• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
0
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

فعالیت جانبی کشورهای توسعه یافته بیشتر است

  • کد خبر : 33639
  • 02 آبان 1403 - 12:49
فعالیت جانبی کشورهای توسعه یافته بیشتر است
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بحث‌های کلان، هر کشوری توسعه یافته تر باشد، سهم فعالیت‌های جانبی آن بیشتر است و در این قالب گفتمان‌های کلان و سیاست‌های حمایتی و مرزی باید جداگانه دیده شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در سالن همایش‌های شهدای پردیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، عمده چالش هایی که بخش کشاورزی با آنها مواجه است را از جنس تولید معرفی کرد.

وی افزود: ضایعات و تلفات بالای محصولات در مراحل مختلف تولید، حمل و نقل، انبارداری و ذخیره سازی، تفاوت بالای قیمت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و کمبود انتشار تکنولوژی‌ها، تکنیک‌ها و فنون پیشرفته، سرمایه و دانش به تولیدکنندگان و سایر مشارکت کنندگان زنجیره عرضه از جمله این چالش‌ها هستند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، چالش‌ دیگر این بخش را اطلاعات ناقص در خصوص جریان محصولات، بازارها و تکنولوژی‌ها، شفاف نبودن اطلاعات در حلقه‌های مختلف زنجیره عرضه، مسائل مرتبط با کیفیت و سلامت محصولات و تقسیم نامناسب سرمایه گذاری و ریسک ناشی از آن دانست.

خالدی بیان کرد: گاهاً ضایعات بخش کشاورزی ۳۰ درصد تولید را شامل می‌شود که ضرورت دارد تغییر نگاه در این زمینه در بعد حاکمیتی صورت گیرد. در شرایط کنونی این نیاز احساس می‌شود که باید از سمت تولید سنتی به سمت تولید تجاری و کسب و کارهای بخش کشاورزی حرکت و به کسب و کارهای کشاورزی توجه کنیم.

وی تاکید کرد: باید بر زنجیره‌ها تمرکز کنیم زیرا در این چارچوب مفاهیم ارتباط با صنعت و دانشگاه و دانش بنیان کردن موضوعات مفهوم پیدا می‌کند، در بحث‌های کلان، هر کشوری توسعه یافته تر باشد، سهم فعالیت‌های جانبی آن بیشتر است و در این قالب گفتمان‌های کلان و سیاست‌های حمایتی و مرزی باید جداگانه دیده شوند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: جریان‌های اصلی در زنجیره عرضه شامل جریان فیزیکی کالاها، جریان اطلاعات و جریان مالی (پول) می‌شوند که سازماندهی هر سه بخش ضرورت دارد و ما به عنوان حاکمیت باید برای حرکت به این سمت تلاش کنیم اما این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

خالدی بیان کرد: برای حرکت از مبدا کشاورزی سنتی به مقصد کشاورزی تجاری، شرکت‌های پیشرو لوکوموتیو و زنجیره ارزش کشاورزی ریل حرکت است. معتقدم اگر بخش‌های صنعت و صادرات در کنار تولید نباشند، تولید به هیچ عنوان نمی‌تواند موفق باشد، بنابراین برای توسعه کشاورزی قراردادی و توسعه زنجیره‌ها تلاش می‌کنیم.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=33639

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.