• امروز : سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 17 September - 2024
4
امام جمعه ماهدشت:

نگاه مسئولین استانی و کشوری به ماهدشت تغییر کند/ ضرورت مدیریت فنی تر مسائل این حوزه با آینده نگری بهتر

  • کد خبر : 22655
  • 07 مهر 1402 - 13:32
نگاه مسئولین استانی و کشوری به ماهدشت تغییر کند/ ضرورت مدیریت فنی تر مسائل این حوزه با آینده نگری بهتر
امام جمعه ماهدشت گفت: ظرفیت های کشاورزی و دامداری فوق العاده ای در ماهدشت وجود دارند که می طلبد نگاه مسئولان در استان البرز و حتی کشور نسبت به این سرزمین عوض شود و فنی تر و با آینده نگری بهتر مسائل این حوزه را مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، حجت الاسلام والمسلمین علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر ضمن تبریک هفته وحدت و سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: دوره مدینه به مدت ۱۰ سال، فصل دوم دوران ۲۳ ساله رسالت پیغمبر است. سیزده سال در مكه، فصل اول بود كه مقدمه فصل دوم محسوب مى‌شود.

وی افزود: فصل دوم، دوران شالوده ریزى نظام اسلامى و ساختن یك الگو و نمونه از حاكمیت اسلام براى همه زمان‌ها و دوران‌هاى تاریخ انسان و همه مكان‌هاست. البته این الگو، یك الگوى كامل است و مثل آن ‌را در هیچ دورانى سراغ نداریم. با نگاه به این الگوى كامل، می توان شاخص‌ها را شناخت؛ این شاخص‌ها براى بشریت و مسلمان‌ها علامت‌هایى هستند كه باید به‌وسیله آن‌ها نسبت به نظام‌ها و انسان‌ها قضاوت شود.

امام جمعه ماهدشت مطرح کرد: نظامى كه پیامبر اسلام (ص) آن را ساختند، شاخص‌هاى گوناگونى دارد كه در بین آن‌ها هفت شاخص از همه مهم‌تر و برجسته‌تر است. شاخص اول، ایمان و معنویت بوده که انگیزه و موتور پیش برنده حقیقى در نظام نبوى، ایمانى است كه از سرچشمه دل و فكر مردم مى‌جوشد و دست و بازو و پا و وجود آن‌ها را در جهت صحیح به حركت در مى‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد عنوان کرد: بنابراین شاخص اول، دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است كه پیامبر (ص) آن از مكه آغاز کردند و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا بردند. دومین شاخص، قسط و عدل بوده و اساس كار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقى به حق‌دار بدون هیچ ملاحظه ای است.

در نظام نبوی، پایه همه چیز شناخت و بیداری است

وی شاخص سوم را علم و معرفت دانست و با اشاره به اینکه در نظام نبوى، پایه همه ‌چیز، دانستن، شناختن، آگاهى و بیدارى است، بیان کرد: در این نظام، به جای اینکه كسى را كوركورانه به سمتى حركت‌ دهند، مردم را با آگاهى، معرفت و قدرت تشخیص، به نیروى فعال، نه نیروى منفعل بدل مى‌كنند.

امام جمعه ماهدشت اذعان کرد: شاخص چهارم، صفا و اخوت بوده و در نظام نبوى، درگیرى‌هاى برخاسته از انگیزه‌هاى خرافى، شخصى، سودطلبى و منفعت‌طلبى مبغوض است و با آن مبارزه مى‌شود؛ فضا، فضاى صمیمیت، اخوت و برادرى و همدلى است. صلاح اخلاقی و رفتاری را می توان شاخص بعدی دانست که انسان ها را تزكیه و از مفاسد و رذائل اخلاقى، پیراسته و پاك و بااخلاق و مزکی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد تزكیه را یكى از پایه‌هاى اصلى دانست و با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) روى یكایك افراد، كار تربیتى و انسان‌سازى مى‌كردند، عنوان کرد: اقتدار و عزت شاخص دیگر است؛ جامعه و نظام نبوى، تو سَرى خور، وابسته، دنباله رو و دست حاجت به‌سوى این و آن دراز كن نیست، عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است و پس از شناخت صلاح خود، برای تامین آن تلاش می کند.

