• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
5
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج:

راه اندازی کارخانه زباله سوز در اولویت ما نیست

  • کد خبر : 26252
  • 07 اسفند 1402 - 17:36
راه اندازی کارخانه زباله سوز در اولویت ما نیست
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر کرج با بیان اینکه راه اندازی کارخانه زباله سوز در برنامه یا اولویت ما نیست گفت:‌ سیاست و برنامه ما در کرج مدیریت پسماند از طریق ارتقای فرهنگ شهروندی است.

به گزارش دیده بان البرز، جواد چپردار رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج در بازدید از مراکز دریافت پسماند خشک در سطح مناطق شهری کرج گفت: بر اساس ماده ۲ قانون مدیریت پسماندها مصوب ۱۳۸۳ برای مدیریت زباله های عفونی و ویژه مقررات و تکالیف خاص بر عهده مراکز تولید کننده این نوع از پسماندها گذاشته شده است.

وی افزود: بر اساس مواد ۱۱،۱۳ و ۱۵ این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه ها موظف به همکاری با سازمان محیط زیست و پسماند شهرداری شده اند. در فصل ۵ از ضوابط و روش های مدیریت پسماند پزشکی مصوب ۱۳۸۶ و به ویژه ماده ۲۴ این قانون بیمارستان ها و مراکز درمانی موظف به رعایت موارد متعدد بهداشتی از جمله بی خطر سازی پسماند شده اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: حدود یک تا دو درصد از زباله های روزانه کشور را پسماند عفونی تشکیل می دهند که در کمترین میزان حدود ۴۵۰ تن تولید روزانه شامل ۱۹۲ تن پسماند عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد.

چپردار افزود: روزانه ۴۵ هزار تن زباله در مناطق شهری و ۱۰ هزار تن در مناطق روستایی تولید می شود و سرانه تولید زباله کشوری برای هر نفر در شهر ۷۶۰ گرم و در روستا ۴۸۵ گرم که ۶۵ درصد از آن پسماند تولیدی تر و ۳۵ درصد خشک بوده که از سوی اداره کل محیط زیست خدمات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گزارش شده است.

وی با اشاره به سرانه تولید کمتر ۶۰۰ گرم زباله در البرز و بیان اینکه آمار تفکیک از مبدا ۱۰ درصد بوده که ۲۵ درصد از زباله های روزانه پردازش و ۷۵ درصد از آن بدون پردازش دفن می شوند مطرح کرد: تولید زباله روزانه شهری حدود یک هزار و ۵۰۰ تن و از این میزان معادل ۸۰۰ تن اختصاص به شهر کرج دارد.

پیش بینی تکمیل سه خط کمپوست در کرج

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: در این دوره مدیریت شهری یک خط از کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن زباله در روز در نیمه نخست امسال راه اندازی شد و در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تکمیل سه خط کمپوست با ظرفیت ۹۰۰ تن زباله در روز در تعاملات با وزارت کشور پیش بینی و محقق می شود.

چپردار عنوان کرد: سیاست و برنامه ما در کلانشهر کرج مدیریت پسماند از طریق ارتقای فرهنگ شهروندی در کاهش تولید و تفکیک از منازل و توسعه بازیافت، پردازش و فرایند کمپوست انجام خواهد شد. راه اندازی کارخانه زباله سوز در برنامه یا اولویت ما نیست.

وی افزود: اصولاً زباله سوزی بدترین نوع مدیریت پسماند بوده و در کشورهای پیشرفته جهان در راستای صیانت از سلامت انسان، بهداشت و حفظ محیط زیست و به سبب آثار مخرب زباله سوزی در آلایندگی هوا، تولید خاکستر سنگین از فلزات و منابع محدود آبی منسوخ شده است.

چپردار با بیان اینکه پیش از این در نطق رسمی و در صحن علنی شورای اسلامی شهر به شرح مستند علمی و مدیریتی نقص و نقض آن به صورت مبسوط پرداخته ام. بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از زباله های بیمارستان عفونی هستند با رعایت مقررات و عدم اختلاط تا ۸۰ درصد از زباله های بیمارستان و مراکز درمانی قابلیت زباله عادی یا بی خطر را خواهند داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=26252

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.