• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

واکسن های استنشاقی منجر به کاهش چشمگیر گردش ویروس می شوند

  • کد خبر : 7958
  • 30 اردیبهشت 1401 - 16:09
واکسن های استنشاقی منجر به کاهش چشمگیر گردش ویروس می شوند
مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، با اشاره به فناوری سخت ساخت واکسن های استنشاقی در مقایسه با تزریقی، گفت: این واکسن ها با کارایی مناسب و عوارض کمتر، از میزان گردش ویروس نیز جلوگیری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سیزدهمین کنگره بین المللی و نوزدهمین کنگره ملی بهبود کیفیت در آزمایشگاه های بین المللی با محوریت بروز رسانی واکسیناسیون کووید ۱۹ با تاکید بر جنبه های آزمایشگاهی پزشکی که به صورت مجازی برگزار شد، به کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ویروس کووید ۱۹ در کشور اشاره و بیان کرد: علاوه بر واکسیناسیون گسترده، پخش وسیع این ویروس در کشور، سبب کاهش آمار ابتلا و میزان قربانیان این ویروس شد.

وی با اشاره به بیماری های ریشه کن شده در کشور طی سال های گذشته ادامه داد: مهم‌ترین علت انجام واکسیناسیون در مقابل تمام بیماری ها، کاهش آمار ابتلا و مهم تر از آن کاهش چرخش ویروس است که عامل دوم، باعث می شود تعداد مبتلایان به طور چشمگیری کاهش یابد. اگر امروز موارد ابتلا به فلج اطفال در کشور به صفر رسیده و سرخک و سرخجه به طور وسیع کاهش یافته، علت را باید در به صفر رسیدن گردش این ویروس ها در کشور جست و جو کرد که ناشی از واکسیناسیون گسترده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

محقق واکسن رازی کووپارس با اشاره به فعالیت شرکت های واکسن سازی در مورد بیماری هایی که سیستم تنفسی را درگیر می کنند و عامل بیماری از دستگاه تنفس هستند گفت: نسل های جدید واکسن را به شیوه ای می سازند تا با واکسیناسیون از میزان گردش ویروس جلوگیری شده و سویه های جدید به وجود نیایند؛ در این شرایط، اثرگذارترین نوع واکسن ها برای جلوگیری از گردش ویروس، ساخت و استفاده از واکسن های استنشاقی است که علاوه بر ریه ها، با افزایش مقدار آنتی بادی، قابلیت ایمن سازی مجاری تنفسی فوقانی را هم در مقابل ویروس دارند و به راحتی در داروخانه ها نیز در دسترس بوده تا افراد بتوانند در خانه آن را مصرف کنند.

دکتر بنی هاشمی با اشاره به فناوری سخت تر و کارایی مناسب و عوارض کمتر واکسن های استنشاقی گفت: واکسن های تزریقی گرچه ایمنی لازم را ایجاد می کنند اما افرادی که آن ها را تزریق کرده اند می توانند به عنوان ناقلان بی علامت باشند. شرایط بدتر آن که به علت قوی شدن سیستم ایمنی، امکان ایجاد سویه های جدید محتمل است. واکسن رازی کووپارس نیز دارای دو دز تزریقی و یک دز استنشاقی است و با دریافت هر دو دز تزریقی، ایمنی مورد نظر ایجاد خواهد شد، اما علت طراحی دز استنشاقی این واکسن این بود که هم به عنوان دز بوستر مورد مصرف قرار گیرد و هم ایمنی مخاطی را فعال کند که عامل اصلی در پیشگیری از گردش ویروس است.

وی ادامه داد: ادجوانت مصرفی این واکسن، به صورت روغن در آب به نام «رازی ادجوانت سیستم» طراحی شده و به صورت نانوایمولوسیون است. روغن های استفاده شده در این ادجوانت بیشتر از نوع گیاهی بوده و ایمنی سلولار و همورال را به خوبی ایجاد می کند. پیش از اجرای کارآزمایی های انسانی، تحقیقاتی مفصل روی مجموعه ای از حیوانات کوچک و بزرگ از جمله میمون سبز آفریقایی که بیشترین شباهت را به انسان دارد، انجام و حدود هفت ماه، اثربخشی و ایمنی زایی این واکسن بر روی آن ها کار شد. در نهایت اثربخشی و ایمنی زایی بالای واکسن تایید و مدارک و مستندات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد.

دکتر بنی هاشمی با اشاره به پیشینه دیرینه موسسه رازی در واکسن سازی و با بیان اینکه نتایج مطالعات هر سه فاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی مثبت بود، عنوان کرد: این مجموعه از دیرباز و حدود صد سال پیش تاکنون به عنوان موسسه ای واکسن ساز شناخته شده است، بنابراین لازم بود ایمن ترین و کم عارضه ترین بستر را برای ساخت واکسن انتخاب می کردیم. در فاز سوم نیز که واکسن کووپارس با واکسن سینوفارم مقایسه شد نتایج مطالعات نشان داد، اثربخشی واکسن رازی در مقایسه با سینوفارم سه برابر بوده و میزان آنتی بادی ایجاد شده در بزاق افرادی که واکسن رازی دریافت کردند هم به صورت معناداری بیشتر و ۶ برابر سینوفارم بوده است.

وی با اشاره به اینکه این ویژگی سبب می شود واکسن رازی با دز استنشاقی، بتواند هم به عنوان دز بوستر مصرف شود و هم ایمنی مخاطی بالاتری ایجاد کند مطرح کرد: علاوه بر این، در بین این افراد کسی بستری نشد، حال آن که در میان افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کردند، ۱۲ مورد منجر به بستری گزارش شد. در مقالات و مجلات معتبر مانند لانست از واکسن رازی کووپارس یاد شده و نتایج مطالعات پیش بالینی این واکسن که چندین ماه در دست داوران بین المللی قرار داشت در مجله frontiers in immunology به عنوان یکی از ژورنال‌های معتبر ایمونولوژی جهان منتشر شد.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: پنج میلیون دز واکسن رازی به صورتی تزریقی در کشور توزیع شده، اما با توجه به نتایج مثبت آزمایش های کلینیکال ترایال فازهای یک، دو و سه روی حدود ۴۰ هزار نفر، پیشنهاد می شود وزارت بهداشت، دست کم برای کادر بهداشت و درمان، دانش آموزان و دانشجویان از این نوع واکسن ها به عنوان دز بوستر و دز چهارم استفاده کنند. تا کنون چندین جلسه با وزارت بهداشت درباره مصرف دز استنشاقی در کشور برگزار شده که امیدواریم با موافقت این وزارتخانه این نوع واکسن به صورت وسیع در کشور مصرف شود تا میزان پخش ویروس در بین جمعیت واکسینه شده به حداقل برسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=7958

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.