• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور؛

معرفی ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی/ اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس شد

  • کد خبر : 8049
  • 24 خرداد 1401 - 10:37
معرفی ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی/ اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس شد
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور به تاسیس اولین باغ مادری گردو در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی به جامعه باغبانی نیز شناسایی و معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، شکرالله حاجی‌وند رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در مراسم معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری مؤسسه علوم تحقیقات علوم باغبانی کشور که در باغ دولتی کمالشهر کرج برگزار شد، گفت: سطح زیر کشت محصولات باغبانی در کشور حدود سه میلیون هکتار است و سالانه از این مقدار حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن محصول برداشت می‌شود.

وی باغبانی در کشور را یک ظرفیت بسیار عظیم و اقتصادی دانست و اذعان کرد: از ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در کشور، بیش از ۲/۳ میلیارد دلار آن سهم محصولات باغبانی است، البته این محصولات به شکل‌های پک شده، کمپوست، کمپوت و فرآوری شده نیز صادرات می‌شود و این موضوع نشان می دهد که صادارت محصولات کشاورزی بیشتر از رقم یاد شده صورت می گیرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به شعار امسال در حوزه کشاورزی مبنی بر دانش بنیان بودن و با بیان اینکه باغبانی در ایران از جایگاه اقتصادی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: در این خصوص بر یافته‌ها و دانش فنی روز متمرکز شده‌ایم ضمن اینکه تغییر اقلیم و بهره‌وری پایین (عملکرد پایین) دو مورد از مهم ترین چالش‌های ما در حوزه باغبانی محسوب می‌شود.

حاجی وند با بیان اینکه یکی از مهم ترین کارهایی که در زمینه دانش بنیان دنبال می‌کنیم تولید رقم در محصولات باغبانی است، گفت: بر این اساس تاکنون ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی شناسایی و به جامعه باغبانی معرفی شده است. از سوی دیگر بیش از ۳۵۰ رقم از ارقام خارجی وارد و طی یک تا دو سال اخیر در قالب تفاهم نامه‌ با معاونت علوم باغبانی تحویل نهالستان‌ها و بخش خصوصی شده است.

ایجاد ۲ دانش جدید برای جلوگیری از سرمازدگی گردو

وی با اشاره به سرمازدگی بخشی از محصولات گردو در کشور و با بیان اینکه بر این اساس برای جلوگیری از سرمازدگی این محصول، از سوی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور دو دانش فنی جدید در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، گفت: تحویل اقلام جدیدی از محصولات گردو مانند چالدران، الوند، کاسپین، پرشین، جمال و… بودند به بخش خصوصی از جمله اقدامات ما بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور خاطرنشان کرد: با این امر دیگر سرمازدگی دو محصول بادام و گردو را در کشور نخواهیم داشت، مگر اینکه باغداری این امر را اجرا نکرده باشد، البته بهترین راهکار انتخاب رقم مناسب است. برای جلوگیری از سرمازدگی زردآلو نیز بیش از ۳۵ رقم جدید در اختیار داریم که در استان البرز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی داریم در یک منطقه، عرضه‌ و به استان دیگر منتقل کنیم.

حاجی وند با اشاره به استقبال بخش خصوصی از این موضوع خاطرنشان کرد: بر این اساس در قالب کار دانشی و فنی، باغ مادری و تولید نهال گردو در منطقه تویسرکان همدان تشکیل شد و اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس و برای نخستین بار کاشت نهال گردوی عاری از ویروس با لیبل جدید توسط مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور و بخش خصوصی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید محصول گردو اقدام دیگری همچون ترویج و توسعه تکنیک سرشاخه کاری توسط مؤسسه نهادینه شد، گفت: این امر از سال ۹۶ با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و سایر استان‌ها آغاز شد و براین اساس، مؤسسه دوره آموزشی تکمیلی را برای تیم‌های مشخص شده با ارائه گواهینامه برگزار می‌کند و تیم‌های ماهر پیوند، پرورش یافته و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرند.

حاجی وند گفت: با توجه به اینکه یافته‌های فنی و علمی باید مرتب به روز و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند که بر این اساس امروز از تمام همکاران حوزه‌های فنی موسسه و مدیران تصمیم گیر در حوزه باغبانی البرز و وزارت جهاد کشاورزی دعوت به همکاری و به صورت ویژه تکنیک‌ها و دانش فنی روز، ارقام، تکنیک‌های جدید سرشاخه کاری و رقم‌های جدید در بادام ارائه شد تا با اطلاعات کافی، اقدامات لازم در استان و سطح کشور انجام شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=8049

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.