محسن پورگلیان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: خداوند را شاکرم که ما را در مسیر ساخت مدرسه و خدمت به ساحت وجودی انسان که اشرف مخلوقات است قرار داد و شریف ترین خدمت که همان آموزش و پروش است را به ما واگذار کرد. افتخار می کنیم در مسیری گام برداشته ایم که سخت افزار آموزش و پروش در آن شکل می گیرد تا معلمان و دانش آموزان در شرایط بهتر و فراتر از گذشته بتوانند تعلیم و تربیت را تجربه کنند.
وی ضمن قدردانی از زحمات مدیرانی که دوره های گذشته در امر آموزش و پرورش و ساخت مدرسه فعالیت کرده اند ادامه داد: وجود کارخانجات صنعتی، دانشگاه ها و فناوری ها و تکنولوژی ها در البرز و نیز قرارگیری این استان در نزدیکی پایتخت و جذابیت های ملی و برخی خصوصیات و ویژگی هایی که جاذبه های این استان دارند، موجب شده سالانه جمعیت زیادی به سمت این استان روانه شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز بیان کرد: روانه شدن جمعیت به سمت البرز به حدی است که این استان به عنوان دومین استان مهاجرپذیر کشور شناخته شده که با ۳۷/۲ درصد رشد جمعیت، سومین ضریب رشد جمعیت در کشور را دارد و این موارد باعث شده کمیت و کیفیت شاخص ترین و مهم ترین خدماتی که به مردم ارائه می شود مورد توجه قرار گیرد.
پورگلیان با اشاره به افزایش سالانه جمعیت دانش آموزی در البرز تاکید کرد: استان البرز ممکن است در شاخصه ها دیگر نیز کاستی هایی داشته باشد اما آنچه که نیاز روزانه خانواده ها و فرزندان آن هاست شاخص سرانه فضای آموزشی در این استان است و برای رسیدن به میانگین کشوری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع فضا و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به تراکم دانش آموزان در مداس البرز و با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است تا از همین نقطه ای که در حال حاضر قرار داریم عقب تر نرفته و پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش اموزان این استان باشیم گفت: در واقع این اعداد و ارقام به ما اعلام می کنند که حرکت در مدار فعلی، دور شدن از اهداف نظام آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز خاطرنشان کرد: برای حل این مشکلات لازم است در مرحله اول بپذیریم در استانی که کارکردهای آن ملی است، راه حل های بخشی یا استانی نمی تواند مشکل گشا باشد، این موضوع را هم خودمان باید بپذیریم و هم دستگاه های ملی مربوطه باید قبول کنند که به مشکلات این استان باید به صورت ملی رسیدگی شود.
پورگلیان با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دوره های قبل صورت گرفته و جهش ملی که اتفاق افتاده، افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شد ۲۱ میلیارد تومان بودجه استانی به البرز تخصیص یافته اما این اعتبار هنوز پاسخگوی ساخت یک مدرسه در تراز سند تحول بنیادین هم نیست و توزیع اعتبارات در حوزه ها و شوراهای برنامه ریزی ها باید به صورت معنادار باشد، اگر شاخص فضای آموزشی، مهم ترین مسئله البرز است بالاترین اعتبارات هم باید به آن تخصیص یابد.
وی با اشاره به تامین بخشی از اعتبارات پروژه های خیرساز توسط بخش دولتی، اظهار کرد: با توجه به بودجه محدود مدرسه سازی در سطح ملی، پیشنهاد دادیم سقف خیری از استان های زیر خط فقر میانگین کشوری برداشته شود و معادل آورده ای که خیر وارد مجموعه می کند، از محل اعتبارات دولتی نیز به همان میزان وارد و فقط معیار آورده خیر در نظر گرفته شود و دیگر شاخص ها کامل برداشته شود.
مجمع خیرین مدرسه ساز، خاکریز اول و خط مقدم مدرسه سازی است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز اضافه کرد: باید با تمام توان در زمینه نوسازی، آموزش و پرورش این استان گام برداریم و دستگاه های حاکمیتی و استانداری نیز پای کار باشند و هر جا لازم است از تشویق و الزام استفاده شود، نمایندگان مجلس نیز در این زمینه یاریگر ما باشند و قوانینی را وضع کنند تا سهم و آورده ای برای این مجموعه فرهنگی و آموزشی داشته باشد.
وی به اهمیت مولد سازی در نوسازی مدارس اشاره و اذعان کرد: قطعا املاک خوبی در اختیار آموزش و پرورش هستند که زمینه توسعه تجاری یا اداری دارند اما ممکن است در محلاتی قرار گرفته باشند که اولویت نیازهای آموزشی نوسازی مدارس در آن منطقه وجود نداشته باشد و با واگذاری آن، بتوان باری را از روی دوش مجموعه نوسازی مدارس برداشت.
