• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
7
معاون میراث فرهنگی استان البرز خبر داد؛

پایان گمانه زنی و کاوش در محوطه پردیس کشاورزی کرج

  • کد خبر : 26147
  • 29 بهمن 1402 - 15:12
پایان گمانه زنی و کاوش در محوطه پردیس کشاورزی کرج
معاون میراث فرهنگی استان البرز از اتمام کار گمانه زنی در محوطه پردیس کشاورزی کرج خبر داد و گفت: بقایای بناهای از بین رفته مربوط به دوران پهلوی در این مجموعه یافت شد که تحقیقات لازم برای شناخت بهتر آنها در دست اقدام است.

به گزارش دیده بان البرز، مهدی ارباب نیا، معاون میراث فرهنگی استان البرز از اتمام کار گمانه زنی در محوطه دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران (پردیس کشاورزی کرج) خبر داد و گفت: این عملیات از حدود ۱۵ روز قبل آغاز و پس از انجام فعالیت‌های میدانی، امروز به پایان رسید.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌ها و برنامه ریزی به عمل آمده توسط مدیریت دانشکدگان منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه تهران برای ایجاد فضای آموزشی گروه های علوم دامی و صنایع چوب و پس از پیگیری های لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، مقرر شد محل احداث ساختمان جدید گروه آموزشی، مورد مطالعه باستان شناسی قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه همچنین مقرر شد پس از اعلام وضعیت باستان شناختی محوطه، در خصوص احداث بناهای جدید مطابق ضوابط و تشریقات قانونی تصمیمات لازم اتخاذ شود مطرح کرد: دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران با وسعت حدود ۳۵ هکتار، مهم ترین پهنه باقی مانده از بافت تاریخی و قدیمی شهر کرج محسوب می شود.

اباب نیا توضیح داد: این مجموعه به سبب وجود تعدادی از بناهای دوران قاجاریه و پهلوی اول و دوم در سال ۸۲ به شماره ۱۴۶۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. محدوده مورد مطالعه باستان شناختی برای احداث فضای آموزشی به مساحت حدود سه هزار مترمربع در گوشه شمال شرقی پردیس کشاورزی واقع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج کاوش های باستان‌شناسی و بررسی تصاویر ماهواره ای قدیمی،  این محوطه در دوران پهلوی اول و دوم دارای چندین بنا بوده است که در دهه‌های گذشته از بین رفته اند و با انجام گمانه زنی بقایای آنها به‌دست آمده که مطالعات کتابخانه‌ای و تحقیقات لازم برای شناخت بهتر آنها در دست اقدام است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=26147

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.