• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

مردم نباید هزینه‌ بی‌مسئولیتی و سیاسی کاری برخی دولتمردان را بپردازند

  • کد خبر : 5735
  • 07 خرداد 1400 - 11:31
مردم نباید هزینه‌ بی‌مسئولیتی و سیاسی کاری برخی دولتمردان را بپردازند
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد تصریح کرد: مردم نباید هزینه‌ بی‌مسئولیتی و سیاسی کاری برخی دولتمردان را بپردازند، لذا ضروری است بانک مرکزی که اینک رئیس آن در زمره نامزدهای ریاست جمهوری قرار گرفته، هرچه سریع تر تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در خصوص كاهش واردات كالاهای اساسی و افزايش واردات كالاهای غيرضروری توسط دولت اظهار نگرانی کرد و گفت: این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز بروز بحران و كمبود كالاهای اساسی و ضروری در ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت جدید باشد.

وی ادامه داد: طبق آمار، از اول فروردین ۱۴۰۰ واردات پنج قلم کالاهای اساسی از جمله دانه‌هاي روغني، جو، ذرت و … که مشمول ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شدند از نظر ارزشی حدود ۲۲درصد و ۲۰ قلم کالای ضروری از جمله دام سبک و سنگين، جوجه، گوشت مرغ، شير خشك، كره، حبوبات، برنج، شكر خام نيشكری،‌ كودهای معدني و شيميايي و … حدود ۴۱درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به آمار اعلام‌شده از سوی گمرک مبنی بر افزايش ۴۵درصدی ميزان واردات در يک‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه بیان کرد: این افزایش مصداق عدم اجرای قانون بودجه توسط دولت است، دولت برخلاف قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوبه‌ای را در  ۲۳ فروردین تصویب کرده که طی آن، گمرک را مجاز کرده تا زمان تصويب و ابلاغ سود بازرگانی و حقوق ورودی (كه زمان آن نيز نامعلوم است) حقوق ورودی جهت ترخيص كالاها از گمركات كشور را بر اساس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه کند.

عسگری در ادامه اظهار کرد: درحالي‌که بر اساس بند “و” تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نرخ ارز مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به ‌استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهيزات پزشکی در سال ۱۴۰۰، نرخ ارز اعلام‌شده توسط بانک مرکزي یعنی همان نرخ سامانه ETS است و اجرای اين بند همانند ساير اجزای قانون بودجه از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا بوده و تخلف از آن، نقض صريح قانون است که حتما توسط مجلس پیگیری خواهد شد.

واردات کالاهای غیرضروری، مهم ترین عامل ضربه به تولید

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به آمارهای سازمان توسعه تجارت مبنی بر میزان واردات کالاهای غیرضروری و مصرفی، اذعان کرد: ميزان واردات كالاهای واسطه‌ای، مصرفی و دارای طبقه‌بندی نامشخص که از نظر ارزشی به ترتيب با رشدهای ۳۸، ۸۷ و ۳۵۳ درصد مواجه بوده‌اند، عامل ضربه به تولید و اتلاف منابع محدود ارزی است و رشد مربوط به کالاهای مصرفي، موجب نابساماني اقتصاد و توزيع رانت توسط دولت شده است.

وی ضمن اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در خصوص اینکه دولت تا آخرین روز کاری خود با انگیزه روزهای نخست تلاش خواهد کرد، خاطرنشان کرد: چرا دولت در ماه‌های پایانی خود دغدغه تامين نيازهاي اساسي كشور را به فراموشی سپرده است؟ به طوری که آمارهای رسمی حکایت از كاهش واردات كالاهاي اساسي و ضروری و افزايش واردات كالاهاي غير ضروری دارد.

تذکر به بانک مرکزی جهت تخصیص ارز برای واردات به موقع نهاده‌های دامی

عسگری با اشاره به نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به معاون اول رئیس جمهور گفت: عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند نگران کننده است، چرا که هرگونه وقفه در پرداخت ارز مورد نیاز در این بخش منجر به آثار زیان‌بار و غیرقابل جبران در آینده نزدیک خواهد شد و دولت آتی را در ابتدای روی کارآمدن با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد تصریح کرد: مردم نباید هزینه‌ی بی‌مسئولیتی و سیاسی کاری برخی دولتمردان را بپردازند، لذا ضروری است بانک مرکزی که اینک رئیس آن در زمره نامزدهای ریاست جمهوری قرار گرفته، هرچه سریع تر تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=5735

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.