• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
0

طرح جدیدی در زمینه تهیه نشاء به زودی در البرز رونمایی می شود

  • کد خبر : 33654
  • 02 آبان 1403 - 15:45
طرح جدیدی در زمینه تهیه نشاء به زودی در البرز رونمایی می شود
معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران‌ گفت: بخش عمده ای از تولیدات سبزی و صیفی در استان البرز در حال انجام اما یکی از مشکلات ما در این زمینه، تهیه نشاء است که در حال حاضر اجرای طرح جدیدی را در دستور کار داریم که به زودی از آن رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، کامبیز پور طهماسی، معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران امروز در جمع خبرنگاران، هدف از برگزاری رویداد فناوری کشاورزی و امنیت غذایی را ایجاد تعامل میان دانشگاه، تحقیقات، استاندارد و اجرا دانست و بیان کرد: همایش هایی که تاکنون برگزار شده گاهی با حضور دانشگاه و گاهی صنعت بوده است اما امروز همه عوامل از تولید تا اجرا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و از تمام ارگان ها و سازمان های مرتبط کشوری نیز دعوت به عمل آمده تا به این جمع بپیوندند.

وی با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی و زیستی در کشور خاطرنشان کرد: ما امروز نیاز داریم این موارد دانش بنیان شود زیرا علاقه‌مندیم غذای مردم مصرف از مزرعه تا فروشگاه، از سلامت کامل برخوردار بوده آلودگی نداشته و اطمینان حاصل کنیم که نه تنها ضرری به سلامت مردم‌ نمی رساند بلکه برای آنها منفعت نیز داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: در این راستا با ایجاد تعامل و همکاری با گروه های صنعتی بزرگ و گسترش یافته موفق به برقراری ارتباط شده ایم تا بتوانیم طرح های مشترک پژوهشی را اجرا کنیم که شرکت های دانش بنیان مرتبط نیز به ما پیوسته اند تا بهتر بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

پورطهماسی با بیان اینکه سمینار امروز از دو بخش ارائه چالش های گروه های صنعتی و چالش های دانشگاه ها تشکیل شده که مراکز تحقیقاتی پیشنهادات خود را برای رفع این‌چالش ها ارائه می دهند تا اهداف مشترک‌ بین صنعت و دانشگاه حاصل شود اذعان کرد: امنیت غذایی چندین بخش را شامل می شود که یکی از مهم ترین بخش های آن، فراوری و در دسترس بودن آن و در نهایت، بهره وری بالاست که با توجه به مشکل کم آبی که در البرز با آن مواجه هستیم، تلاش می کنیم‌ روی نمونه ها و گیاهانی کار کنیم که ضمن بهره وری بالا، مصرف آب کمتری نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روی گندم و ذرت کار می کنیم عنوان کرد: بخش عمده ای از تولیدات سبزی و صیفی در استان البرز در حال انجام اما یکی از مشکلات ما در این زمینه، تهیه نشاء است که در حال حاضر اجرای طرح جدیدی را در دستور کار داریم که به زودی از آن رونمایی می شود. یک کارخانه گیاهی تولید نشاء را راه اندازی خواهیم کرد که نه تنها برای البرز بلکه در طول سال برای همه کشور نشاء به صورت سربسته تولید شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان‌کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه تولید آزمایشی نشاء‌ مورد نظر در حال انجام است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم همزمان با هفته پژوهش در آذرماه از آن رونمایی کنیم. یک‌تیم‌ متخصص هم در حال نوشتن برنامه های کامپیوتری برای این موضوع هستند که می توانند نشاء مورد نظر را با همان برنامه تامین کنند. با این اقدام، تحول زیادی در بخش سبزی و صیفی در کشور رقم خواهد زد.

پورطهماسی بیان کرد: با همکاری بخش خصوصی در مرحله ایجاد بذرهای هیبریدی برای دو بذر خیار و گوجه که مصارف زیادی در کشور دارند، هستیم و امیدواریم تا سال آینده این بذرها راهی بازار شوند. فضا و علم از دانشگاه و سرمایه از سوی بخش خصوصی تامین می شود، برای هر یک از این قراردادها اعتباری معادل چهار میلیارد تومان و جمعا هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=33654

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.