• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

هنگام مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

  • کد خبر : 1868
  • 08 آذر 1399 - 23:32
هنگام مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟
رئیس مرکز اورژانس البرز در خصوص چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO گفت: به سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و درها و پنجره‌ ها را باز کنید و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری را خاموش کنید و به یاد داشته باشید خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات محسوب می ‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر مهرداد بابایی، رئیس مرکز اورژانس استان البرز گفت: در هفته اول آذر ماه، کارشناسان واحد دیسپچ و ارتباطات اورژانس البرز پاسخگوی ۱۱ هزار و ۲۸۲ تماس تلفنی بودند و تکنسین های اورژانس این استان نیز به ۳ هزار و ۴۲۳ ماموریت اعزام شدند که از این تعداد ۲۰۷ مورد ترافیکی و ۳ هزار و ۲۱۶ مورد مربوط به حوادث غیرترافیکی بود.

وی افزود: در مجموع این ماموریت ها، ۲ هزار و ۹۰۸ نفر از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی البرز بهره مند شدند که از این میان، یک هزار و ۸۵۵ نفر در محل درمان و ۹۵۴ نفر به بیمارستان منتقل شدند. همچنین ۷۱۲ ماموریت با تشخیص اولیه کووید ۱۹ توسط سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا در هفته اخیر انجام شده که این آمار از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۲۱ هزار و ۲ ماموریت است.

رئیس مرکز اورژانس استان البرز مطرح کرد: در هفته گذشته کارشناسان فوریت های پزشکی اورژانس البرز به ۱۵ ماموریت با تشخیص مسمومیت co اعزام شدند که این ماموریت ها مجموعا ۳۴ مددجو داشت. از این تعداد، ۶ ماموریت با ۱۷ مددجو و یک فوتی متعلق به ۲۴ ساعت گذشته است که رقم قابل توجهی است. لذا از هم استانی ها خواهشمندیم با رعایت نکات ساده ایمنی مراقب باشند تا گرفتار این مسمومیت خاموش نشوند.

وی عنوان کرد: با سرد شدن هوا، رعایت نکردن اصول ایمنی در کاربرد وسایل گرمایشی می تواند بسیار خطرناک باشد. گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی ‌بو است و به همین دلیل «قاتل نامرئی» خوانده می شود. اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است؛ این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیب زیادی با این گاز دارد، مانع رسیدن اکسیژن به بافت های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می شود.

بابایی مهمترین علت گازگرفتگی را ناآگاهی و غفلت دانست و افزود: هنوز بسیاری از مردم کشنده بودن این گاز را باور ندارند و توصیه ‌های ایمنی را جدی نمی‌گیرند. گاز CO قربانیان خود را در محیط‌ های بسته و بدون تهویه مناسب به دام می ‌اندازد و آرام و بی ‌صدا فرد را می‌ کشد. نشانه های اولیه گازگرفتگی تا حدی شبیه به آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد و اثرات آن شامل: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش دید، کاهش هوشیاری، قطع تنفس، تشنج و … است که می تواند موجب اغما و حتی مرگ شود.

رئیس مرکز اورژانس استان البرز در خصوص چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO اظهار کرد: به سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و درها و پنجره‌ ها را باز کنید و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری را خاموش کنید، یقه پیراهن، کمربند و لباس‌ های تنگ را باز کنید، همسایه ها را خبر کنید، در صورت امکان عملیات اکسیژن ‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنید. راه ‌های هوایی را باز نگهدارید و با اورژانس تماس بگیرید و  به یاد داشته باشید که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات محسوب می ‌شود.

وی استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت‌ گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک ‌پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به وِیژه در فضای بدون تهویه، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به وِیژه در فضای بدون تهویه، آبگرمکن‌ های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، خودروی روشن در پارکینگ، نبودن تهویه درست و مناسب در محیط و نقص فنی در وسایل گرمازا و نقص فنی در شبکه تهویه (لوله‌کشی آبگرمکن ‌ها، بخاری ‌ها، شومینه ‌ها و…) را منابع تولید گاز CO در ساختمان ‌ها دانست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=1868

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.