• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

عدم شفافیت در قراردادهای شهرداری، ریشه مشکلات تمام نشدنی کرج

  • کد خبر : 2244
  • 22 آذر 1399 - 17:40
عدم شفافیت در قراردادهای شهرداری، ریشه مشکلات تمام نشدنی کرج
مشکلات فنی و ظاهری در پل های عابرپیاده که به منظور تسهیل در تردد شهروندان در نقاط حادثه خیز نصب می شود، گلایه شهروندان کرجی را به دنبال دارد که با گفت و گو با کارشناسان و مسئولین مربوطه می توان دریافت که ریشه این گونه مشکلات، عدم شفافیت در قراردادهای شهرداری است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، از آنجا که وجود پل‌های عابر در سراسر دنیا امری مهم و از نشانه‌های توسعه‌ یافتگی است، اما در کشور ما به دلیل تحریم ها امکان تامین برخی از قطعات آسانسورها و پله برقی‌ها وجود ندارد و معمولا برخی از این سازه ها در البرز به پل های همیشه خراب تبدیل شده اند که گلایه مردم را به دنبال دارند.

جدا از بحث تعمیر پل ها و تامین قطعات آن ها، ظاهر این پل ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می تواند علاوه بر زیبایی بصری شهر، در ایجاد آرامش خاطر شهروندان هنگام استفاده از این سازه ها نیز موثر باشد اما در برخی نقاط شهر کرج حفظ و نگهداری این پل ها آن گونه که باید و شاید صورت نمی گیرد.

پل عابر پیاده واقع در بلوار جمهوری کرج مقابل مجموعه تفریحی ورزشی تنیس، یکی از سازه هایی است که از ظاهری نازیبا و دیواره های آسیب دیده برخوردار است و به گفته شهروندان پله برقی آن نیز از نظر فنی دچار مشکل شده است و به درستی کار نمی کند؛ همین امر موجب شد تا خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز موضوع را از مسئولین مربوطه پیگیری کند.

پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: سه پل عابر پیاده در کرج (بلوار جمهوری، سه راه نهضت در شاه عباسی و خیابان مطهری مقابل آرامستان جوادآباد) در اختیار شرکتی به نام آراد برتر قرار دارد.

وی ادامه می دهد: از۱۰ سال پیش به منظور تعبیه این پل ها قرارداد مشارکتی میان شهرداری و این شرکت منعقد و مقرر شد طرفین به تعهدات قید شده در این قرارداد عمل کنند اما پیمانکار به هیچ وجه به تعهدات خود عمل نمی کند که مراحل فسخ این قراداد در حال پیگیری است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج تصریح می کند: این پل تحویل شهرداری کرج شده است و در اختیار سازمان سیما و منظر شهری نیست و خدمات و پیگیری هایی هم که در حال حاضر بابت حفظ و نگهداری آن ها از سوی سازمان صورت می گیرد خارج از وظایف ماست.

بضاعتی پور اذعان می کند: این قرارداد مشکل حقوقی پیدا کرده و زمانی که پیمانکار به تعهداتش عمل نمی کند باید در شهرداری مرکز حل و در صورت نیاز فسخ شود؛ سیما و منظر می تواند ناظر حفظ و نگهداری چیزی باشد که به آن تحویل داده شود اما این پل به سازمان تحویل داده نشده است.

وی ادامه می دهد: اینکه چرا تاکنون این پل ها تحویل سیما و منظر نشده و یا به چه دلیلی قرارداد فسخ نمی شود، موضوعات و پیچیدگی های خاص خود را دارد که شهروندان در جریان آن نیستند و البته نیازی هم نیست باشند؛ شهروند از ما خدمات می خواهد و ما موظف به ارائه آن ها هستیم.

اختلاف حقوقی شهرداری و شرکت پیمانکار 

مهدی عطاالهی، مدیرکل حقوقی و امور پیمان های شهرداری کرج، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: موضوع اصلی اختلاف میان شهرداری و شرکت پیمانکار است که هر یک ادعاهایی در این مورد دارند و در جلسات مختلف در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این پروژه ها دستگاه ناظر دارد تصریح می کند: پاسخ به این سوال که چرا تاکنون قرارداد میان شهرداری و پیمانکاری که به تعهدات خود عمل نمی کند فسخ نشده است را باید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج به عنوان دستگاه ناظر پاسخ دهد.

محمدرضا احمدی نژاد، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در این رابطه اذعان می کند: در اسناد قرارداد مذکور نوشته شده بود یک سری فضای تبلیغاتی و پل عابر پیاده را در آزادراه تهران_کرج و کرج_قزوین در اختیار شرکت آراد برتر قرار دهند اما محدوده مورد نظر در اختیار راهداری است و شهرداری نتوانست آن را در اختیار شرکت پیمانکار قرار دهد.

وی با اشاره به مشارکتی بودن قرارداد بیان می کند: پیمانکار نیز که به بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی پیش بینی شده حاصل از این پل ها دسترسی پیدا نکرد، گله مند شده و مدعی است باید خسارتی که به شرکت وارد شده جبران شود تا هزینه های مربوط به پل ها را تقبل کند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر ارتباط پل های داخل شهر به آزادراه های خارج شهر چنین می گوید: پل های داخل و خارج شهر یک پکیج بودند که در قرارداد به آن ها اشاره شده بود اما پیمانکار فضای تبلیغاتی را در قرارداد مدنظر داشته که در حال حاضر قابلیت بهره برداری از آن را ندارد؛ به همین دلیل تنها از این پل ها استفاده تبلیغاتی می کند و هزینه ای را متقبل نمی شود چون معتقد است متضرر شده است.

