• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

نهاده دامداران و مرغداران تا پایان تیر ماه تامین می شود

  • کد خبر : 8112
  • 05 تیر 1401 - 15:34
نهاده دامداران و مرغداران تا پایان تیر ماه تامین می شود
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تامین حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده از ۴۹۰ هزار تن توسط شرکت آریاتجارت، گفت: مابقی نهاده‌ها تا آخر تیر ماه تامین و تحویل دامداران و مرغداران می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در میز اقتصادی شبکه یک سیما با موضوع «تاخیر در تامین نهاده‌ها»، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی مردم اعم از تخصیص و تامین نیازهای سفره آن ها با وزارت جهاد کشاورزی است اما با توجه به شرایط حاکم بر جهان در این برهه حساس زمانی، تامین نهاده‌ها و نیاز سفره مردم در همه کشورها دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون انتزاع، همه مسئولیت‌های واردات، خوراک مردم از مزرعه تا سفره و نظارت بر آن بر عهده وزارت جهادکشاورزی قرار داده شده است، یادآور شد: علاوه بر قانون انتزاع، شاهد اجرای اصلاحات اقتصادی و مردمی‌سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم نیز هستیم. حدود ۵۰ شرکت کوچک و بزرگ، وظیفه تامین نهاده‌ها را برعهده دارند اما جنگ روسیه و اوکراین سبب اختلال در تامین نهاده‌ها توسط این شرکت‌ها شده است.

عسکرزاده اذعان کرد: در برخی از موارد، خریداری توسط این شرکت‌ها انجام شده است ولی در زمان بارگیری شاهد ممانعت از آن بوده ایم، به همین دلیل چرخه تامین با مشکل مواجه شده است که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تدابیر لازم را در نظر گرفت که در این راستا تعداد تامین کننده‌ها را افزایش دادیم و شرکت‌های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی از شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان تعاون روستایی را پای کار آوردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود سه میلیون تن نهاده در بنادر و با بیان این که سامانه جامع تجارت بر فرآیند تامین کالاهای خارجی نظارت دارد، گفت: قسمتی از تاخیر به دلیل شرایط قبل جهانی بوده است، البته وزارت جهاد کشاورزی بر اساس سامانه بازارگاه از نظر سیستمی نظارت بر نهاده‌ها را انجام می‌دهد.

پول‌ خریداران نهاده‌های دامی از شرکت خاص در بانک کشاورزی بلوکه است

وی با اشاره به تامین حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده از ۴۹۰ هزار تن توسط شرکت آریا تجارت و تأخیر در تحویل نهاده‌ها توسط این شرکت، گفت: مابقی نهاده‌ها نیز تا آخر تیر ماه تامین و تحویل دامداران و مرغداران خواهد شد. مجموعه پول دریافتی در بانک کشاورزی بلوکه شده و موجود بوده و حتی یک دلار از حساب بانک مرکزی به این شرکت پرداخت نشده است.

عسکرزاده با اشاره به این که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده توسط این شرکت‌ها تامین شده است، گفت: تقریباً ۳۰۰ هزار تن از این میزان باقی مانده که برای تخصیص کیفیت ارزی با بانک مرکزی هماهنگ شده که نیازمند همدلی و همراهی است تا این نهاده‌ها آخر تیر ماه به دامداران و مرغداران تحویل داده شود.

وی با تاکید بر این که یکی از مشکلات در تحویل نهاده‌ها، حمل و نقل است، یادآور شد: یکی از محدودیت‌های گمرکات شمال بحث حمل و نقل است که تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا بخشی از نهاده‌ها را از جنوب تامین کنیم و تا آخر تیر ماه جاری تمامی نهاده‌ها به دست مرغداران و دامداران برسد.

اصلاحات سامانه بازارگاه تا اوایل شهریور ماه عملیاتی خواهد شد

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر در سامانه بازارگاه، گفت: اصلاحات این سامانه تا پایان مرداد و اوایل شهریور ماه عملیاتی خواهد شد. در حال حاضر سامانه بازارگاه میزان سهم نهاده‌های دامی واحدهای مرغداری و دامداری را مشخص می‌کند و سهم هر مرغدار و دامدار برای دریافت و مصرف نهاده‌ها مشخص است.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران نیز در برنامه میز اقتصادی با موضوع تاخیر در تامین نهاده‌ها، گفت: بارگیری نهاده‌های دامی برای واحدهای گاوداری بزرگ در حال انجام است و تاکنون یک پنجم این نهاده‌ها آزاد شده و بارگیری می‌شود.

وی با بیان این که تامین ارز این نهاده‌ها توسط بانک مرکزی انجام شده است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام نشود آزادسازی نهاده‌ها از گمرک انجام نمی‌شود. دامداران ما به دلیل عدم تخصیص ارز، هم‌اکنون دچار مشکل شدند.

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران نیز با حضور تلفنی در این برنامه خبری بیان کرد: ذرت‌ها برای استفاده دامداران و مرغداران بارگیری می‌شود و این روند همچنان در بندر امیرآباد ادامه دارد. در  حال حاضر در این بندر حاضر هستم و امروز ۱۲ هزار تن نهاده دامی با ۴ کشتی بارگیری شده و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=8112

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.