به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، مجتبی حاجی قاسمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در بوستان ملی ایران کوچک برگزار شد، گفت: پل فردیس به نوعی محل گذر ترافیک ملی است و شاید کمتر جایی در کشور مانند این پل وجود داشته باشد اما وضعیت ترافیکی این محدوده نامناسب است.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ متر از محور مرکزی اتوبان که باکس اتوبان تلقی می شود تحویل راهداری البرز شده و این اداره کل متولی آن است اما شهرداری کرج در سال های مختلف در آنجا هزینه کرده است، مطرح کرد: بخشی از ترافیک محدوده پل فردیس زمانی رخ می دهد که متروی تهران توقف می کند و با جمعیت چند هزار نفری مسافران پیاده شده مواجه می شویم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: ایستگاه متروی شهید سلطانی تا قبل از آغاز فعالیت شورای ششم کاملا خاکی بود اما اکنون تکمیل شده و به مرحله صددرصد رسیده و سایر مراحل نیز در حال انجام است. قطعا تا پایان دوره ششم شورای شهر کرج مسافرگیری تجاری از ایستگاه شهید سلطانی تا ۴۵ متری گلشهر صورت می گیرد.
حاجی قاسمی عنوان کرد: یک همکاری مشترک بین مدیریت شهری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز در هفته گذشته نهایی و مقرر شده این اداره کل ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه هزینه کند و ما هم چند اصلاح هندسی انجام خواهیم داد که تا زمانی که متروی شهید سلطانی به بهره برداری می رسد، حالت مسکن داشته باشد.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت هدی ارقام در سال ۱۳۸۸ افزود: قرار بود این شرکت به صورت انحصاری تراکنش های بلیط تحت عنوان البرز کارت را در دست گیرد و از محل تراکنش ها و اتوبوس ها و ایستگاه های آنها ناوگان اتوبوسرانی را توسعه دهد، از سوی دیگر سالانه تعداد خاصی اتوبوس خریداری کند و سهم خود را از تراکنش های بلیط ها بردارد اما این اتفاق محقق نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه ساعت ها بررسی و کار کارشناسی منجر به صدور یک رای شد که شرکت هدی ارقام را ملزم به پرداخت سهم ما کرده و یکسری موارد را بین ما و شرکت تعیین تکلیف می کند. در موضوعات قضایی و شبه قضایی نمی توان یک روزه کاری را انجام داد اما شهرداری برای شرکت مذکور اجراییه گرفته است.
حاجی قاسمی تصریح کرد: این مسئله سال ها لاینحل باقی مانده و پیگیری نشده بود که بنده بارها در صحن شورای شهر در مورد آن تذکر دادم و شورای ششم شهر کرج آن را تعیین تکلیف و برطرف خواهد کرد. موضوع پرداخت الکترونیک را نیز در برنامه و دستورکار داریم که تا پایان سال جاری آن را به نتیجه برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از ساعت ها بحث و بررسی در کمیسیون عمران به این نتیجه رسیدیم که تا پایان دوره فعالیت شورای ششم، ایستگاه متروی شهید سلطانی تا ۴۵ متری گلشهر را با دو رام قطار بدون دپو با سرفاصله ۲۵ تا ۳۵ دقیقه وارد فاز بهره برداری تجاری کنیم. به صورت همزمان پیگیری های لازم در مورد دپو و رام قطار نیز صورت می گیرد اما این امر مانع از بهره برداری تجاری نمی شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه بزرگراه شمالی کرج ادامه اتوبان همت است، مطرح کرد: بارها در مورد نظام اجرای پروژه ها در شهرداری کرج و زمانبندی آن ها انتقاد کرده ام اما در این دوره موفق نشدیم این موضوع را جا بیندازیم که برای کنترل پروژه ها و مشخص شدن زمان افتتاح از روش های فنی و ابزارهای بروز استفاده شود.
حاجی قاسمی با بیان اینکه طبق اعلام پیمانکار، پل B1 که گلوگاهی ترین نقطه پروژه بزرگراه شمالی است، اواسط اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ تکمیل می شود، از افتتاح قطعه ای از این پروژه در بهمن سال جاری خبر داد و تصریح کرد: شاید در دوره ششم به تکمیل پروژه پل B1 نرسیم اما اگر اتصال به اتوبان تهران – قزوین حتی در یک باند هم برقرار شود، آزادراه کارکرد خود را دارد.
وی توضیح داد: بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار صرف شده و شهرداری کرج در زمینه تملکات و اجرا هزینه سنگینی کرده و دولت نیز با یک عدد ناچیز وارد شده و در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه داری به ما داد که حدود ۲۷۰ میلیارد تومان دست ما را گرفت و در دوره کنونی نیز تاکنون یک هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است.
حاجی قاسمی اضافه کرد: یک زمین به ارزش یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده که هنوز به شهرداری کرج واگذار نشده است. در حقیقت دولت در پروژه بزرگراه شمالی به تعهدات خود عمل نکرده و بیشتر این پروژه با بودجه شهر کرج ساخته شده است. در این پروژه ۲۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری و یک و نیم میلیارد تومان از سوی دولت هزینه شده است.
خبرنگار: مینا صدیقیان
انتهای پیام/