• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
10
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز:

عمر کوتاه مدیریت ها در البرز فرصت تفاهم های دو طرفه را نمی دهد

  • کد خبر : 18572
  • 23 خرداد 1402 - 17:48
عمر کوتاه مدیریت ها در البرز فرصت تفاهم های دو طرفه را نمی دهد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز جابجایی مدیریتی را یکی از مشکلات جدی در استان البرز دانست و گفت: عمر کوتاه مدیریت ها در البرز فرصت تفاهم های دو طرفه را نمی دهد به همین دلیل ما نیز نمی توانیم در مورد مسائل زیست محیطی به یک برنامه مدیریتی جامع دست یابیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، مجید درگی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته محیط زیست با شعار «کاهش مصرف پلاستیک» در خانه محیط زیست استان البرز برگزار شد، گفت: این هفته از ۱۶ خرداد آغاز می شود و تا ۲۲ ادامه دارد و هر روز آن با عنوانی خاص، نامگذاری شده است.

وی از اجرای برنامه های ویژه ای در این هفته خبر داد و هدف از اجرای آن ها را توجه مردم به محیط زیست و بیان چالش ها و مشکلات زیست محیطی در کشور و استان دانست و بیان کرد: رویکرد چهانی این روز در سال جاری با موضوع پلاستیک و معضلات و راهکارهایی در رابطه با کاهش مصرف آن مد نظر بوده و در کشور ما نیز شعار محوری «کاهش آلودگی های پلاستیکی» در راس امور قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به آیین نامه ای که مهر سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ و در آن تکالیفی بر عهده آن ها گذاشته شد، توضیح داد: در این آیین نامه تلاش ها بر این است تا مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور به حداقل برسد و ترویج کیسه های سازگار با محیط زیست در دستور کار مهم دستگاه های اجرایی قرار گیرد و گام هایی به سمت تولید آن برداشته شود.

درگی اظهار کرد: در آیین نامه مذکور همچنین تکالیفی بر عهده وزارت کشور، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و بهداشت و درمان گذاشته شده تا نسبت به اطلاع رسانی لازم در زمینه اثرات مخرب مصرف کیسه های نایلونی و رهاسازی آن در طبیعت و فواید تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا و تشویق همشهریان به این امر، اقدام کنند.

وی با تاکید بر عمل دستگاه های اجرایی به تکالیف محوله، اظهار کرد: سازمان صدا و سیما نیز موظف است نسبت به ساخت برنامه های یکپارچه تبلیغاتی و پخش آن ها اقدام و فروشندگان و مصرف کنندگان را به تغییر برنامه های روزانه خود در راستای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی ترغیب و تشویق کند. وزارت جهاد کشاوزی نیز در راستای حفاظت از خاک، وظایفی در این زمینه بر عهده دارد.

دستگاه های مفیدی که در حلقه دره خاک می خورند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه مبنی بر مشکلات مرکز دفن زباله حلقه دره توضیح داد: میلیاردها تومان سرمایه عمومی شهر در حلقه دره خرج و زیرساخت های خوبی همچون خط تفکیک، تولید کمپوست و … نیز فراهم شده است که شاید دارا بودن چنین شرایطی آرزوی هر استانی باشد اما به دلیل مناقشات حقوقی پیمانکار قبلی خلع ید شده و دستگاه ها بلااستفاده مانده اند.

درگی جابجایی مدیریتی را یکی از مشکلات جدی در استان البرز دانست و اذعان کرد: این موضوع واقعیتی تلخ است که همچنان شاهد آن هستیم. نشست های پی در پی در مورد موضوعی برگزار می شود اما زمانی که قرار است به یک نتیجه مثبت و تعامل دو سویه برسیم، طول عمر مدیریت ها فرصت تفاهم های دو طرفه را نمی دهد به همین دلیل ما نیز نمی توانیم در مورد حلقه دره به یک برنامه مدیریتی جامع دست یابیم.

وی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حال بد تالاب صالحیه و حقابه ای که قرار است به آن تعلق گیرد و نگرفته و همچنین وجود شترهای سرگردان در این منطقه عنوان کرد: این موضوع چند محور دارد و مشکلات این تالاب به شرطی حل می شود که تمام این جوانب و محورها با هم در نظر گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: تامین حقابه، بوته کاری، بیایان زدایی، جلوگیری از چرای بی رویه دام و نیز خروج شترهای سرگردان یه تنهایی نمی تواند مشکلی را برطرف کند. مصوبات خوبی توسط ستاد ملی مطرح شده که در آن ها طی بازه زمانی چند ماهه تا دوساله تکالیفی بر عهده همه دستگاه های اجرایی گذاشته شده است که ما نیز از سال گذشته تاکنون پیگیر اجرای آن ها هستیم.

درگی اضافه کرد: چندین جلسه نیز با آقای دکتر سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار و بازدیدهای میدانی از این محدوده صورت گرفته و همچنان پیگیر موضوع و اجرای مصوبات مذکور هستیم. البته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایری نیز در این زمینه تکالیفی دارند که علیرغم اینکه عنوان می کنند پیگیر هستند اما از انجام یا عدم انجام آن ها اطلاع دقیقی نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست به دستگاه های مذکور دو هفته فرصت داده تا تا برنامه های خود در این زمینه را اعلام کنند و اکنون با توجه به اینکه مهلت مقرر به پایان رسیده، خواهش ما این است که برنامه های خود را در زمینه خروج شترهای سرگردان و چرای بی رویه دام ها اعلام کنند.

خرید حقابه ای که قبلا به اشتباه واگذار شده غیرمنطقی است

درگی در خصوص حقابه این تالاب نیز بیان کرد: نمایندگان و مسئولان در این باره صحبت هایی داشته اند اما واقعیت این است که بر اساس اظهار وزارت نیرو، حقابه ثابتی برای این تالاب نداریم و در حال حاضر حقابه آزادی که به سمت قزوین بیاید وجود ندارد. عجیب این جاست که حقابه های واگذار شده صاحب دارد و اگر محیط زیست درخواست آب داشته باشد مورد عتاب مسئولین قرار گرفته و باید آن را خریداری کند.

وی با اشاره به تکالیف محول شده به دستگاه ها و ارائه گزارش های لازم به مسئولان، خرید حقابه ای که قبلا به اشتباه واگذار شده را غیرمعقول و غیرمنطقی خواند و اظهار کرد: خبر خوب این است که سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده و در حال حاضر در اداره کل محیط زیست استان البرز مستقر شده است و به صورت ویژه پیگیر ترک فعل های صورت گرفته است.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18572

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.