• امروز : جمعه - ۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 21 June - 2024
0
دیده بان پلاس/

علائم و راه های تشخیص سرطان روده بزرگ را بشناسید

  • کد خبر : 28978
  • 26 خرداد 1403 - 8:16
علائم و راه های تشخیص سرطان روده بزرگ را بشناسید
یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه، دومین سرطان شایع در زنان و بعد از سرطان پروستات و معده، سومین سرطان شایع در مردان است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر محسن رجب نیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه، دومین سرطان شایع در زنان و بعد از سرطان پروستات و معده، سومین سرطان شایع در مردان است.

وی افزود: این بیماری یکی از سرطان‌های دستگاه گوارش است که در مراحل اولیه می‌تواند بدون علامت باشد و صرفا در مراحل غربالگری یا زمانی که به هر دلیلی بیمار، کولونوسکوپی و یا آزمایش خون در مدفوع انجام می‌دهد، پزشک متوجه ضایعه‌ای در روده بیمار می شود و اقدام به بررسی‌های بیشتر کند .

تغییر در اجابت مزاج شایعترین علامت سرطان روده بزرگ

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری، بیمار می‌تواند دچار کم خونی شود یا علامت بالینی، دردهای شکمی، کاهش وزن و خونریزی داشته باشد. اما شایعترین علامت سرطان روده بزرگ یک تغییر در عادت اجابت مزاج است که مدتی به طول انجامیده است و ممکن است بیمار تا مدتی دچار مشکل در دفع به صورت اسهال یا یبوست باشد.

دکتر رجب نیا با بیان اینکه برخی سندروم‌های ژنتیکی، عوامل خطر این سرطان هستند ادامه داد: زمانی که چند نسل از یک خانواده به سرطان روده بزرگ یا گوارشی مبتلا شده اند، قطعا احتمال ابتلا به این بیماری در این خانواده بالا خواهد بود و باید سریعتر و جدی تر اقدام به غربالگری تشخیص و درمان در سنین پایین تر کنند.

وی اظهار کرد: اگر بستگان درجه یک، حتی در یک مورد سرطان روده بزرگ یا پولیپ‌های پر خطر داشته‌اند یا مبتلا به بیماری التهابی روده هستند، خطر ابتلای سایرین به این بیماری، سایرین را تهدید می کند. همچنین چاقی، مصرف بالای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، استعمال دخانیات، مخدرها، الکل، فعالیت ناکافی و نشستن‌های طولانی تهدیدی برای افراد مستعد است.

ضرورت غربالگری سرطان روده بزرگ از ۵۰ سالگی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه تشخیص این بیماری از طریق کولونوسکوپی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: امکان غربالگری این بیماری در زمان بی علامت بودن وجود دارد لذا حتی سالمترین افراد نیز باید از ۵۰ سالگی اقدام به غربالگری کنند حتی اگر تمام آزمایش‌های آنها سالم است و هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند و بیماری و سابقه ابتلا به این سرطان را ندارد.

دکتر رجب نیا خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که سابقه سرطان گوارش و پولیپ‌های پرخطر در خانواده درجه یک خود دارند، این غربالگری باید از سن ۴۰ سالگی انجام شود سپس با انجام کولونوسکوپی و بر اساس نتیجه آن تصمیم می‌گیریم که مجددا چه زمانی این غربالگری باید انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز انجام آزمایش خون در مدفوع را یکی دیگر از راه های تشخیص این بیماری دانست و گفت: این آزمایش به اندازه کولونوسکوپی حساس و دقیق نیست و وجود علائم در آن فقط نشانه خطر است اما کولونوسکوپی امکان تشخیص و درمان را در همان لحظه انجام، فراهم می‌کند و بهتر است.

وی افزود: پیشگیری از سرطان روده بزرگ علاوه بر روش غربالگری و حذف عوامل خطر، اصلاح سبک زندگی، ورزش، تغذیه سالم نیز هست. مطالعات نشان داده علاوه بر سبزیجات، میوه و فیبر که در درمان سرطان‌ها مفید هستند مصرف سیر، لبنیات، ماهی و قهوه نیز در کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مهم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=28978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.