• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
11
رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد؛

ضرورت تشکیل کارگروه پایش برنامه هفتم توسعه در مدیریت شهری کرج/ از نقد منصفانه دست بر نخواهم داشت

  • کد خبر : 20144
  • 27 تیر 1402 - 15:13
ضرورت تشکیل کارگروه پایش برنامه هفتم توسعه در مدیریت شهری کرج/ از نقد منصفانه دست بر نخواهم داشت
رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کارگروه پایش برنامه هفتم توسعه در شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری کرج گفت: بنده تا پایان دوره ششم شورا، از نقد منصفانه دست بر نخواهم داشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج امروز در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و یکمین جلسه رسمی شورا با اشاره به عملکرد این مرکز در دوره ششم با اشاره به ۲۴۷ مکاتبه از سوی رئیس شورای شهر با سایر مسئولین گفت: نشست های متعددی برگزار و ۸۲ گزارش با حمایت و هدایت رئیس و اعضای هیئت امنا تهیه و در سایت بارگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه برای هیچ یک از این گزارش ها هیچ هزینه ای نشده است، عنوان کرد: آخرین گزارشی که مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر روی آن کرد، در خصوص پایش برنامه هفتم توسعه بود که به نمایندگان مردم کرج در مجلس نیز ارائه شد. از میان ۱۱۸ ماده ای که در لایحه برنامه هفتم توسعه آمده، ۴۴ ماده به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به حوزه شهری است.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج، بازچرخانی پساب، انتقال زندان ها، بافت های فرسوده و صدور گواهی پایانکار برای ساختمان ها را از جمله این مواد برشمرد و بیان کرد: یکی از موارد مطروحه در قانون، موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که دولت تصمیم گرفته یک درصد به ۹ درصد سهم ارزش افزوده اضافه کند.

اسدیان ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کارگروه پایش برنامه هفتم توسعه در شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری کرج اظهار کرد: موارد دیگری نیز در برنامه هفتم توسعه آمده که در حوزه درآمدهای شهری موثر هستند. اگر ما در اینجا قوانین محلی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و از قوانین ملی غافل باشیم، بی شک اثرات آن ها در آینده خواهیم دید.

وی با اشاره به ماموریت اخیر خود و حضور در جلسه ای در خصوص برنامه هفتم توسعه توضیح داد: در این جلسه سه ارائه از سوی سه مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شوراهای اسلامی صورت گرفت که یکی از آن ها شهر کرج بود که گزارش مطرح شده خالی از لطف نبود. به اقرار حاضرین در جلسه، اقداماتی که در راستای شناسایی ۴۴ ماده مذکور انجام شده جذاب و جالب بود.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر تهران فقط ۱۵ ماده مرتبط با حوزه شهری را شناسایی کرده بود، افزود: علاوه بر طرح این ۴۴ ماده، محور صحبت های بنده این بود که باید مدل حکمرانی ذیل سیاست گذاری و سیاست گذاری غیر قانون گذاری و مقرر با آئین نامه نگاری ذیل قانون گذاری باشد.

اسدیان عنوان کرد: برنامه هفتم توسعه فاقد مبانی است و هیچ مدل حکمرانی در آن تعریف نشده و سیاست گذاری هایی که در ۱۱۸ ماده صورت گرفته بود، الزاما منجر به قانون گذاری نمی شد و مقرر با آئین نامه نگاری که ذیل آن قانون گذاری در حال انجام است نیز بخشی از سیاست ها را پوشش نخواهد داد. در این جلسه، شیوه نامه پیشنهاد مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر کرج مورد تصویب قرار گرفت.

وی از تشکیل مجمع مشورتی برای شهرهای دارای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت خبر داد و با اشاره به اینکه دبیرخانه این مجمع در شورای عالی استان هاست، مطرح کرد: زمزمه هایی در شهر وجود دارد که بخشی از آن ها از جنس عدم داشتن دانش و آگاهی از شرح وظایف هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر و بخشی نیز مغرضانه است و بعضی از آن ها نیز شاید واقعیت داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج توضیح داد: هیئت رئیسه وظایف و اختیاراتی دارد و اینگونه نیست که چون همه اختیارات را دارد، اعضای شورای اسلامی شهر هیچ وظیفه ای در قالب آن ندارند. سبک من نقد عملکرد هیئت رئیسه گذشته و فعلی نیست، بلکه همواره سبک من در نقد، منصفانه بوده، هر چند در بسیاری مواقع انصاف در مورد شخص بنده رعایت نشده است.

اسدیان با تاکید بر اینکه بنده تا پایان دوره ششم شورا، از این نقد منصفانه دست بر نخواهم داشت، اظهار کرد: انتظارات من از هیئت رئیسه بعدی این است که برنامه ها، خط مشی ها و سیاست های اداری شورای اسلامی شهر را نگارش کنند و به تصویب برسانند. هیئت رئیسه های گذشته و فعلی کارنامه بسیار خوبی دارند اما باید دید که سیاست های اداری شورا مشارکتی است یا غیرمشارکتی و تیمی است یا غیرتیمی؟

وی با بیان اینکه آیا اداره شورای اسلامی شهر توسط اعضا صورت می گیرد یا بسیاری از تصمیمات در خارج از شورا اتخاذ می شوند؟ خاطرنشان کرد: مورد بعدی، تلاش برای دفاع از جایگاه و حقوق شوراهاست که باید از هیئت رئیسه قبلی و فعلی در این زمینه قدردانی کرد. ای کاش دبیرخانه ای برای نظارت بر عملکرد نمایندگان مردم نیز شکل می گرفت؛ این موضوع پیشنهاد برخی اعضا بود اما تاکنون محقق نشده است.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: توجه به موارد مذکور موجب می شود در هیئت رئیسه بعدی با ترکیب و برنامه های بهتری بتوانیم به خدمت رسانی ادامه دهیم. از رسانه ها نیز تقاضا می شود نقدهای خود به هر حوزه را بر اساس شرح وظایف آن مطرح کنند. سالیان سال بدون توجه به شرح وظایف ها نقدها صورت گرفته که از پیشرفت بسیاری از امور جلوگیری کرده است.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=20144

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.