• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

واکسن «رازی کووپارس» یک گام از سایر واکسن ها جلوتر است

  • کد خبر : 5599
  • 21 اردیبهشت 1400 - 18:29
واکسن «رازی کووپارس» یک گام از سایر واکسن ها جلوتر است
محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: واکسن رازی کوپارس نسبت به سایر واکسن ها یک گام جلوتر است زیرا علاوه بر تحریک سیستم ایمنی مرکزی، موجب تحریک بخش بالایی سیستم تنفسی نیز می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، وبینار علمی و بین المللی با موضوع دستاوردهای ایران در حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ از سوی شبکه آزمایشگاهی بین المللی ریاست جمهوری و با حضور رئیس بخش ایمونولوژی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، مدیر تحقیقات شرکت شفا فارمد و رئیس بخش ویروس شناسی انیستیتو پاستور ایران برگزار شد.

دکتر سیدرضا بنی هاشمی، محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این جلسه بیان کرد: این واکسن بر پایه پروتئین نوترکیب اسپایک SARS COV-2 ساخته و از دو بخش آنتی ژن و ادجوانت تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه واکسن های پروتئینی، بالاترین میزان ایمونوژنیسیتی را ایجاد می کنند بیان کرد: تمامی واکسن‌هایی که تاکنون به مرحله کارآزمایی‌های بالینی رسیده اند باعث می‌شوند فرد دریافت کننده بیمار نشود، اما در سیستم‌های تزریقی فقط سیستم ایمنی مرکزی تحریک می‌شود و سیستم مخاطی و یا بخش بالایی تنفسی تحریک نخواهد شد، از این رو احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

محقق موسسه رازی با اشاره به اینکه برای رسیدن به ایمنی حداکثری، لازم است تعداد زیادی از افراد جامعه واکسینه شوند ادامه داد: واکسن تولید شده در این موسسه رازی نسبت به سایر واکسن ها یک گام جلوتر است، زیرا رویکرد این بوده که برای جلوگیری از بیمار شدن افراد، یک دوز استنشاقی نیز دریافت کنند تا سیستم بالای تنفسی آن ها تحریک شود و میزان انتقال ویروس به حداقل برسد.

بنی هاشمی اذعان کرد: واکسیناسیون رازی کووپارس در آغاز بر روی ۵۰۰ موش و ۲۵ میمون سبز آفریقایی در مدت یک سال انجام شده و در ادامه پس از ارسال CTD به سازمان غذا و دارو و دریافت تاییدیه های کمیته اخلاق، فاز یک و دو کارآزمایی بالینی آغاز شد.

گفتنی است، فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن مذکور، اسفند سال گذشته آغاز و نیمه فروردین ۱۴۰۰ با ۱۳۳ داوطلب به پایان رسید. فاز دوم کارآزمایی بالینی با حضور ۵۰۰ داوطلب تا تیرماه انجام خواهد شد. فاز سوم نیز تا مهرسال جاری به انجام خواهد رسید و پس از دریافت تائیدیه سازمان غذا و دارو، تولید انبوه واکسن آغاز می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=5599

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.