• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
9
در دولت سیزدهم صورت گرفت؛

شناسایی و نصب ۱۶ دستگاه رادیوتراپی که از سال ۹۸ مورد بهره برداری قرار نگرفته بودند

  • کد خبر : 18780
  • 28 خرداد 1402 - 12:39
شناسایی و نصب ۱۶ دستگاه رادیوتراپی که از سال ۹۸ مورد بهره برداری قرار نگرفته بودند
مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت از شناسایی ۱۶ دستگاه رادیوتراپی که در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت بهداشت خریداری و میان دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده اما مورد بهره برداری قرار نگرفته بودند، خبر داد.

دکتر علیرضا رحیم نیا، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز با اشاره به تاکید مقام عالی وزارت بر ارزیابی عملکرد مسئولین و رؤسای دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی مطرح کرد: بدین منظور، عملکردها باید بر اساس شاخص ها بررسی شوند.

وی افزود: در این راستا اگر فردی دارای توانمندی بالایی باشد، این موضوع منتقل می شود و در صورتی که مسئولی دارای ضعف باشد، با بازخوردهای داده شده اصلاح آن ها صورت می گیرد اما اگر این ضعف ها شدید باشند، مدیر مربوطه در بدنه وزارت بهداشت جابجا می شود. در این راستا، با کمک همکاران در دانشگاه های علوم پزشکی، ۱۰۰ شاخص برای ارزیابی رؤسای دانشگاه ها تدوین شد.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بازدید از دانشگاه های علوم پزشکی، ارزیابی ها انجام و بر اساس آن ها، رتبه بندی صورت می گیرد، بیان کرد: در گذشته، این شاخص ها وجود نداشتند و اگر ارزیابی هایی هم انجام می شد، شاخص محور و بر اساس شواهد و قرائن نبود. در این مدت، بررسی های لازم در مورد ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور صورت گرفته است.

رحیم نیا تاکید کرد: بررسی این شاخص ها باید به صورت فعال صورت گیرد یعنی ما منتظر نباشیم تا در جایی مشکلی ایجاد شود و سپس نسبت به برخورد با آن اقدام کنیم؛ اگر بازدیدها منظم و دوره ای باشند و ارزیابی ها به درستی انجام شوند، بی شک از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است که در آینده با آن ها مواجه شویم، جلوگیری می شود.

چهار خط به خطوط سامانه ارتباط مردمی افزوده شد

وی با اشاره به فعالیت سامانه ارتباط مردمی ۱۹۰ بیان کرد: پیش از استقرار دولت سیزدهم، این سامانه دارای ۶ خط داخلی بود اما از زمان روی کار آمدن دولت جدید، چهار خط به خطوط این سامانه افزوده شده که مهمترین آن ها، در مورد جوانی جمعیت است؛ اگر فردی در رابطه با این موضوع سوالی داشت، مطرح و همکاران ما او را راهنمایی می کنند.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه در صورتی که مورد اعلام شده توسط افراد نیاز به مداخله داشته باشد، به بدنه وزارت بهداشت اطلاع داده می شود، عنوان کرد: در طول هشت سال گذشته، تقریبا هیچ یک از مدیران رده بالای وزارت بهداشت از انبارهای سازمان غذا و دارو بازدید نکرده بودند اما از زمان استقرار دولت جدید، به کمک بازرسی ریاست جمهوری، این انبارها نظم خاصی پیدا کردند.

رحیم نیا از امحای داروهای تاریخ مصرف گذشته موجود در انبارهای سازمان غذا و دارو خبر داد و اظهار کرد: یکسری وسایل پزشکی در این انبارها وجود داشت که قابل توزیع میان دانشگاه های علوم پزشکی بود که این امر با اولویت دانشگاه های مناطق محروم صورت گرفت. تعدادی وسیله نقلیه غیرقابل استفاده نیز در این انبارها وجود داشتند که طی تشریفات قانونی واگذار شدند.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به کشف ۲۵۰ هزار قوطی شیر خشک تاریخ مصرف گذشته و فاسد از یکی از انبارهای سازمان غذا و دارو ادامه داد: این شیر خشک ها که بیش از ۱۵ سال از تاریخ تولید آن ها گذشته بود، امحا شدند زیرا هر لحظه امکان سوءاستفاده از این اقلام و به خطر افتادن سلامت عمومی وجود داشت.

