• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
5
امام جمعه نظرآباد:

مظاهر بی عفتی در جامعه باید از بین برود/ ضرورت تولید پوشاک زیبا اما اسلامی با نرخ مناسب

  • کد خبر : 18333
  • 19 خرداد 1402 - 21:02
مظاهر بی عفتی در جامعه باید از بین برود/ ضرورت تولید پوشاک زیبا اما اسلامی با نرخ مناسب
امام جمعه نظرآباد مقابله با مظاهر بی حجابی و بی عفتی در جامعه را راهکار ترویج عفاف و حجاب در جامعه دانست و گفت: تولید پوشاک زیبا اما اسلامی و با نرخ مناسب ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حجت الاسلام سید سجاد موسوی، امام جمعه نظرآباد امروز در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار (ع) در خصوص حیا و رابطه آن با عفت گفت: پیامبر اکرم (ص) در رابطه با اهمیت حیا می فرمایند: حیا تمام دین است، یعنی اگر انسانی اهل حیا باشد، دیندار است.

وی مطرح کرد: حضرت علی (ع) نیز می فرماید: شرم و حیا انسان را از کارهای زشت باز می دارد و موجب پاکدامنی و عفت می شود. هرچه شرم و حیا بیشتر باشد، به همان اندازه پاکدامنی بیشتر خواهد شد. یکی از راه های گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، ترویج حیا در بین خانواده ها و دومین راهکار آن، آگاهی بخشی و تبیین صحیح با توجه به نیاز افراد است.

امام جمعه نظرآباد با اشاره به اینکه اطلاع و آگاهی از هر چیزی موجب توجه به آن می شود، بیان کرد: انسان زمانی به پذیرش ارزش های دینی و اعتقادات مذهبی تن می دهد، قلبا آن را می پذیرد و عمل می کند که به آن باور داشته باشد و دلایل صدور حکم را بداند؛ هرچه آگاهی افراد نسبت به یک موضوع بیشتر باشد، بی شک به آن عمل می کند.

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر اهمیت آگاهی بخشی و تبیین صحیح موضوعات در جامعه اظهار کرد: اگر می خواهیم اقدامی در جامعه انجام و منکری حذف شود و معروفی رواج یابد، باید در ذهن فاعل، آن کار معروف شناخته شود. در بحث عفاف و حجاب نیز باید تبیین درست از سوی خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها، صداوسیما، مجالس و مجامع مختلف صورت گیرد.

با تندی و سرزنش کردن مشکلی حل نمی شود

وی افزود: تبیین عفاف و حجاب باید با دو رویکرد اهمیت آن و اهداف دشمن صورت گیرد. بدین منظور باید توجه داشته باشیم که کسانی که دچار ضعف در حجاب و عفاف هستند، با یکدیگر یکسان نیستند و تبیین برای هر یک شیوه خاصی را می طلبد. برخی افراد متدین، دیندار و علاقه مند به مسائل دینی هستند اما نمی دانند حجاب و عفاف حکم دین است که باید آن ها را از قرآن کریم و روایات آگاهی کرد.

امام جمعه نظرآباد ادامه داد: عده ای می دانند که عفاف و حجاب حکم دین است اما احکام و حدود آن را نمی دانند که لازم است این موارد برای آن ها بیان شود. برخی افراد به اصطلاح دیندار گاهی هنگام مواجهه با نامحرم و صحبت کردن با آن ها، خندیدن و … مانند محارم خود با آن ها رفتار می کنند؛ بنابراین باید این افراد را با حدود حجاب و عفاف آشنا کرد.

حجت الاسلام موسوی گفت: برخی افراد نیز حجاب را محدودیت و مانع آزادی و زیبایی می دانند که باید به شبهات آن ها پاسخ داد. به نظر می رسد اگر مسئله حجاب و عفاف با لطافت، ظرافت و متناسب با سن مخاطب بیان شود، قطعا مورد پذیرش واقع خواهد شد اما ما گاهی به جای تبیین معروف و منکر، مخاطب را سرزنش می کنیم، غافل از اینکه با خطابه، تندی و سرزنش کردن هیچ مشکلی حل نمی شود.

وی مقابله با مظاهر بی حجابی و بی عفتی در جامعه را دیگر راهکار ترویج عفاف و حجاب در جامعه دانست و اظهار کرد: نمی شود که ما فقط تعریف، تمجید و درخواست کنیم اما از سوی دیگر، مظاهر فساد در جامعه وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی، مسئولیت مسئولین بیشتر و سنگین تر می شود. به منظور مقابله با مظاهر فساد، باید با فروشگاه هایی که پوشاک نامتعارف می فروشند، برخورد شود.

ضرورت ایجاد فروشگاه های حجاب و عفاف 

امام جمعه نظرآباد با تاکید بر ضرورت نظارت صحیح بر تهیه و پخش فیلم ها بیان کرد: با توجه به اینکه در مقابل فراوانی لباس های نامتعارف، یکی از مشکلات خانواده های متدین، تهیه پوشاک مناسب است، راه اندازی فروشگاه های حجاب و عفاف و تولید پوشاک زیبا اما اسلامی و با نرخ مناسب ضرورت دارد که مسئولین مربوطه باید برنامه ریزی های لازم را در این زمینه داشته باشند.