وی افزود: شاخص هفتم، کار، حرکت و پیشرفت دائمی است؛ در نظام نبوى توقف وجود ندارد و به‌طور مرتب، حركت، كار و پیشرفت در جریان بوده که البته این کار، لذت آور و شادی بخش است، كار خستگى آور و كسل‌كننده ای نیست؛ كارى است كه به انسان نشاط، نیرو و شوق‌دهد. پیامبر (ص) وارد مدینه شدند تا این نظام را سرپا کنند و آن را تا ابد در تاریخ به عنوان نمونه بر جای بگذارند.

انقلاب اسلامی واقعیتی در امتداد تاریخی رسالت پیامبر (ص)

امام جمعه ماهدشت با بیان اینکه تحقق چنین ویژگى‌هایى در یك حكومت، همان مدینه فاضله‌اى است كه آرمان و آمال بشریت در طول تاریخ است، مطرح کرد: امام راحل نیز با الگوبردارى دقیق و عالمانه از اصول برنامه‌اى حكومت نبوى (ص) یعنى شناخت صحیح از سرمایه انسانى به‌وجود آمده در مكتب اسلام توانستند در دنیاى‌ بى‌خدایى قرن جدید پرچم توحید را برافرازند.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد خاطرنشان کرد: همان مؤمنین دلداده به نبى عظیم الشأن بودند كه ستون‌ها و نیروهاى پیشران نظام اسلامى شدند. آرمان انقلاب اسلامى و آرمان حكومت نبوى (ص)، مشابه یکدیگر بودند. به همین جهت، انقلاب اسلامى، واقعیتى در امتداد تاریخى رسالت پیامبر اكرم (ص) است كه اسلام سیاسى و اجتماعى را برپا كرد.

وی افزود: این مقصد متعالى و قدسى موجب شد انقلاب اسلامى از امدادهاى غیبى و ملكوتى بهره گیرد و پدید آید. اگر بخواهیم همان حکومت نبوی را در این سرزمین تقویت کنیم، همه باید هفت شاخصه مذکور را تقویت کنند تا حکومت و نظامی محقق شود که تمدن اسلامی را رقم می زند و زمینه ساز قیام نهایی حضرت حجت (عج) می شود. این شاخص ها در برخی بخش ها ایجاد شده که باید در همه سطوح رقم بخورند.

امام جمعه ماهدشت با اشاره به پرتاب ماهواره نور سه که در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، بیان کرد: زمانی که تخصص، تعهد، ایمان و تقوا در کنار یکدیگر قرار گیرند، این شگفتی ها رقم می خورد. رئیس جمهور در سازمان ملل با بهره گیری از کلام رهبر معظم انقلاب گفت که جنگ جهانی علیه نهاد خانواده به راه افتاده که از چند منظر این نکته قابل تحلیل است.

خانواده، خاستگاه اصلی ارزش های فطری بشری

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد در رابطه با چرایی تهاجم به خانواده مطرح کرد: خانواده به عنوان اصیل‌ترین و اصلی‌ترین کانون جوامع بشری، خاستگاه اصلی ارزش‌های فطری بشری، اخلاقی‌ترین نهاد بشری، ریشه‌دارترین و صمیمی‌ترین کانون عواطف بشری و اولین و اصیل‌ترین کانون تعلیم و تربیت است که اگر جامعه‌ای از این موهبت محروم شود، آن جامعه از اصالت، هویت و معنویت تهی می شود.

وی افزود: در این صورت بشریت، با ارزش‌های ساختگی صاحبان قدرت، به هر چیزی تن می دهد و جهان عاری از اخلاق و معنویت، فضای مناسبی برای بهره‌کشی از انسان‌ها و حاکمیت هوا و هوس بوده و این تهاجم، جهان شمول است. سال‌ها قبل که ارزش‌های اخلاقی و معنوی در غرب در قالب‌هایی نظیر بی خدایی، لذت‌گرایی و پوچ‌گرایی، به مسلخ می‌رفت، کسی فکر نمی‌کرد دامنه تهاجم تا این حد گسترده شود.

