• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1
رئیس انجمن بتن استان البرز:

دستگاهی در کشور، باید به صورت دقیق بر سازه ها نظارت کند

  • کد خبر : 13803
  • 23 بهمن 1401 - 22:52
دستگاهی در کشور، باید به صورت دقیق بر سازه ها نظارت کند
رئیس انجمن بتن استان البرز گفت: دستگاهی در کشور باید وظیفه نظارت دقیق بر سازه ها را بر عهده داشته باشد و اجازه ندهد ساختمان های غیرمقاوم توسط مهندسین ناظری که تعهدی به کار خود ندارند، ساخته شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، مهدی کیانی، رئیس انجمن بتن استان البرز گفت: وجود ساختمان های سالم در میان ساختمان های ویران شده در تصاویر زلزله ترکیه و سوریه که همه ساخته دست بشر هستند، نشان می دهد گناه کشته ها، مجروحین و‌ معلولین به گردن مدیران شهری و کشوری است، نه طبیعت!

وی با اشاره به اینکه انسان ها برای فرار از مسئولیت، عنوان «حوادث غیرمترقبه و طبیعی» را خلق می کنند و تحت عنوان قانون به آن مشروعیت می دهند، مطرح کرد: درست است که همیشه در زمان وقوع زلزله آن هم با این بزرگی، آسیب به ساختمان ها امری بدیهی به نظر می رسد اما در زلزله اخیر برخی از ساختمان های نوساز دچار خرابی شدند که اکثرا به دلیل نظارت ضعیف برخی از مهندسین ناظر و مصالح نامرغوب بوده است.

رئیس انجمن بتن استان البرز بیان کرد: ساختمان های بنایی، سازه هایی هستند که در ساخت آن ها از آجر، بلوک سیمانی و سنگ استفاده می شود. مقاوم سازی سازه ها یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از زلزله صورت گیرد؛ برای این کار، علاوه بر نظارت های جدی باید از مصالح استاندارد استفاده شود.

کیانی عنوان کرد: ممکن است عملیات ضد زلزله کردن ساختمان هنگام ساخت یک واحد ما را متحمل هزینه های بیشتر کند، اما از طرفی اعمال چنین تمهیداتی می تواند از هرگونه خسارات جبران ناپذیری در آینده پیشگیری کند. به طورکلی مقاوم سازی را می توان به معنای بالا بردن مقاومت یک سازه در برابر نیروهای وارده دانست و طبیعتاً مراد از این نیروهای وارده بر ساختمان ها نیروهای ناشی از زلزله است.

به گفته وی، در سال های اخیر اقداماتی برای مقاوم سازی سازه های ساختمانی انجام شده اما کافی نیست. بافت های فرسوده در کلانشهرهای کشور و بیشتر روستاها خطری بزرگ و جدی است که جان و مال انسان های بسیاری را تهدید می کند.

رئیس انجمن بتن استان البرز خاطرنشان کرد: زلزله قبل از اینکه ویرانگر باشد، مهار شدنی است و باید دستگاهی در کشور وظیفه نظارت دقیق بر سازه ها را بر عهده داشته باشد و اجازه ندهد ساختمان های غیرمقاوم توسط مهندسین ناظری که تعهدی به کار خود ندارند، ساخته شود. کارگران ساختمانی نیز باید آموزش های فنی را فرا گرفته باشند.

کیانی اظهار کرد: کشور ما روی گسل زلزله است و باید این خطر را جدی بگیریم که ممکن است هر لحظه زلزله ای رخ دهد و جان و مالمان را به خطر بیندازد اما با بی توجه به این موضوع زیر سقفی زندگی می کنیم که با مصالح نامرغوب و بی توجهی برخی از مهندسین ساخته شده است. فرهنگسازی و جدیت بیشتر مسئولیت برای مقابله با ساخت سازه های سست و جلوگیری از تولید مصالح نامرغوب و غیراستاندارد ضروری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=13803

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.