sale bimatoprost ca

  79. cost rhinocort rhinocort buy online brand careprost

  80. topamax oral brand levaquin 250mg levaquin 500mg uk

  81. robaxin without prescription buy desyrel pills for sale suhagra 100mg cost

  82. robaxin 500mg for sale order suhagra pills sildenafil medication

  83. buy dutasteride medication purchase avodart pill meloxicam 7.5mg oral

  84. sildenafil 100mg tablet viagra sildenafil order estradiol sale

  85. celecoxib 100mg generic buy ondansetron pill order zofran 4mg sale

  86. order aurogra 50mg pill buy aurogra tablets buy estrace generic

  87. buy celecoxib tablets buy celecoxib 200mg for sale ondansetron for sale

  88. buy generic lamictal over the counter buy mebendazole 100mg generic minipress 1mg for sale

  89. purchase spironolactone for sale purchase zocor generic cheap valtrex

  90. buy tadacip tablets buy tadacip 10mg without prescription indomethacin 50mg us

  91. cost cialis 20mg order tadalafil pills over the counter ed pills that work

  92. generic terbinafine 250mg buy trimox 250mg pill amoxicillin 500mg cheap

  93. terbinafine 250mg oral order cefixime 100mg without prescription trimox 500mg brand

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.