امام جمعه ماهدشت با بیان اینکه تصور نمی شد ضد ارزش به ارزش و ناهنجاری به هنجاری فراگیر تبدیل شود و دامن تمام کشورها را بگیرد، اظهار کرد: حمله به نهاد خانواده از طریق برجسته‌سازی و حمایت وسواس‌گونه غرب از الگوهای منحرف جنسی، معطوف به یک حوزه جغرافیایی خاص نمی‌شود، ما با یک جنگ فراگیر و جهانی مواجه هستیم که در آن، هر یک از ملت‌ها و پیروان مذاهب مورد خطاب قرار می‌گیرند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین رادمرد، راهبرد کلان و فرماندهان نبرد دشمن یکسان هستند اما مجاری و ابزارهایی که توسط آن ها در مواجهه با هر مذهب، فرهنگ و ملتی به کار گرفته می‌شود، متفاوت است. باید متوجه ماهیت بازی دشمن و اجزای آن بود که این به‌معنای نقشه‌خوانی جنگ جهانی دشمن علیه نهاد خانواده است.

باید به تکلیف خود برای آگاه سازی و تبیین عمل کنیم

وی اضافه کرد: این مهم که زن، نقش محوری را در کانون خانواده ایفا می کند، علت تهاجم به ارزش‌های فطری زنان و تمرکز دشمنان بر این محور کلیدی را روشن می‌سازد. اگر زنان یک جامعه ارزش‌های فطری خود را از دست دهند، دیگر نمی‌توانند در خانواده نقش سازنده داشته باشند بلکه بالعکس موجب فروپاشی ارزش‌های خانه و خانواده خواهند شد.

امام جمعه ماهدشت بیان کرد: تلاش‌های گسترده جریان‌های ضد اخلاقی، در کشورهای مختلف برای استفاده‌ ابزاری از زنان با شعار بی‌اساس آزادی و حقوق زن، ریشه در این مسئله دارد. اتفاقات فتنه اخیر هم ناظر به همین مسئله بود و ایران به عنوان کشوری که به شکل مستقیم با این تدارک مستکبرین برای ایجاد برده داری مدرن مقابله می کند، سنگین ترین تهاجمات را تحمل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد مطرح کرد: آن هایی که عامدانه یا از روی جهل یا هر مسئله ای کشف حجاب می کنند و در خیابان ها می چرخند در این طراحی دشمن حرکت کرده و نمی دانند چه خسارتی به کانون خانواده وارد می کنند. ما باید به تکلیف خود برای آگاه سازی و تبیین عمل و به سمت تقویت نهاد خانواده و توسعه خانواده موفق حرکت کنیم.

وی هدف از این وظیفه همگانی را حفظ اسلام و انقلاب و ارزش ها، فضائل و خوبی ها دانست و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ظرفیت های کشاورزی و دامداری فوق العاده ای در ماهدشت وجود دارند که می طلبد نگاه مسئولان در استان البرز و حتی کشور نسبت به این سرزمین عوض شود و فنی تر و با آینده نگری بهتر مسائل این حوزه را مدیریت کنند.

نمی شود هر دستگاهی بر اساس منافع سازمانی خود تدبیری اتخاذ کند

امام جمعه ماهدشت اذعان کرد: پیشنهاد ما به استاندار پرتلاش البرز این است که با تشکیل یک قرارگاه فنی و تخصصی دستگاه های مرتبط با این حوزه مانند جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب، صنعت، معدن و تجارت، تعاونی ها و فعالان و خبرگان مردمی حوزه کشاورزی و دامداری و سایر مجموعه ها را گرد هم آورند و اولین اقدام، هماهنگی دستگاه ها در برنامه ریزی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد متذکر شد: نمی شود که هر دستگاهی بر اساس منافع سازمانی خود تدبیری اتخاذ کند و بخشنامه ای صادر کند. در نگاه کلان، نباید کشاورزی و دامداری فدای صنعت شود، حداقل با توسعه کشاورزی و دامداری صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی و دامداری را فعال کنند و توسعه دهند، نه اینکه کشاورز ما زمانی نگران آب و زمانی نگران آینده کشت و محصول خود باشد.

وی تاکید کرد: باید یک اطلس کشاورزی یا نقشه راه داشت و بر اساس آن عمل و نظارت و ارزیابی کرد که این کار قرارگاه مذکور است. کشاورزان ما حق آبه ای از سد کرج داشتند که به هر دلیلی از آن محروم شدند. حداقل برابر این حق از محل آبی که تصفیه می شود، باید آب در اختیار آن ها قرار گیرد چون دیگر آبی در این حوزه ندارند. امید است با این کار شاهد توسعه بهتر و کیفی تر این بخش مهم و اثرگذار باشیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=22655

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.