• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

ضعف مهم واکسن کرونا/آیا این واکسن ما را به زندگی عادی بازمی گرداند؟

  • کد خبر : 1774
  • 05 آذر 1399 - 11:52
ضعف مهم واکسن کرونا/آیا این واکسن ما را به زندگی عادی بازمی گرداند؟
یک متخصص ویروس شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه واکسن کرونا یک ضعف بسیار مهم دارد که باید در جایی به نام زنجیره فوق سرد یعنی در فریزرهای بین منفی ۷۰ تا منفی ۸۰ درجه نگهداری شود، گفت: زندگی به این زودی به حالت عادی بر نمی گردد زیرا تعداد خیلی زیادی باید واکسینه شوند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر سید حمیدرضا مژگانی، متخصص ویروس شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: شرکت فایرز اعلام کرد واکسن کرونایی که در مشارکت با شرکت آلمانی بیونتک ساخته شده تا ۹۰ درصد موثر است. در ابتدا تصور می شد واکسن بین۴۰ تا ۵۰ درصد موثر باشد اما رسیدن به ۹۰% تاثیر در آزمایش های اولیه کاملا موفقیت آمیز است.

وی افزود: از لحاظ تکنولوژی ساخت این واکسن هیچ شباهتی به نمونه‌های گذشته ندارد و مبتنی بر فناوری جدیدی به نام mRNA است. یعنی به جای استفاده از یک آنتی ژن ویروسی، ویروس مرده یا ضعیف شده کدهای ژنتیکی خاصی از آن را وارد بدن انسان می کند تا با استفاده از سیستم ترجمه پروتیین سلولی آنتی ژن مورد نظر تولید شود. پروتیین ساخته شده برای بدن غریبه تلقی می شود و لذا با آنتی بادی و سلول های T اقدام به ایجاد ایمنی می کند.

مرگانی با بیان اینکه این اولین واکسن با این فناوری است و سریعترین زمان دریافت مجوز را هم خواهد داشت که سریعترین مجوز واکسن تاکنون برای اوریون بوده که پنج سال به طول انجامیده است، مطرح کرد: تولید این واکسن از مرحله آزمایشگاه تا استفاده انسانی کمتر از یک سال طول کشیده و سازمان بهداشت جهانی می گوید آسیب پذیرترین افراد هر کشور باید ابتدا واکسن را دریافت کنند و در بسیاری از کشورها شامل کادر درمان نیز می شود.

متخصص ویروس شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اذعان کرد: اولویت اول با ساکنان و کارکنان خانه سالمندان خواهد بود زیرا خطر مرگ آن ها از این بیماری بسیار بالاست. بعد از آن ها کارکنان بهداشتی و افراد بالای ۸۰ سال و پس از آن نیز به تدریج افراد تا ۵۰ سال. این فاز اول است و به گفته دانشمندان ۹۹% افراد با خطر مرگ از این بیماری را شامل می شود. هنوز جزئیات کامل آزمایش ها منتشر نشده است پس موارد بسیاری را نمی دانیم.

وی افزود: به طور مثال، نمی‌دانیم آیا عملکرد واکسن در رده های سنی مختلف، متفاوت است؟ تاثیر واکسن چقدر باقی می ماند؟ آیا واکسن مانع انتقال بیماری هم می شود؟ می دانیم مانع بیمار شدن افراد می شود اما نمی دانیم آیا مانع ابتلای آن ها هم می شود؟ آیا مانع مبتلا کردن و انتقال بیماری به دیگران نیز می شود؟

به گفته مژگانی، این واکسن یک ضعف بسیار مهم دارد که باید در جایی به نام زنجیره فوق سرد یعنی در فریزرهای بین منفی ۷۰ تا منفی ۸۰ درجه نگهداری شود که برای کشورهای فقیر که چنین فریزرهایی را ندارند یک مشکل است. حتی برای کشورهای ثروتمند هم می تواند مشکل باشد که باید زنجیره سرمایشان را قوی تر کنند. همچنین باید دوز واکسن را به فاصله سه هفته بزنید یعنی برای ۲۸ روز بعد از دوره اول بدنتان ایمن خواهد بود زیرا تاثیرش نیز هفت روز طول می کشد.

وی عنوان کرد: فایرز بیونتک می‌گوید در ۲۰۲۰ تا ۵۰ میلیون دوز و در ۲۰۲۱ تا ۳/۱ میلیارد دوز تولید می کنند که مسلما برای هفت میلیارد انسان روی زمین کافی نیست پس مسلما به واکسن های دیگر هم نیاز داریم و برخی واکسن ها محدودیت هایی دارند که بقیه ندارند. واکسن ها متفاوت هستند و در برخی جمعیت ها بهتر از بقیه خواهند بود مثلاً بعضی از آن ها شاید در سالمندان بهتر عمل کنند.

متخصص ویروس شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: زندگی به این زودی به حالت عادی بر نمی گردد زیرا تعداد خیلی زیادی باید واکسینه شوند. در ضمن جزئیات عملکرد این واکسن را هم نمی دانیم هرچند نتایج بسیار امیدوارکننده است. مسلماً در مسیر رسیدن به زندگی عادی هستیم اما نمی دانیم چقدر طول خواهد کشید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=1774

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.