حجت الاسلام موسوی اذعان کرد: همانگونه که در موضوعات متعدد سوبسید می دهیم، در زمینه فرهنگ نیز باید کاری کنیم؛ اگر می خواهیم حجاب و عفاف در جامعه گسترش یابد، باید عنایت ویژه ای به این موضوع داشته باشیم و همانگونه که با مظاهر بی حجابی و بی عفتی برخورد می شود، باید به افرادی که در این مسیر گام بر می دارند، سوبسید داده شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) مبنی بر تقویت روحیه ایمان و امید در جامعه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۴ سال گذشته با این روحیه توانسته تحولات اساسی در سه سطح داخلی، جهان اسلام و جهانی ایجاد کند که این موضوع خوشایند نظام حاکم بر جهان و جبهه استکبار نیست.

امام جمعه نظرآباد خاطرنشان کرد: دشمن قصد دارد با تبلیغات سوء، دروغ پراکنی و ایجاد شایعه، روحیه ناامیدی را به جامعه تزریق و مردم را نسبت به یکدیگر و مسئولان بدبین کند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هر کس که علاقه مند به نظام اسلامی، امامین انقلاب و مردم است، باید در جهت کارآمدی نظام اسلامی و امیدآفرینی تلاش کند.

پیام رونمایی از موشک فتاح، تغییر وضعیت از بازدارندگی و دفاع به تهاجم است

حجت الاسلام موسوی یکی از عوامل ایجاد امید در جامعه را خدمت صادقانه، خالصانه و جهادی به مردم دانست و مطرح کرد: رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح یکی از اخبار خوشی بود که موجبات خوشحالی ملت ایران، جبهه مقاومت و علاقه مندان به نظام اسلامی و از سوی دیگر موجبات حیرت، شگفتی و هراس رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار و استکبار جهانی را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: دستیابی به این موشک یک پیام روشن و آشکار برای دشمنان داشت که آن، تغییر وضعیت از بازدارندگی و دفاع به تهاجم است. اگر تا امروز، دشمنان ما به ویژه رژیم صهیونیستی، از حمله به ایران صحبت می کرد اما جرأت اقدام نداشت، پس از رونمایی از این موشک، دیگر حتی جرأت فکر کردن به حمله به ایران را هم ندارند.

امام جمعه نظرآباد بیان کرد: دشمنان می دانند که اگر روزی حتی فکر حمله به ایران را نیز در ذهن داشته باشند، در عرض چند دقیقه رژیم صهیونیستی با خاک یکسان خواهد شد. با شنیدن اخباری همچون رونمایی از موشک فتاح، این سوال در ذهن مردم ایجاد می شود که چگونه با همه تهدیدات، تحریم ها و دشمنی ها، علیرغم پیشرفت های گسترده در صنایع دفاعی، در برخی صنایع مانند خودروسازی شاهد رشد و شکوفایی نیستیم؟

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه این سوال تا به امروز پاسخ داده نشده است، اذعان کرد: انتظار مردم، ایجاد تحول در صنعت خودروسازی، هم از صنعتگران، هم از خودروسازان و هم از مسئولان است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام اساسی داشته باشند؛ تحول در صنعت خودروسازی اتفاق نمی افتد مگر در شرایطی که منافع ملی بر منافع شخصی ترجیح داده شود.

مدیریت شهری از خدمت به طبقه محروم و مستضعف جامعه غافل نشود

وی با بیان اینکه تا زمانیکه خودروسازان به فکر درآمد شخصی و افزایش سرمایه خود باشند، شاهد رشد و شکوفایی نخواهیم بود، در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل تابستان قرار داریم، مسئولان نهادهای فرهنگی باید از همین حالا فکری برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان کنند و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه داشته باشند.

امام جمعه نظرآباد بیان کرد: از سوی دیگر مجموعه هایی که امکاناتی از جمله سالن های ورزشی، تفریحی و … دارند، آن ها را در اختیار مجموعه های فرهنگی قرار دهند. در فصل تابستان، پایگاه های بسیج، پایگاه های مساجد و کانون های فرهنگی مساجد مشغول فعالیت هستند و کودکان و نوجوانان در این اماکن در دوره های آموزشی، فرهنگی و تربیتی آن ها استفاده می کنند اما گاها برخی مسئولان با آن ها همکاری ندارند.

حجت الاسلام موسوی مطرح کرد: مجموعه مدیریت شهری در کنار انجام پروژه ها و اجرای طرح های بزرگ، نباید از خدمت به طبقه محروم و مستضعف جامعه غافل شود. کوچه هایی در این شهرستان وجود دارند که چون مطالبه گری صورت نمی گیرد، حتی یک لکه گیری آسفالت هم در آن ها انجام نشده است. انتظار ما تشکیل کمیته ای به منظور ارائه این گونه خدمات در شهرستان است.

وی ضمن توصیه به شهرداری ها برای افزایش سرعت خدمت رسانی به مردم، تصریح کرد: گاهی شخصی برای اخذ جواز ساختمان ماه ها درگیر است که این زیبنده جامعه اسلامی نیست. گاها اخباری شنیده می شود مبنی بر اینکه برخی افراد به دنبال منافع شخصی خود هستند و می خواهند سهم خواهی کنند. این موضوع در بین مردم مطرح شده که برخی از اعضای شورای شهر به دنبال ورود نزدیکان خود به شهرداری هستند.

امام جمعه نظرآباد متذکر شد: شهرداری و شورای اسلامی شهر با این موضوع مقابله کند و اجازه ندهد چنین اتفاقی بیفتد زیرا ارزش اقدامات خوب آن ها را از بین می برد. بدانید که اگر حتی یک مورد اقدام بدون ضابطه انجام شود، چنان جرأتی دارم که پشت همین تریبون، نام شخص خاص و کسی که وارد شهرداری شده است را رسما اعلام کنم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=18333

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.