• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
14

نارضایتی استاندار البرز از عملکرد برخی مدیران چهارباغ/ عبداللهی: چهارباغ، تنها شهرستانی که تغییر کاربری و ساخت ساز در آن بی حساب و کتاب است

  • کد خبر : 23388
  • 03 آبان 1402 - 21:30
نارضایتی استاندار البرز از عملکرد برخی مدیران چهارباغ/ عبداللهی: چهارباغ، تنها شهرستانی که تغییر کاربری و ساخت ساز در آن بی حساب و کتاب است
استاندار البرز ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد برخی مدیران چهارباغ گفت: چهارباغ تنها شهرستانی است که بی حساب و کتاب، تغییر کاربری و ساخت و ساز در آن صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، جلسه شورای اداری شهرستان چهارباغ عصر امروز با حضور استاندار البرز، فرماندار و امام جمعه چهارباغ، نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل استان و مدیران شهرستانی در سالن شهدای چهارباغ فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دربانی، امام جمعه چهارباغ در این جلسه مسئولین و مدیران را واسطه فیض خداوند دانست و مطرح کرد: فرصت طلایی خدمتگزاری که از سوی خداوند در اختیار ما قرار گرفته بسیار زودگذر است و مانند ابر بهاری می آید و می رود. اگر موفق شویم از این فرصت به نفع ملت، اسلام و انقلاب استفاده کنیم برنده هستیم، در غیر این صورت بازنده واقعی خواهیم بود.

دالوند، مدیر آبفای چهارباغ با اشاره به اینکه همه چاه های موجود در این شهرستان از چاه های عمیق بهره برداری می شوند، عنوان کرد: تلاش بر این است که تامین آب این شهرستان از سد طالقان صورت گیرد. به دلیل اینکه چهارباغ شهرستانی است که دارای جمعیت غیربومی و اقامتگاه های غیردائم بسیار است، انشعابات غیرمجاز در آن به وفور یافت می شود که همین موضوع موجب کاهش تولید آب نیز شده است.

وی نیاز آبی شهرستان چهارباغ در سال آینده را سه حلقه چاه در شهر و هفت حلقه چاه در روستاها عنوان و بیان کرد:‌ با توجه به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب در این شهرستان، نیاز به ۲۰ کیلومتر اصلاح شبکه در سال آینده وجود دارد که انتظار داریم کمکی به ما صورت گیرد تا بتوانیم گره ای از مشکلات چهارباغ در حوزه آب و فاضلاب باز کنیم.

در این جلسه به دستور استاندار البرز مقرر شد اداره آبفا نسبت به جانمایی محل احداث تصفیه خانه چهارباغ ظرف سه روز کاری اقدام و به همراه مدیر محیط زیست شهرستان از آن بازدید کند و کلنگ زنی این پروژه در ایام دهه مبارک فجر صورت گیرد. همچنین پس از کلنگ زنی باید تابلوی اعلام زمان اتمام پروژه نیز مقابل محل مربوطه جانمایی و نصب شود.

همچنین مقرر شد نسبت به حل مشکلات آب شرب روستاهای چهارباغ از جمله دهکده طالقانی از طریق انجام اقدامات قانونی اقدام و سایر موارد مرتبط با این مشکلات تا دهه مبارک فجر برطرف شود و دهیاران نیز به موضوع ورود و با کمک و همکاری آبفا، مسائل روستایی را برطرف کنند. همچنین موضوعات مرتبط با آبفا احصا و برنامه ریزی دقیق و مدون در خصوص آن ها در قالب یک چارت و جدول زمانبندی به فرمانداری ارائه شود.

احداث ۴۲.۵ هکتار گلخانه در چهارباغ

مهرداد بختیاری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چهارباغ نیز در این جلسه اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۷ هکتار گلخانه در این شهرستان وجود دارد که در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۳ هکتار افزایش یافت و در سال جاری نیز حدود ۴۲.۵ هکتار گلخانه در دست احداث است. پیشرفت فیزیکی این پروژه ها باید مورد بازدید قرار گیرد و برای اخذ مجوزهای مربوطه ارسال شود.

استاندار البرز در پاسخ، عملکرد جهاد کشاورزی چهارباغ را بسیار ضعیف ارزیابی و اذعان کرد:‌ در شرایطی که در ابلاغ ریاست جمهوری، احداث گلخانه ها توسعه داده و دستورات لازم برای احداث دو هزار هکتار گلخانه صادر شده است، در شهرستان چهارباغ که مستعد و دارای ظرفیت است، فقط ۵۰ هکتار گلخانه اضافه شده است که این آمار رضایت بخش نیست.

وی با تاکید بر اینکه احداث گلخانه به هیچ پروانه و مجوزی نیاز ندارد و متقاضیان حتی از فردا صبح می توانند نسبت به انجام آن اقدام کنند، اظهار کرد: این مجوز نیز وجود دارد که به مردم اجازه دهید در زمین های قولنامه ای اقدام به احداث گلخانه کنند. این اقدام علاوه بر مجوز و پروانه، به پرداخت عوارض نیز نیاز ندارد. هر کس این اقدام را انجام ندهد، از دستور بنده سرپیچی کرده است.

