• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

هنوز با خودکفایی در زمینه تولید شکر در کشور فاصه داریم

  • کد خبر : 17096
  • 20 اردیبهشت 1402 - 11:58
هنوز با خودکفایی در زمینه تولید شکر در کشور فاصه داریم
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شورای قیمت گذاری مجلس، قیمت محصولات کشاورزی را اصلاح کرد و اکنون روند کار به گونه ای است که باید به سمت خودکفایی برویم، اما هنوز در این زمینه فاصله وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه مجلس برای توزیع شکر به نرخ دولتی گفت: ما در کشور یک نیاز سالانه به شکر داریم که بخشی از آن در داخل تامین می شود، در واقع سالانه حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر نیاز داریم که به طور متوسط ۱/۵ میلیون تن به وسیله چغندر قند و نیشکر در داخل کشور تولید می شود.

وی با اشاره به واردات حدود ۸۰۰ هزار تن و در برخی مواقع یک میلیون تن شکر به کشور، اذعان کرد: با این میزان شکر، هم باید نیاز خانوار و هم نیاز اصناف و صنایع تامین شود. با توجه به تلاطماتی که در بازار ارز اتفاق افتاد و همچنین جنگ روسیه و اوکراین که در بحث غذایی مشکلاتی را در دنیا و به تبع آن در کشور ما ایجاد کرد، برای تامین این محصول، تمهیداتی اندیشیده شد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش تولید شکر در کشور عنوان کرد: در این بخش باید به سمت افزایش بهره بری در حوزه کشاورزی حرکت و نیاز کشور را تامین کنیم، ما شاید نتوانیم سطح زیرکشت این محصولات را افزایش دهیم، اما اگر به سمت افزایش تولید در واحد سطح برویم می توانیم این نیاز را تامین کنیم.

عباسی اظهار کرد: شورای قیمت گذاری مجلس، قیمت محصولات کشاورزی را اصلاح کرد و اکنون روند کار به گونه ای است که باید به سمت خودکفایی برویم، اما هنوز در این زمینه فاصله وجود دارد. با توجه به ضرورت اجرای الگوی کشت در حوزه کشاورزی، باید لیست کالاهای اساسی مورد نیاز در کشور مشخص و برای کشاورز تشویق و قیمت مناسب در نظر گرفته شود تا کشاورزان به سمت تولید این کالای اساسی حرکت کنند.

اگر قیمت پایه شکر را مناسب اعلام نکنیم کشاورز، رغبتی برای کشت چغندر پیدا نمی کند

وی با اشاره به مزایایی که در کشت سبزی و صیفی وجد دارد، تا زمانی که این مهم عملیاتی نشود، کشاورز به این سمت سوق پیدا می کند. اگر قیمت مناسب و خرید به موقع داشته باشیم و هزینه خرید محصول را به موقع به کشاورز پرداخت کنیم دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نمی شود اما این عدم ثبات در برنامه ریزی و سیاست ها کشاورزان را نگران می کند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قیمت پایه شکر را مناسب اعلام نکنیم کشاورز، رغبتی برای کشت چغندر پیدا نمی کند، خاطرنشان کرد: بنابراین به منظور کاهش مشکلات در این زمینه باید به سمت خودکفایی در تولید محصولات نیشکر و چغندر قند گام برداریم و در زمینه مصرف نیز تمهیداتی در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین مطرح کرد: سال گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، جلساتی در خصوص دو نرخی بودن شکر برگزار و در آن ها مطرح شد که دو نرخی شدن این محصول نمی تواند در کاهش هزینه های خانوار به ما کمک کند چون در نهایت تمام این موارد منجر به افزایش قیمت و هزینه آن ها می شوند.

عباسی گفت: در بهمن سال گذشته دولت، قیمت شکر را به صورت دو نرخی اعلام کرد به این صورت که قیمت این محصول برای اصناف، صنایع و خانوار متفاوت باشد، البته به نظر بنده این اقدام درستی نبود به این دلیل که در هر زمان در کشور دو نرخی بودن محصولات داشته باشیم، پایه ای برای یک سری انحرافات و فسادهای ناخواسته شکل می گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=17096

ثبت دیدگاه

  1. получение медицинской справки spravki-kupit.ru

  2. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be grateful to you. купить диплом образование москве

  3. This is a great tip especially to those new to the blogosphere. Brief but very accurate information Thank you for sharing this one. A must read article! купить чеки гостиницы спб

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.