• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

پایداری با خلق ارزش حاصل می شود نه بودجه

  • کد خبر : 33594
  • 01 آبان 1403 - 19:51
پایداری با خلق ارزش حاصل می شود نه بودجه
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه بودجه پایداری نمی آورد و خلق ارزش باعث پایداری می شود مطرح کرد: اگر این سازمان بخواهد پایدار باشد باید بتواند در مرزها با محیط تعامل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروز در پایان سفر نیمروزه خود به استان البرز و پس از بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رهبری در نشست صمیمانه با رؤسای کانون انجمن‌های صنفی و همکاران استان البرز و مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای واقع در کرج حضور پیدا کرد.

وی در این نشست با اشاره به تنش‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشور بیان کرد: تقریباً ۳۵ درصد جمعیت ما زیر خط فقر هستند و شما در حال خدمت به مردمی هستید که ضعیف نگه داشته بودند اما توانمند شدند. آموزش، باعث توانمندسازی افراد مستضعف می شود تا بتوانند زندگی خود را تغییر دهند. دهک‌های پایین جامعه نیز با آموزش مهارت‌ها و کسب توانمندی‌های جدید می توانند طبقه اجتماعی خود را تغییر دهند.

برای تغییرات، نیاز به جسارت و تحول همراه با دانش ها و مهارت های مرتبط داریم

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به یک سازمان پیشرو تبدیل شویم نباید به اقدامات گذشته نگاه کنیم و همان مسیر را ادامه دهیم جرا که اگر کار به خوبی انجام شده بود که اوضاع تغییر کرده بود. بنابراین برای تغییرات، نیاز به جسارت و تحول همراه با دانش ها و مهارت های مرتبط داریم تا به یک راهکار جامع برسیم.

محمدی با طرح این سوال که چرا امروز پرسنل ما راضی نیستند؟ مربیان ما رضایت ندارد؟ بخش خصوصی از شرایط راضی نیست؟ عموم کارکنام هم که بهره ور نیستند بنابراین باید در این زمینه تجدید نظر کنیم. ما یاد نگرفته ایم انتهای برخی کارها نقطه بگذاریم. بودجه محوری و عرضه محوری در سازمان اشتباه است زیرا اگر هم اکنون بودجه دو برابر هم شود سال دیگر همین موقع همین مشکلات را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بودجه پایداری نمی آورد و خلق ارزش باعث پایداری می شود مطرح کرد: اگر این سازمان بخواهد پایدار باشد باید بتواند در مرزها با محیط تعامل کند. مربی باید بتواند با بیزینس ها و کسب و کارها همکاری کند زیرا او دانشمند کارآفرین ماست و مانند کسی که در دانشگاه تهران یا صنعتی شریف درس خوانده می تواند و حق دارد قرار داد ببندد و از منافع آن برخوردار شود.

سازمانی که رویکرد آن دارایی محور باشد پایدار نمی ماند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در حال حاضر در سمت درست زندگی و دنیا قرار گرفته‌ایم و این بزرگترین نعمت اعطایی خداوند به ماست، این سازمان را مربی محور خواند و مطرح کرد: در صورت توانمند شدن ذهن و توسعه مهارت ها، می‌توانیم هر دارایی را تبدیل به یک ارزش کنیم. من معتقدم هسته اصلی سازمان، نیروی تغییر و ایده‌های محرک، مربیان هستند.

محمدی با بیان اینکه منطق تولید و خلق ارزش در دنیای جدید این است که انسان با اراده آزاد خود می‌تواند تصمیم به تغییر بگیرد، توانمند شود و خلق ارزش کند گفت: سازمانی که رویکرد آن دارایی محور باشد و به انسان محور بودن توجه نکند، پایدار نمی ماند زیرا دارایی، یک موجود نابودشونده است و ممکن است زمانی از بین برود اما نگاه انسان محور، فرهنگی را ایجاد می‌کند که می‌توان با آن تاریخ سازی کرد.

وی اضافه کرد: در برخی مسائل باید تجدید نظر کرده و برای رفع مسائل و مشکلات موجود باید تقاضامحور شویم و با یکدیگر اجماع کنیم. در خصوص صلاحیت حرفه‌ای باید با آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی توافق و آن را در کشور نیز پیاده سازی کنیم. نظامات بازار آموزش فنی و حرفه‌ای، صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی شغلی باید به صورت سکومحور و پلتفرمی به یکدیگر وصل شوند و ایرانیان از مزیت‌های آنها استفاده کنند.

توافق سازی در بیرون و مولدسازی در داخل موجب کاهش نرخ بیکاری می شود

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با توجه به اینکه رویکرد ما، توافق سازی در بیرون و مولدسازی در داخل است، یقین دارم در چنین شرایطی، نرخ بیکاری به صورت معناداری کاهش می‌یابد، فقط کافی است یک تنظیم گری انجام شود. مدیران کل باید با بخش خصوصی تعامل و مولدسازی کنند، ما نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مرکز تربیت مربی مستقل و بودجه‌های ادارات کل اصلاح شود.

محمدی در ادامه سخنان خود خطاب به حاضرین تصریح کرد: مسائل پیچیده راه حل های پیچیده ای دارد اما شما باید نماد آموزش فنیو حرفه ای در کشور را در مرکز تربیت مربی ایجاد کنید. این مرکز درقانون مستقل است، بودجه آن را نیز مستقل و تلاش می کنیم افراد پرتوان و کلیدی را پای کار بیاوریم تا این مجموعه به مرکز پشتیبانی مهارت در کشور تبدیل شود.

وی سرمایه انسانی را هسته سخت آموزش فنی و حرفه ای دانست و عنوان کرد: ما باید با استفاده از ظرفیت های اساسنامه این مجموعه را به سمت مدلها پیش ببریم؛ تغییر یک سازمان از تغییر ما آغاز می شود بنابراین باید تغییر را از خودمان شروع کنیم که در این شرایط، با هر گام ما سازمان نیز یک گام بیشتر بر می دارد. اگر همه عناصر مدیریتی ما در سازمان همه توان خود را به کار گیرند، بزرگترین الگوی موفقیت در کشور خواهیم شد.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=33594

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.