احداث گلخانه مشمول قانون تغییر کاربری نمی شود

عبداللهی اذعان کرد: احداث گلخانه ضمن اینکه مشمول قانون تغییر کاربری نمی شود، از از بین رفتن زمین ها جلوگیری می کند، مصرف آب را تا یک دهم کاهش می دهد، ایجاد اشتغال و ثروت سازی می کند و صادرات را افزایش می دهد بنابراین مدیران روستاها توجه و همکاری ویژه ای در این زمینه داشته باشند. چهارباغ تنها شهرستانی است که بی حساب و کتاب، تغییر کاربری و ساخت و ساز در آن صورت می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی چهارباغ مشکل آب اراضی را یکی از چالش های پیش روی توسعه گلخانه ها دانست و مطرح کرد: در هشت ماهی که این مسئولیت را عهده دار شده ام، حدود ۳۵ درصد در این زمینه پیشرفت داشته ایم اما با چالش های بسیاری در زمینه های آب، شرایط فنی احداث گلخانه، بازار و بالا بودن قیمت زمین مواجه هستیم و باید واقع بینانه به این مسئله نگاه کنیم اما تلاش و پیگیری ها ادامه دارد.

بختیاری اذعان کرد: فاکتورهای بسیاری در احداث گلخانه دخیل هستند که فرد متقاضی این اقدام باید آن ها را دارا باشد. بنده هم به عنوان یک مدیر نباید راهی را مقابل پای کشاورز قرار دهم که در بین مسیر گرفتار و با مشکل مواجه شود یا گلخانه ای را احداث کند که نتواند تولید داشته باشد و پس از آن هزاران مشکل پیش بیاید که مجبور باشیم برای حل آن ها جلسات مستمر برگزار کنیم.

ساخت و ساز در چهارباغ وضعیت خوبی ندارد

استاندار البرز احداث گلخانه را نوعی سرمایه گذاری دانست و با اشاره به اینکه اگر با مردم همراه باشیم، به آن ها احترام بگذاریم و خواسته ها و مطالباتشان را پیگیری کنیم، همه امور با سهولت و سرعت پیش می روند، خطاب به مدیر جهاد کشاورزی گفت:‌ نسبت به نصب بنرهایی جهت اطلاع رسانی تسهیلات ویژه برای ایجاد گلخانه در شهر و روستاها اقدام کنید تا مردم نسبت به انجام آن ترغیب شوند.

عبداللهی با بیان اینکه ساخت و ساز در شهرستان چهارباغ و روستاهای آن وضعیت خوبی ندارد و من از این موضوع رضایت ندارم، متذکر شد: اگر مدیر روستایی در این زمینه در کار خود کوتاهی کند باید پاسخگو باشد اما نباید اجازه تغییر کاربری داده شود. اگر کسی را به دستگاه نظارتی معرفی کردیم، به دلیل رعایت قانون است. طبق قانون، پیش از دیوارکشی و در لحظات اول باید تخریب صورت گیرد بنابراین در بازدیدها اجازه دیوارکشی داده نشود.

وی مطرح کرد:‌ شهرستان نوپای چهارباغ یک خیابان و حدود ۲۰ روستا دارد که باید آن را از ریشه ساخت و پایه گذاری کرد. اگر بتوانیم یک شهرستان تمیز و مرتب و بدون اشکال را مدیریت کنیم، می توانیم به الگویی در کشور تبدیل شویم. اگر قصد کار نداشته باشیم، هزاران بهانه و دلیل می آوریم که آن را انجام ندهیم اما اگر بخواهیم کار کنیم و اراده داشته باشیم، کوه هم جلودار ما نخواهد بود؛ همه باید دلسوزانه تلاش کنیم.

هفت درصد البرزی ها روستانشین هستند

استاندار البرز اذعان کرد: در صورتی می توان گفت که مدیر روستایی خوب کار کرده است که زندگی دائم و اشتغال را به روستا بازگردانده باشد. در کشور، هیچ روستای استان البرز به عنوان روستاهای محروم مطرح نیستند زیرا روستاهای این استان برخوردار و تقریبا همه اهالی آن ها ویلانشین هستند. پیش از انقلاب، ۷۰ درصد مردم روستانشین و ۳۰ درصد شهرنشین بودند اما اکنون این میزان برعکس شده است.

وی با بیان اینکه در استان البرز ۹۳ درصد مردم شهرنشین و هفت درصد روستانشین هستند، عنوان کرد:‌ اگر زمینی در روستاها به طرح هادی افزوده شود، ارزش و قیمت آن افزایش می یابد، در عین حال مدیران روستاها باید نسبت به ایجاد شغل، زندگی و بومگری در آن ها اقدام کنند. همه روستاها این قابلیت را دارند که به ۱۰۰ سال پیش برگردانده شوند و جان بگیرند.

عبداللهی با اشاره به اینکه قرارگیری روستایی که در آن ایجاد شغل شود، در طرح هادی در دستورکار قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: اکنون روستاها دارای آب و برق و گاز و قابل سکونت هستند و می توان زندگی را به آن ها بازگرداند و ایجاد شغل کرد. نهضت ملی مسکن و ساخت شهرک ها خارج از بافت های شهری به عارضه ای تبدیل شده اند، بنابراین باید در راستای احیای روستاها تلاش شود.

استاندار البرز با تاکید بر اینکه تمام آسانسورهای ساختمان های شهرک ابریشم باید تا دهه فجر افتتاح شود تا رضایتمندی اهالی افزایش یابد، اذعان کرد: ۴۰ درصد ساختمان های شهرک ابریشم نیز باید تا دهه مبارک فجر بازسازی و رنگ آمیزی شوند و در حوزه ساخت و ساز و تامین مسکن مدیران و علمای مساجد نیز پیگیری ها و اقدامات لازم صورت گیرد.

خبرنگار:‌ مینا صدیقیان

عکاس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=23388

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.