به نظر می رسد مهم ترین مشکل در این گونه موارد قراردادهای غیر شفاف و کارشناسی نشده است. نه تنها در این مورد بلکه در موارد دیگر نیز چنانچه قراردادها از شفافیت لازم برخوردار نباشند انتهای آن ها به چنین مسائل و مشکلات حقوقی ختم می شود.

احمدی نژاد احداث زیرگذرهای عابر پیاده را راهکاری برای جبران کمبود پل های عابر و مشکلات ناشی از آن ها عنوان و اظهار می کند: زیرگذرها علاوه بر اینکه زائده های بصری ایجاد نمی کنند، فضاهای تجاری که در اطراف کریدورهای عابر پیاده احداث می شوند نیز می توانند هزینه نگهداری پله های برقی را تامین کنند.

وی ادامه می دهد: گاهی این زیرگذرها علاوه بر اینکه تحت تاثیر تاسیسات شهری زیرزمینی هستند، هزینه های بالایی را نیز شامل می شوند که عملا شهرداری به تنهایی نمی تواند در این مورد ور.د کند و نیازمند قراردادهای مشارکتی است. در حال حاضر در کل کشور احداث پل ها به صورت مشارکتی انجام می شود و به دلیل هزینه های بالای ساخت این سازه ها و عدم جذابیت تبلیغات عمومی چالش زا هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در مورد جنس دیواره های آسیب پذیر این پل ها توضیح می دهد: یکی از مشکلاتی که قطعات فلزی به کار رفته در این پل ها دارند، این است که مانند نرده های پل ها و تابلوهای کنترل ترافیک به آسانی به سرقت برده می شوند. از سوی دیگر استفاده از جنس پلی کربن علاوه بر اینکه زیبایی بصری شهری را به دنبال دارد، نور را از خود عبور می دهد.

احمدی نژاد ادامه می دهد: موضوع اصلی در این پل ها سقف و بدنه نیست بلکه پله های برقی مهم ترین قسمت آن هاست که باید جهت رفاه حال مردم، سالم و بدون نقص کار کند. اما برای حفظ و نگهداری پل ها و جلوگیری از آسیب زدن به آن ها نصب دوربین های مداربسته و کنترل می تواند تا حدود زیادی از آسیب زدن به پل ها جلوگیری کند.

قول می دهیم مشکلات پل های عابرپیاده کرج به زودی حل شود

وی در مورد عدم فسخ قرارداد پیمانکاری که به تعهدات خود عمل نمی کند اذعان می کند: درکمیسیون ماده ۳۸ قانون شهرداری ها این موضوع مطرح شده و در دست پیگیری است و پیمانکار نیز ادله ای را ارائه کرده اما هنوز انشای رای نشده و محکومیت شهرداری یا پیمانکار هنوز مشخص نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با بیان اینکه شهرداری نمی تواند قرارداد را یک طرفه فسخ کند ادامه می دهد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج هزینه های مربوط به نگهداری این پل ها را تقبل می کند اما برای تامین قطعات به خصوص لوازم مربوط به پله های برقی مشکلاتی در واردات قطعات وجود دارد و این امر با سختی انجام می شود.

احمدی نژاد تاکید می کند: پیگیر مشکلات مطرح شده هستیم، سازمان سیما و منظر نیز تعمیرات را در دستور کار قرار خواهد داد؛ این قول را به شهروندان می دهیم که هر چه زودتر مشکل این پل ها نیز مرتفع شود.

در کلانشهری مانند کرج که دارای جمعیتی بیش از دو میلیون نفر است، پل های عابر پیاده به عنوان یکی از ضروریات زندگی شهری محسوب می شوند زیرا از یک سو به امنیت و آرامش شهروندان منجر شده و از سوی دیگر موجب کنترل تصادفات وهدایت ترافیکی می شوند.

تعمیر، تجهیز، حفظ و نگهداری این سازه هایی که به منظور امنیت شهوندان در جای جای این کلانشهر نصب شده اند، نکته  قابل تاملی است که نیازمند توجه مدیریت شهری کرج است اما جای تاسف دارد که هنوز با گذشت چندین سال از استان شدن البرز، همچنان قراردادها از شفافیت لازم برخوردار نیست.

خدمات‌ دهی به شهروندان و بهبود عبور و مرور شهری در جهت ارتقای سطح کیفی شهر و ایجاد شرایط مطلوب برای زندگی شهروندان از وظایف شهرداری است؛ مردم کاری به نوع قرارداد و عدم شفاف سازی ها ندارند، آن ها خدماتی را می خواهند که شهرداری موظف است برای آن ها تلاش کند.

اما ظاهرا نگاه مادی گرایانه به برخی موارد شهرداری را از وظایف اصلی خود که خدمت رسانی به مردم است دور کرده و موجب شده مبالغی که از همین مردم اخذ می شود برای افزایش آسایش شهروندان و امکانات شهر هزینه نشود.

هر بار که یکی از مشکلات مربوط به پل های عابر و مواردی از این دست را پیگیر می شویم نقض تعهدات پیمانکار یا عدم شفافیت قرادادها به عنوان مشکل اصلی عنوان می شود؛ آیا زمان آن نرسیده مسئولان شهرداری توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و پیش از انعقاد قرارداد علاوه بر مسائل مادی، امنیت، آرامش و رفاه شهروندان را نیز در نظر بگیرند؟

————————————–

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

————————————–

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=2244

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.