جلوگیری از اتلاف بیت المال به مبلغ ۴۵ میلیون یورو به نفع مردم

وی از شناسایی ۱۶ دستگاه رادیوتراپی که در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت بهداشت خریداری و میان دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده اما مورد بهره برداری قرار نگرفته بودند، خبر داد و خاطرنشان کرد: این دستگاه ها با پیگیری های اداره بازرسی و دستور مقام عالی وزارت، در دانشگاه ها نصب شدند و اکنون برخی از آن ها در مدار استفاده قرار دارند و برخی دیگر نیز در آستانه بهره برداری هستند.

رحیم نیا با بیان اینکه از این طریق، حدود ۴۵ میلیون یورو از اتلاف بیت المال به نفع مردم جلوگیری شد، اذعان کرد: ۲۱ هزار مترمربع زمین در جوار برج میلاد تهران وجود دارد که قرار بود در آنجا کارخانه ای برای احصا و جداسازی پلاسما و مشتقات خونی احداث شود تا دیگر نیازی به ارسال پلاسما به کشورهای غربی از جمله آلمان نداشته باشیم.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت اضافه کرد: این زمین طی فرآیندی به کنسرسیومی متشکل از سه شرکت واگذار شده اما اقدامات مناسبی انجام نشده بود که با پیگیری های مجدانه اداره کل بازرسی وزارت بهداشت و کمک دفتر حقوقی، مراحل قانونی در حال انجام است تا این زمینه برگردد و پروژه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی شرکت در میزهای خدمت برپا شده در سفرهای استانی ریاست جمهوری را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت دانست و مطرح کرد: کمترین مراجعه ای که به میزهای خدمت وزارت بهداشت صورت گرفته، حدود ۳۵۰ مورد بوده اما معمولا طی دو تا سه روز استقرار میز خدمت، یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار نفر مراجعه می کنند. مواردی که در همان زمان قابل پیگیری و حل باشد، بررسی و در مورد آن ها تصمیم گیری می شود.

میز خدمت وزارت بهداشت رتبه پنجم را کسب کرد

رحیم نیا با اشاره به نقش برپایی میزهای خدمت در برطرف شدن بسیاری از مشکلاتی که مردم در استان های مختلف با آن ها مواجه هستند، اظهار کرد: بر اساس جمع بندی واحد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، میز خدمت وزارت بهداشت در بین ۳۰ وزارتخانه و دستگاه های حاضر در سفرهای استانی، رتبه پنجم را کسب کرد که این موضوع افتخاری برای همکاران وزارت بهداشت است.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت از بازدیدهای دوره ای از دانشگاه های علوم پزشکی به منظور مداخله فوری در مشکلات ایجاد شده و بررسی آن ها با دستور مقام عالی وزارت خبر داد و افزود: ماهانه حداقل ۲۰ مورد بازدید توسط اداره کل بازرسی وزارت بهداشت از دانشگاه ها صورت می گیرد. در موارد خاصی که نیاز باشد نیز از بازرسی دانشگاه ها برای بررسی مشکلات کمک می گیریم.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، در رابطه با واحد بهداشت، ۲۷۶ هزار و ۱۱۷ تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار و از این تعداد ۹۲ هزار و ۳۰۰ مورد منجر به ثبت شکایت شده، در خصوص واحد درمان، از میان ۲۸۸ هزار و ۱۲۷ تماس برقرار شده، ۱۶ هزار و ۳۹۸ مورد منجر به ثبت شکایت و در خصوص واحد تعرفه نیز، ۱۸ هزار و ۵۰۷ تماس برقرار که از این تعداد ۴ هزار و ۵۵ مورد به ثبت شکایت منجر شده است.

رحیم نیا با اشاره به ۲ هزار و ۴۰ مورد شکایت در خصوص واحد نظارت بر تعرفه خدمات سلامت استان تهران و رسیدگی به آن ها و با بیان اینکه این شکایت ها مربوط به بیمارستان ها، مطب ها و مراکز جراحی سرپایی بوده است. بیشترین شکایت ها به واحد دارو اختصاص داشته که ۸۳۲ هزار و ۹۴۸ تماس برقرار و از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۲ مورد منجر به ثبت شکایت شده است.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت ادامه داد: ۷۶ هزار و ۵۰۵ تماس نیز در خصوص واحد اورژانس برقرار و یک هزار و ۳۰۲ مورد منجر به ثبت شکایت شده است. در خصوص قانون جوانی جمعیت نیز ۱۲ هزار و ۶۰۴ تماس برقرار و ۶۸۰ مورد شکایت ثبت شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است. در سامانه ۱۹۰ هیچ شکایتی بدون رسیدگی باقی نمی ماند و نتیجه بررسی به فرد تماس گیرنده اعلام می شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18780

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.