• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

عرفه روز خدایی شدن است/ اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت در البرز

  • کد خبر : 8264
  • 18 تیر 1401 - 12:43
عرفه روز خدایی شدن است/ اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت در البرز
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز ضمن اعلام برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز در دهه امامت و ولایت گفت: عرفه عرفه یکی از شاخص ترین مناسبت ها در فرهنگ دینی ما و روز معرفت، زدودن قلب از گناه و خدایی شدن است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، حجت الاسلام علی دشتکی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز، در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک فرارسیدن روز عرفه و در آستانه عید سعید قربان گفت: عرفه یکی از شاخص ترین مناسبت هایی است که در فرهنگ دینی ما به عنوان نماد ارتباط معنوی با خداوند و حرکت بنده در مسیر عبودیت و تسلیم شدن تام و تمام مقابل پروردگار شناخته شده است.

وی ادامه داد: بار دیگر روز عرفه، روز معبود و عید قربان روز سرسپردگی به خداوند یکتا و رهانیدن روح در مسیر پرستش فرا رسیده و بر این اساس ما انسان ها با نصب العین قرار دادن سنت های پیامبران الهی همواره بیش از پیش به خداوند یکتا نزدیک شده و با قرار گرفتن در مسیر تقوا و عبودیت، توشه آخرت را با انبوهی از نیات خالصانه و کارهای نیک ذخیره می کنیم تا شاید بتوانیم شفاعت معبود را شامل حال خود کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به کلام گهربار امیرمومنان علی (ع) مبنی بر اینکه برخی از گناهان فقط در روز عرفه بخشیده می شوند مطرح کرد: عرفه روز معرفت، زدودن قلب از گناه و روز خدایی شدن است و در اسلام، شب و روز این ایام مبارک شناخته شده و در معارف اسلامی نیز بر عبادت، نیایش و طلب مغفرت در این روز بسیار سفارش شده است.

حجت الاسلام دشتکی در رابطه با نامگذاری صحرات عرفات بدین نام و اهمیت آن توضیح داد: اشارات زیادی شده که شناخت آدم از حوا، انجام اعمال حج آدم و ابراهیم و شناخت حاجیان از یکدیگر در این صحرا اتفاق افتاده و همه این موارد باعث شده که این صحرا بدین نام نامیده شود و اهمیت قرائت دعای عرفه توسط حضرت سیدالشهدا (ع) نیز اهمیت این روز را دوچندان کرده است.

اجرای مراسم قرائت دعای عرفه در بقاع متبرکه استان البرز

وی مهم ترین پیام عید قربان را ایثار، فداکاری، گذشت، اطاعت فرزند از والدین و در نهایت اطاعت فرمان خدا از سوی بندگان دانست و اشاره کرد: امسال با توجه به کاهش همه گیری ویروس منحوس کرونا برنامه ریزی شده در ۲۰ بقعه متبرکه استان البرز، ویژه برنامه ها به صورت حضوری برگزار شود و مردم نیز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی حتما ما را در این امر یاری خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز خبر داد: امسال مراسم قرائت دعای عرفه در آستان های مقدس امامزادگان محمد (ع) و سکینه خاتون (س) در حصارک، امامزاده طاهر (ع) در مهرشهر، امامزاده حسن (ع) در مرکز شهر کرج، امامزاده حیدر (ع) در محله کلاک، امامزاده عبدالله (ع) در روستای علی آباد محمدشهر، امامزاده قاسم (ع) در ماهدشت و امامزاده هادی (ع) در ینگی امام هشتگرد برگزار می شود.

حجت الاسلام دشتکی اضافه کرد: همچنین آستان های مقدس امامزادگان حسین (ع) و بی بی سکینه (س) در محله کردان ساوجبلاغ، امامزاده جعفر (ع) در هشتگرد قدیم، امامزادگان ام صغری (س) و ام کبری (س) در شهرستان اشتهارد، امامزادگان احمد (ع) و محمود (ع) در نظراباد و … میزبان عاشقان خدای متعال در مراسم عرفه و قرائت دعای پرفیض این روز خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز همچنین از برپایی نماز عید سعید قربان در بقاع متبرکه شاخص استان البرز خبر داد و بیان کرد: آستان های مقدس امامزادگان محمد (ع) و سکینه خاتون (س)، امامزاده طاهر (ع)، امامزاده حیدر (ع) و امامزاده عبدالله صالح (ع) چندار ساوجبلاغ در منطقه کوهسار و سایر امامزادگان نیز میزبان نمازگزاران خواهند بود.

وی از آغاز برپایی مراسم چهارپایه خوانی (سنتی قدیمی با قدمتی صد ساله) از روز گذشته و همزمان با شهادت حضرت مسلم (ع) در امامزادگان کرج خبر داد و اعلام کرد: توجه به راه اندازی پویش نذر قربانی با کمک خیرین و از محل موقوفات مرتبط و بقاع متبرکه پیش بینی شده امسال در روز عید سعید قربان، ۱۰۰ راس گوسفند توسط مراکز افق و پیرامون آن قربانی و بین نیازمندان و افراد آسیب دیده توزیع شود.

جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در بقاع متبرکه البرز برگزار می شود

حجت الاسلام دشتکی با اشاره به پیش رو بودن دهه امامت و ولایت و برگزاری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در امامزادگان سراسر کشور اذعان کرد: غدیرخم افقی بی کرانه، خورشیدی عالم تاب و چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد، دهه امامت و ولایت بستری مناسب برای ارائه مباحث عقیدتی و ولایی و نیز تبیین نقش اهل بیت (ع) در جلوگیری از انحراف دین مبین اسلام است.

وی ادامه داد: در این روز به آداب و اعمالی همچون انفاق و بخشش، اطعام و مهمانی دادن، صدقه و تقبل هزینه زندگی دیگران، اجرای عقد اخوت، تکریم سادات و شادکردن مومنین سفارش شده است. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز نیز همچون سال های گذشته در بقاع متبرکه استان البرز جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی را آغاز کرده و تا ۲۷ تیر مطابق ۱۸ ذیحجه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز فضاسازی محیطی، تبلیغات و آذین بندی بقاع متبرکه و برنامه ریزی جهت برکزاری جشن هایی با عنوان جشن های شاد آسمانی را از دیگر برنامه های این اداره کل در دهه امامت و ولایت معرفی و اظهار کرد: در این برنامه ها هر روز یک بقعه میزبان عاشقان خواهد بود. سخنرانی و مولودی خوانی، اجرای سرود و برپایی خیمه های معرفتی در این ایام توسط مبلغین برگزار می شود.

حجت الاسلام دشتکی ادامه داد: برگزاری نشستی برای وعاظ و نخبگان تبلیغی برنامه ریزی شده که در روز دوشنبه در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) همزمان با سراسر کشور و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد، همچنین این نشست مانند سال گذشته و در روزهای آتی قبل از آغاز محرم و صفر برای ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار خواهد شد.

وی از برپایی مراسم دعای پرفیض عرفه در ۲۰ بقعه متبرکه استان البرز خبر داد و گفت: در ایام برگزاری میلاد امام هادی (ع)، قرائت زیارت جامعه کبیره و ترویج زیارت غدیریه امام هادی (ع) و تبیین مفاهیم بسیار والای این دو زیارت و نیز اجرای برنامه مولودی خوانی در شب و روز عید غدیرخم در تمامی بقاع متبرکه مجری طرح در البرز برنامه ریزی شده است.

نوای دلنشین یا علی در البرز طنین انداز می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز، راه اندازی کاروان شادی به نام نسیم ولایت در خیابان های اطراف بقاع متبرکه استان و رساندن نوای دلنشین یاعلی به گوش اقشار مردم را از دیگر برنامه های پیش بینی شده این اداره کل دانست و گفت: با توجه به قرارگیری در هفته عفاف و حجاب، نمایشگاه های عفاف و حجاب نیز در بقاع متبرکه شاخص استان البرز برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام دشتکی همچنین به نصب و به نمایش گذاشتن ۲۴ پوستر نمایشگاهی با موضوعات امامت و ولایت در بقاع متبرکه استان پایان ماه ذی حجه اشاره کرد و افزود: تجلیل از قاریان، فعالان، حافظان قرآن و نیز سادات جامعه قرآنی، ذاکرین و شعرای آینی، سادات مداح، ذاکر و شاعر نیز از جمله برنامه های ویژه ای است که همچون سال های گذشته برگزار می شود.

وی همچنین به برگزاری آیین غبارروبی آستان مقدس امامزادگان واجب التعظیم با حضور اقشار مختلف مردم در البرز اشاره و بیان کرد: برپایی ایستگاه های صلواتی و پذیرایی از زائرین و مجاورین آستان های مقدس نیز از جمله برنامه های پیش بینی شده در این ایام هستند. در روز غدیر نیز پویش های مختلفی با موضوع اطعام و انفاق و نیز ترویج مباحث وقف با موضوع غدیر، راه اندازی می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز به برپایی ایستگاه های «همه واقف باشیم» و حضور کارشناسان و مشاوران در این ایستگاه ها نیز اشاره و اعلام کرد: جذب نذورات مومنین و مشارکت خیرین جهت اطعام زائران و شرکت کنندگان در مراسم بزرگداشت عید غدیرخم نیز و اجرای طرح آئینه غدیر و بازسازی واقعه غدیر به صورت میدانی در بقاع متبرکه شاخص استان، از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این ایام است.

وی با اشاره به مشارکت مجموعه های بسیج، شورای هیات مذهبی و سازمان بسیج مداحان البرز در برنامه های مذکور اعلام کرد: در حال برگزاری طرح حافظان غدیر و حفظ خطبه غدیر به صورت کشوری هستیم که مسابقاتی نیز به همین عنوان برگزار می شود، برنامه ها و مسابقات مدیحه سرایی، کتابخوانی، حفظ چهل حدیث و ساخت کلیپ از تزئین منزل و پخت کیک و اهدای جوایز به همه شرکت کنندگان نیز در دستور کار است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=8264

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.