• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
5
رئیس کل دادگستری استان البرز مطرح کرد؛

نقش موثر مشاوران املاک در کاهش اختلافات حقوقی/ ۹۰ درصد بنگاه های مشاور املاک دارای پروانه هستند

  • کد خبر : 23354
  • 03 آبان 1402 - 8:38
نقش موثر مشاوران املاک در کاهش اختلافات حقوقی/ ۹۰ درصد بنگاه های مشاور املاک دارای پروانه هستند
رئیس کل دادگستری استان البرز یکی از چالش‌های قوه قضائیه را افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی دانست و مشاوران املاک را کمک موثری در این زمینه دانست.

به گزارش دیده بان البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در اولین همایش آموزش تخصصی املاک و مستغلات استان گفت: اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف قوه قضائیه را بیان می‌کند و پیشگیری از وقوع جرم را در آخرین بند می‌آورد، اما این امر بر همه موضوعات مقدم است چراکه اگر این وظیفه همگانی به درستی انجام شود دعاوی کمتری خواهیم داشت.

وی مطرح کرد: از ویژگی‌های استان البرز است که در کنار فرصت‌های ایجاد کرده در معرض تهدیدات و آسیب‌های متعددی از جمله مهاجرت و ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری‌هاست که همین امر منشا مشکلات حقوقی و کیفری شده است. مشاوران املاک محل رجوع مردم برای انجام معاملات هستند، از این رو باید به اهمیت کار آن ها و نقشی که در کاهش دعاوی دارند توجه کنند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به افزایش پرونده‌ها در حوزه الزام به سند در استان عنوان کرد: اگر در معامله‌ای که صورت می‌گیرد شرایط قانونی رعایت نشود اختلافات متعددی را شاهد خواهیم بود. امیدواریم بتونیم با ارائه آموزش های مختلف در حوزه املاک، شاهد روند کاهشی دعاوی در این زمینه باشیم. در سال ۱۴۰۰، ۶ هزار و ۷۰۰ پرونده در حوزه الزام به سند رسمی ملک داشته و رتبه ۶ کشور را کسب کرده ایم.

فاضلی هریکندی افزود: در حوزه الزام به سند رسمی در سال ۱۴۰۱، ۶ هزار و ۹۰۳ پرونده در این حوزه و به جهت اینکه مالک به تعهد خود در معامله عمل نکرده ایجاد شده و شاهد رشد این دعاوی هستیم که البته بخشی به جهت رشد جمعیت و تورم است. یکی از چالش‌های قوه قضائیه، افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم است که موجب طولانی شدن زمان رسیدگی و عدم اتقان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیری از جرم اگرچه از وظایف قوه قضائیه است، اما با همت جمعی محقق می‌شود، اذعان کرد: مشاوران املاک به جهت نوع فعالیت می‌توانند کمک موثری در راستای کاهش اختلافات حقوقی و ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی روابط حقوقی اشخاص در حوزه معاملات املاک استان البرز در هفت ماهه نخست سال بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۲۰ واحد صنفی مشاورین املاک در این استان وجود دارد که بیش از نیمی از آن ها در مرکز استان و شهر کرج مستقر هستند.

فاضلی هریکندی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ۹۰ درصد واحدهای صنفی یعنی ۱۰ هزار و ۴۵۰ واحد دارای پروانه و یک هزار و ۱۷۰ واحد صنفی نیز فاقد پروانه هستند که برای ۶۰۹ واحد صنفی اخطار صادر و ۲۰۳ واحد نیز پلمب شده است. تاکنون ۴۱ دوره آموزشی ویژه مشاوران املاک برگزار شده که ۴۹ درصد از مشاورین املاک طی ۱۶ ماه گذشته در آن ها شرکت کرده اند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=23354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.