• امروز : شنبه - ۱۵ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 6 December - 2025
2
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز:

ما در انقلاب صنعتی چهارم، باید تماشاگر باشیم یا بازیگر فعال؟

  • کد خبر : 42910
  • 05 آبان 1404 - 16:05
ما در انقلاب صنعتی چهارم، باید تماشاگر باشیم یا بازیگر فعال؟
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز گفت: در انقلاب صنعتی چهارم، آیا ما باید تماشاگر باشیم یا بازیگر فعال؟ مسئولیت ما در روابط عمومی این است که از هوش مصنوعی نه به‌عنوان ابزاری برای فریب و خبرسازی یا تصویرسازی جعلی، بلکه به‌عنوان فرصتی برای گفت‌وگوهای صادقانه‌تر و عمیق‌تر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، محمدباقر فرهند، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز امروز در نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و محوریت هوش مصنوعی که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، با اشاره به تحول عظیم فناوری‌های نوین و نقش هوش مصنوعی در عرصه رسانه و ارتباطات، بر ضرورت بازنگری در نقش روابط عمومی‌ها تأکید کرد.

وی مطرح کرد: حدود ۲۳ سال پیش استادی داشتم که جمله ای را گفت که هنوز در ذهنم مانده است؛ و بیان کرد که آینده از آنِ دانشی است که بتواند واقعیت‌های مجازی را خلق کند. ما از مرز تخیل عبور کرده‌ایم و هوش مصنوعی دیگر یک مفهوم دور از ذهن نیست، بلکه قلمروی قدرتمندی است که هم‌زمان با انقلاب صنعتی چهارم، حقیقت و ارتباطات انسانی را دگرگون کرده است.

فرهند با تأکید بر اینکه سواد رسانه‌ای امروز تنها به معنای تشخیص اخبار جعلی از واقعی نیست، اذعان کرد: نباید سواد رسانه‌ای را به سطح تشخیص خبر جعلی تقلیل دهیم. ما باید بدانیم هوش مصنوعی چگونه فکر کرده، چگونه محتوا تولید می‌کند و چگونه ممکن است ناخواسته تعصب یا خطا را در جامعه ترویج دهد. این دقیقاً همان جایی است که نقش روابط عمومی معنا پیدا می‌کند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین المللی استانداری البرز روابط عمومی را در دنیای جدید فراتر از تولید و انتشار پیام دانست و خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی‌ها باید شفاف باشند، درمانگر اطلاعات شوند و نقش مربی سواد رسانه‌ای را ایفا کنند تا بتوانند در میان سازمان‌ها، جامعه و رسانه‌ها پل ارتباطی سالم و پایداری بسازند. اگر این پل بر پایه اطلاعات نادرست شکل گیرد، قطعاً فرو خواهد پاشید.

وی عنوان کرد: در انقلاب صنعتی چهارم، آیا ما باید تماشاگر باشیم یا بازیگر فعال؟ مسئولیت ما در روابط عمومی این است که از هوش مصنوعی نه به‌عنوان ابزاری برای فریب و خبرسازی یا تصویرسازی جعلی، بلکه به‌عنوان فرصتی برای گفت‌وگوهای صادقانه‌تر و عمیق‌تر استفاده کنیم. سواد رسانه‌ای در عصر هوش مصنوعی، کلید روشنایی در دنیایی تاریک از اطلاعات است.

فرهند روابط‌عمومی‌ها را نگهبانان این کلید دانست و با بیان اینکه اگر این کلید را درست به کار بگیریم، می‌توانیم از غرق شدن در تاریکی اطلاعات جلوگیری کنیم، اظهار کرد: جهان ارتباطی ما به یک روایت تازه از هوش مصنوعی نیاز دارد. هوش مصنوعی برای ما قصه‌هایی می‌سازد که مرز میان واقعیت و مجاز را محو می‌کند. ما باید جامعه‌ای بسازیم که قصه‌های واقعی و قابل‌درک را بشنود.

وی مطرح کرد: از همه درخواست می کنم ما را در مسیر ساختن یک روایت و قصه درست برای حوزه سواد رسانه‌ای در استان البرز یاری کنند؛ استانی که به‌دلیل همجواری با پایتخت، تأثیر فرهنگی و اجتماعی متقابلی دارد و می‌تواند در توسعه و ترویج سواد رسانه‌ای نقشی محوری ایفا کند. بیایید با کمک یکدیگر قصه‌ای خوب و الهام‌بخش برای آینده البرز بسازیم که حال جامعه را بهتر کند.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=42910

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.