• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و لهستان عنوان کرد؛

ظرفیت خالی صنایع، فرصتی برای گسترش تولید بدون کارخانه است/ ضرورت توجه به شایسته‌سالاری و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

  • کد خبر : 18102
  • 11 خرداد 1402 - 13:33
ظرفیت خالی صنایع، فرصتی برای گسترش تولید بدون کارخانه است/ ضرورت توجه به شایسته‌سالاری و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و لهستان با بیان اینکه ظرفیت خالی صنایع، فرصتی برای گسترش تولید بدون کارخانه با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است، بر ضرورت توجه به شایسته‌سالاری و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، رحیم بنامولایی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و لهستان و عضو اتاق بازرگانی استان البرز امروز در همایش اکسپولرن که با محوریت آموزش، منتورینگ و داوری برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به کسب و کار‌های نوین با تاکید بر گسترش تعامل میان صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاهیان و اساتید باید به صنعت ورود و مشکلات این حوزه را از نزدیک رصد کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارند که از این تعداد بالغ بر ۹۱ درصد، صنایع کوچک و متوسط هستند، به اهمیت عارضه یابی دلایل توقف فعالیت برخی از شرکت های کوچک و متوسط اشاره و مطرح کرد: در این خصوص، مشکلات صنایع و گروه های بزرگ تولیدی و مادر هنوز کارشناسی نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و لهستان با اشاره به ضرورت توجه به تولید بدون کارخانه بیان کرد: در این زمینه باید بر گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های استارتاپی بیشتر متمرکز شویم. با توجه به اثرگذاری انتخاب ایده و برند بر توسعه کسب و کارهای نوین، در حال حاضر، نحوه ایجاد کسب و کارهای نوپا تغییراتی نسبت به گذشته دارد.

بنامولایی با بیان اینکه در سالیان اخیر تحت تاثیر محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا این نوع کسب و کارها به ویژه در بستر فضای آنلاین با اقبال بیشتری مواجه شدند، ضمن تشبیه دو نسل پیشین و کنونی جامعه به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک سیستم کامپیوتری ادامه داد: برای دستیابی به خروجی مناسب باید تعامل لازم میان این دو بخش برقرار باشد.

فارغ التحصیلان بیشماری در کشور فاقد شغل هستند

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به موضوع شایسته سالاری در جامعه اظهار کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشماری در کشور فاقد شغل هستند اما چون تجربه عملی لازم برای ورود به بازار کار را ندارند، با ضعف بزرگی در تامین نیروی‌های شاغل به ویژه در بخش صنعت و تولید مواجه هستیم. علم و ثروت لازم و ملزوم یکدیگرند و علمی که ثروت آفرین نباشد و ثروتی که علم را به خدمت نگیرد، اثر مطلوبی نخواهد داشت.

این عضو اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه در سه سال گذشته جشنواره ملی امیرکبیر با هدف گسترش تعامل میان صنعت و دانشگاه به میزبانی اتاق بازرگانی البرز برگزار شده است، افزود: در این راستا رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی کارفرما محور به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند و مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت برگزیدگان هر دوره معرفی شدند.

بنامولایی هدف اتاق بازرگانی را تمرکز بر عارضه‌یابی مشکلات بخش صنعت با تکیه بر توانمندی‌های جامعه دانشگاهی کشور دانست و تاکید کرد: باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی از طریق اساتید و صاحب‌نظران این حوزه به سمت بخش‌های تحقیقاتی کارخانه‌ها روانه شده و در این فضا نیروهای متخصص و البته با مهارت کافی پرورش داده شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت خالی صنایع، فرصتی برای گسترش تولید بدون کارخانه با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است، به اهمیت بازاریابی و بازار‌شناسی برای تقویت فروش محصولات در سطوح داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در کنار آن، امر تولید نیز بسیار حائز اهمیت بوده و رسالت اصلی در این بخش بر عهده تولیدکنندگان است.

سهم ایران از بازار حلال فرآورده‌های گوشتی ذبح اسلامی دنیا تنها یک‌دهم است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و لهستان بیان کرد: در زمینه بازاریابی باید با تغییر نگاه و تفکر بتوانیم اقدامات لازم را برای حضور پررنگ در عرصه بین‌المللی تقویت کنیم. در نمایشگاه دائمی توانمندی های تولیدی و صنعتی مستقر در اتاق بازرگانی البرز، نمونه هایی از محصولات تولیدی صنایع مختلف همچون دارویی، غذایی، نساجی، قطعات خودرو، پلاستیک، آرایشی و بهداشتی و صنایع‌دستی عرضه شده است.

بنامولایی با اشاره به اهمیت توجه به افزایش سهم ایران در بازار تجارت حلال دنیا گفت: در سالیان اخیر جایگاه مناسبی که در گذشته داشته‌ایم را از دست داده ایم و اکنون سهم ما از بازار حلال فرآورده‌های گوشتی ذبح اسلامی دنیا تنها یک‌دهم است. قرار است مسیر پروازی میان ایران و این کشور راه‌اندازی شود که این مهم فرصت خوبی برای گسترش مراودات تجاری میان طرفین است.

وی با تاکید بر توجه به شایسته‌سالاری و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: هنر مدیریت این است که اجازه ندهیم نخبگان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور به مهاجرت روی آورند و با فرار مغزها مواجه شویم. در این راستا نظام کنونی پرداخت حقوق و دستمزد باید از وقت‌مزدی به کارمزدی تغییر کند تا در راستای آن شاهد رشد بهره‌وری نیروی کار و به تبع آن توسعه و رونق تولید باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18102

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.