• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

شهرک های صنعتی البرز ملزم به نصب ایستگاه آلودگی هوا شدند

  • کد خبر : 6875
  • 16 آبان 1400 - 12:47
شهرک های صنعتی البرز ملزم به نصب ایستگاه آلودگی هوا شدند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد: شهرک های صنعتی البرز، با هماهنگی اداراه کل حفاظت محیط زیست استان، ملزم به نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا شدند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان البرز، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: شهرک های صنعتی اشتهارد، اشتهارد ۲، نظرآباد و نیز شهرک صنعتی کوثر در نظر آباد، در اجرای تکلیف مقرر در ماده قانون هوای پاک و تعهدنامه رسمی ماخوذه با هماهنگی محیط زیست استان، ملزم به نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا شدند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات این کارگروه، بخش حمل و نقل عمومی استان البرز طبق مصوبه هیات وزیران ملزم به بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و نصب کاتالیست و فیلتر دوده روی خودروهای درون شهری و نیز اجرای برنامه مدیریت تقاضای سفر و ارائه آمار خودروهای فرسوده ظرف مدت یک هفته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز ملزم به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه ریزی های لازم جهت بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده کننده هوا در سطح استان و نیز معرفی صنایع آلاینده فرسوده به صندوق ملی محیط زیست جهت اخذ تسهیلات تشویقی برای رفع آلایندگی شد.

حکیمی خاطرنشان کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان نیز بایستی ظرف مدت یک هفته گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های مربوط به توزیع سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو ۴ و تکمیل طرح کهاب در سطح  استان (ماده ۱۸ قانون هوای پاک) ارائه دهد.

وی افزود: دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مکلف به اعمال محدودیت برای صدور هرگونه مجوز معدنکاوی جدید (معادن شن و ماسه و کوهی) در حریم شهرها اعمال محدودیت برای استقرار هر گونه واحدهای بالقوه آلاینده هوا در استان البرز (ماده ۱۴ قانون هوای پاک ) شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اعلام کرد: شرکت گاز استان البرز نیز بایستی گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده و برنامه های صورت گرفته از سوی شرکت گاز به منظور جایگزینی سوخت مایع در صنایع به سوخت پاک و تامین گاز نیروگاه منتظر قائم و سیمان آبیک (ماده ۱۳ قانون هوای پاک) را ارائه دهد.

حکیمی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی، شهرداری ها و ادارات شهری و شوراها نیز مکلف شدند به منظور جلوگیری از سوزاندن شاخ و برگ درختان و بقایای محصولات کشاورزی، ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از آن را داشته باشند و گزارش اقدامات انجام شده را به صورت مستمر به دبیرخانه (تبصره ماده ۲۰ قانون هوای پاک) ارسال کنند.

وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای استان البرز نیز موظف شد نسبت به رهاسازی آب و تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب صالحیه با توجه به اتمام فصل کشاورزی و همچنین پیگیری موضوع تخصیص حقابه تالاب فوق از رودخانه خرود از شرکت آب منطقه ای استان قزوین (ماده ۲۵ قانون هوای پاک و ماده ۲ قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالابها) اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز یکی دیگر از مصوبات این کارگروه برای شرکت گاز استان البرز را پیگیری لازم برای تامین سوخت گاز نیروگاه منتظر قائم به منظور جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه با توجه به قرارگیری آن در محدوده شهری و مجاورت با مراکز سکونتگاهی و اثرات سوء زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مازوت (ماده ۱۳ قانون هوای پاک) عنوان کرد.

گفتنی است توسعه فضای سبز شهری و کمربند سبز از دیگر مصوبات کارگروه آلودگی هوای استان البرز بود که دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=6875

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.