پورگلیان نقش مجمع خیرین مدرسه ساز را بی بدیل دانست و توضیح داد: اینجا خاکریز اول و خط مقدم مدرسه سازی است، ما به دنبال این موضوع هستیم که مجمع خیرین، کانال ارتباطی استان با جامعه و مجامع کشوری باشد و این مفهوم به گوش اعضا در مجامع کشور برسد که چنانچه استانی بالای ۸ متر مربع میانگین فضای آموزشی دارد، خیرین آن استان در توسعه فضای آموزشی به کمک ما بیایند.
وی تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، سرانه فضای آموزشی در کشور از یک و نیم به ۲/۵ مترمربع رسیده که عملکرد قابل دفاعی است اما وقتی سرانه آموزشی استان البرز را بررسی می کنیم هنوز با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و این موضوع کل جریان را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین از خیرین مجمع انتظار کمک داریم تا واسطه ای میان جامعه خیرین مدرسه ساز و ظرفیت های جامعه شوند و مجامع استانی را پای کار بیاورند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز، نقش شهرداری در تامین زمین را اساسی دانست و گفت: اختصاص زمین موضوعی است که در کلانشهر با آن دست به گریبانیم زیرا تا زمینی نباشد مدرسه ای ساخته نمی شود که در این میان شهرداری ها باید نقش خود را ایفا کنند و زمین هایی که می توانند بدین منظور مورد استفاده قرار گیرند را در اختیار مجمع خیرین قرار دهند.
پورگلیان ادامه داد: ایجاد ردیف اختصاصی بودجه برای استان البرز یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرانه آموزشی است، چیزی که در سیستان و بلوچستان و استان های دیگر عملیاتی شده و ردیف بودجه برای توسعه فضاهای آموزشی در آن ها وجود دارد؛ البرز نیز به عنوان آخرین استان حتما استحقاق این موضوع را دارد و با کمک نمایندگان مجلس قابل رسیدگی و انجام است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس از جنس یکدیگر هستند، یادآور شد: مسئله فضای آموزشی البرز، مسئله کل استان و فراتر از آن است و اعلام آمادگی استاندار البرز و مجمع خیرین مدرسه ساز می تواند نویدبخش باشد و ما نیز باید اولویت های کاری خود را به گونه ای تنظیم کنیم تا بتوانیم موارد و چالش های مذکور در آموزش و پرورش را با کمک نهادهای مربوطه مدیریت کنیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز، اولویت های کاری این اداره کل را برشمرد و اذعان کرد: علیرغم همه تلاش هایی که در نوسازی و آموزش و پرورش انجام می شود، تلاش و چالاکی بیشتری نیاز است تا همدلانه در تمام حوزه ها پیشگام باشیم و کارها را پیش ببریم زیرا ترمینال مدیریت نوسازی مدارس در آموزش و پرورش است و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
پورگلیان، تمرکز جدی بر نقاط آسیب و اولویت و توجه به عدالت آموزشی را یکی دیگر از اولویت های کاری نوسازی مدارس دانست و از نیروهای آموزش و پرورش و فرمانداری ها درخواست کرد، مناطقی که از میانگین فضای آموزشی بالاتری برخوردار هستند به کمک بیایند و بپذیرند به منظور توسعه، تقویت نقاط قوت، رسیدن به نقطه مطلوب و توجه به سند تحول بنیادین، بر مناطق ضعیف و کم برخوردار که سرانه آموزشی آن ها کمتر از یک متر مربع است تمرکز کنیم.
وی اظهار کرد: تراکم جمعیت دانش آموزی و پایین بودن سرانه فضای آموزشی در البرز را قبول داریم اما آیا درست است که برای رفع این مشکل، فقط کلاس درس بسازیم؟ آیا ساحت های ۶ گانه آموزش و تربیت، فقط با ساختن کلاس درس نظری به نتیجه می رسد؟ به نظر من خیر، زیرا علیرغم همه این مشکلات، مدرسه باید پاسخگوی همه ساحت های تربیتی و آموزشی دانش آموزان نیز باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز بر پرورش انسان های در تراز سند تحول بنیادین نیز تاکید کرد و گفت: بنابراین مدرسه باید مرکز همه استعداها باشد و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن، توجه به معماری فضاهای آموزشی و به روزآوری تجهیزات نیز لازم است که در آینده جلساتی در این زمینه با مسئولان مربوطه در استان برگزار می شود.
انتهای پیام/